Olen tutkinut foorumia koskien lecatiiliseinien sisäpuolista eristystä ja olen ymmärtänyt, että sitä ei suositella.
Olen rakentanut "vajaa", jossa on tavallinen puurunko kolmella seinällä, mutta yksi seinä on lecasta, koska se on vasten kasvihuonetta (jota ei aiota lämmittää). Kasvihuoneessa tulee tietysti viljellä, mutta enemmän käytetään oleskelutilana, eli siellä ei todennäköisesti ole kosteaa koko ajan.
Ajattelin pitää vajan lämmitettynä ainakin plusasteille, ehkä jopa 15 asteeseen, mutta todennäköisesti +5 suurimman osan ajasta. Olen ymmärtänyt, että lecatiili päästää lämpöä jonkin verran ja haluan siksi eristää sen sisältä (koska ulkoseinä on jo rapattu ja valmis).
Olen löytänyt kaikenlaisia yhdistelmiä tälle riskiprojektille täältä foorumilta, mutta en seuraavaa:
Ulkopuolelta katsottuna:
rappaus
25 cm leca
5 cm solumuovia
(mahdollisesti muovi)
teräsrunko / puuranko 45 mm (mielellään eristyksellä)
osb
kipsilevy
Onhan olemassa valmiita iso-leca-ratkaisuja, jotka ovat leca-solumuovi-leca. Tämä olisi samankaltainen, paitsi ettei ole leca sisältä (en jaksa muurata sisälle...)
Ajattelen seuraavaa: (sisältäpäin)
kipsilevy, osb, teräsrunko (voisi olla myös puuranko, koska kosteus ei pääse sisälle, jos solumuovin ja rungon välissä on muovikalvo) - sehän on aivan kuin tavallisen puurungon eristäminen... Mitä tapahtuisi, jos kosteus tulisi lecatiilistä, se pysähtyisi solumuovin ulkopuolelle ja jos se pääsisi solumuovin läpi, se pysähtyisi muovikalvoa vasten... Ja muovikalvon asettaminen 5 cm syvyyteen yllä mainitussa rakenteessa vastaisi enintään 1/3 puurunkoseinästä?
Jos jossain pitäisi olla ilmarako - missä sen pitäisi olla? Ja pitäisikö ilmarako tuulettaa? Jos se tuuletetaan sisäilmalla, se todellakin tiivistyy lecatiiliseinää vasten...
Vai onko tämä todella vaarallista aluetta?