Hei,
Etsin vähän vastauksia,
Olemme aloittamassa laajentamaan taloamme vuodelta 1916, laajennus tapahtuu osassa nykyistä navettaamme. Koko talo koostuu hyvin toimivasta ryömintätilasta laajennuksessa, joissa pylväät ovat olemassa olevilla älvdalskvartsiittikivillä suoraan maassa, en tiedä kuinka syvältä. Ajattelimme säilyttää nämä kivet, koska niitä on talon ympärillä, ja sitten kaivaa noin 80 cm ja valaa ryömintätilan.
Ensinnäkin, olen etsinyt ns. "kattugglor", uskon että niitä kutsutaan niin, joita käytetään ryömintätilan tuuletukseen, ne ovat valurautaa, mistä niitä voisi löytää ja mikä niiden oikea nimi on?
Lisäksi olemme miettineet, miten edetä, mutta vanha julkisivu on purettava laajennuksesta ja runkoa on vaihdettava sieltä täältä. Tällä hetkellä puolella laajennusta on lattia (vanha puusepän verstas) ja osassa, joka oli puuvarasto, on maalattia... (vanhasta lattiasta tulee aluslattia) ellei keksitä parempaa ratkaisua...
Mutta talven tulon vuoksi ei voi nyt valaa ja kaivaa, se täytyy odottaa kevääseen, mutta kysymys kuuluu:
Voinko rakentaa rungon ilman, että valan ryömintätilan?
(On vaakapuut, jotka ovat kivien päällä ja tukevat runkoa)
Täytyykö minun purkaa julkisivu rakentaakseni rungon? (Ajattelin, että tarvitsen vähän säiltä suojaa)
Jos minulla on nämä vaakapuut, voisinko käyttää niitä lattian valmisteluun ja sitten keväällä valaa pilarit itse lattialle? Vai onko se hyvin monimutkaista?
Yritän keksiä tekemistä laajennuksessa nyt talvella, kun olen vanhempainvapaalla ja minulla on pikkuinen, joka tykkää nukkua paljon
Toivottavasti joku voi auttaa pölkkypäistä...