Tällä hetkellä on vähän kuin kissan ja koiran leikkiä minun luonani. Se alkoi yläkerran kylpyhuoneen vuotamisella, jota seurasi havaittu vuoto alakerran kylpyhuoneen viemäristöstä. Epäilen, että syy (osittain?) yläkerran kylpyhuoneen vuotoon (vesieristys) on, että yläkerta on väärin rakennettu ja se heiluu (suuret liikkeet).

Yläkerta on vain puolikas, eli se on avoin ratkaisu parvekkeella olohuoneeseen/halliin. Poikittain ulkoseinien välillä on käytetty 195x45 puutavaraa noin 7 metrin jännevälillä ilman kantavaa seinää tai palkkia. Tämä johtaa tietysti siihen, että yläkerta on asettunut kunnolla paikoilleen ja heiluu huomattavasti, kun kävelee parvekkeella. Se on ollut jossain päässäni, että pitkällä aikavälillä tämä pitäisi korjata, mutta tämän kylpyhuoneasian johdosta koen, että on yhtäkkiä tullut "aika". Tuntuu todella huonolta idealta tehdä täydellinen kylpyhuoneremontti yläkertaan ja myöhemmin nostaa samaa. Se näyttää olevan kuin tehty pilata kaikki, mitä vesieristyksellä tarkoitetaan.

Joten, olen vain innokas amatööri, onko asiantuntijapaneelilla joitakin vinkkejä ja niksejä siitä, miten tämä tehdään? Tai ehkä jopa joku, joka kehottaisi olemaan yrittämättä nostoa?

Ajatukseni on, että ensin täytyy muurata yksi tai useampi pylväs ryömintätilassa tukemaan lattiaa, jossa aion sitten asettaa kantavat pylväät/aluslattian sisällä alakerrassa. Sen jälkeen nostaa yläkertaa tunkilla ja tukipilareilla (miten???) ja sitten asettaa liimapuu- tai teräspalkki poikittain yläkerran välipohjaan. Tämä palkki on sitten noin 5 metriä, koska se on etäisyys ulkoseinän ja parvekkeen kaiteen välillä. Palkki lepää sitten väliseinän puutavaran päällä ulkoseinässä tai juuri parvekkeen kaiteen alla. On myös mahdollista keventää palkkia puolivälissä, koska siellä minulla on tänään ei-kantava seinä, jonka voin vahvistaa pylväällä.

Asiaan liittyy se, etten voi "upottaa" palkkia kattoon, vaan se täytyy tulla näkyviin/rakentaa laatikkoon alakerran katon alle. Palkin keventäminen/keskipylväällä keskellä oletan, että voi vähentää kokoa jossain määrin?

On vaikea selittää, joten liitän kuvan, jossa olen yrittänyt piirtää mihin ajattelen palkin menevän. Palkki on se punainen piirretty. Olen myös yrittänyt näyttää suunnilleen, miten 195x45 puutavara on asetettu yläkerrassa, jos se ei käynyt ilmi yllä, sekä sinisellä merkittynä, mihin pylväs parvekkeen reunassa tulee.

Kuva esittää olohuoneen, jossa on korkea katto. Yläkerran parveke on esitetty yhdessä punaisen palkin ja sinisen viivan kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.