Olin Italiassa jokin aika sitten ja huomasin, että siellä käytetään usein eräänlaista reikäprofiilista tiiltä kattojen ja lattioiden alustana. Tiilirakenne asetetaan puurakenteen päälle ja sitten päälle valetaan betonia, jolloin saadaan katto tai lattia. Tiilirakenne toimii tällöin kiinteänä muottina. Italialaisen mukaan nämä rakennuselementit ovat edullisia ja niitä on saatavilla monessa erilaista mallia.

En ollut koskaan nähnyt tätä aiemmin, mutta näen runsaasti käyttömahdollisuuksia tulevaan taloprojektiimme, jonka aion toteuttaa avopuolisoni kanssa. Olen etsinyt kuin hullu, mutta löydän vain erilaisia valmistajia Italiassa. En edes tiedä, mitä niitä kutsutaan suomeksi.

Italialaiset kutsuvat niitä Tavellone/Tavelloni.

Tietääkö joku, mikä niiden nimi voisi olla suomeksi tai englanniksi? Onko mitään tietoa, mistä niitä voisi ostaa lähempää kuin Italiasta?

//Zephyrus

Vanha rakennuksen katto, jossa on rikkonaisia kattotiiliä ja näkyvissä olevia tiiliharkkoja, joiden välissä kasvaa sammaltunutta kasvillisuutta.

Ruosteinen kottikärry täynnä halkoja, nojaa oranssi tiililevyyn ulkona nurmikolla.

Punainen tiiliharkko, jossa on onteloita ja joka on asetettu maahan. Henkilö koskettaa tiiliä sormillaan tarkistaakseen sen sisäpuolen.

Tavellone-hollowprofilit, käytetään rakentamisessa lattia- ja kattopohjiin. Kuvassa sileä ja raidallinen malli, koko 6x25x80 ja 8x25x100.

Nyt olen puhunut Wienerbergerin kanssa Ruotsissa. He eivät olleet koskaan nähneet näitä aikaisemmin ja eivät näyttäneet haluavan ottaa niitä myöskään. He ottavat vastaan tuotteita saksalaiselta Wienerbergeriltä, mutta eivät esimerkiksi Unkarista.

Niin se oli!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.