Olen rakentamassa yläkertaa, kyseessä on skånelänga, jossa on sekaisin erilaisia seiniä alakerrassa. Kaikkea tiilestä, savitiilestä, lecasta jne. Ongelmani on vinokaton ja alakerran seinän liittymäkohdassa.

Välipohjassa ei ole foliota alhaalta käsin, koska molemmilla puolilla on lämmintä ilmaa. Kuitenkin luulen, että sivulta tulee ehkä kylmää ilmavirtaa juuri siinä, missä seinä kohtaa katon. Kylmä ilma saattaa kulkea suoraan välipohjaan ja jäähdyttää alhaalta tulevaa ilmaa??

En ymmärrä, miten minun pitäisi laittaa muovikalvo, se tulee alas vinokattoa kohti välipalkkeja. Pitäisikö sen vain asettua lattian lastulevyjen päälle vai pitääkö se työntää kaikkien palkkien väliin, jotta se olisi täysin tiivis?

ombyggarren:(

En ymmärrä tarkalleen, mitä tarkoitat
kylmä ilma saattaa mahdollisesti mennä suoraan välikattoon ja jäähdyttää alakerrasta tulevaa ilmaa?
Voitko laittaa kuvan?

Et varmasti halua, että kylmä ilma voisi vetää välikattoon. Se täytyy estää.

Minulla on vanha korjattu ja laajennettu skånelänga. Yläkerta, jota aiemmin käytettiin viljan säilyttämiseen, on nyt sisustettu ja muovitettu katossa ja seinissä. Kuitenkin se vetää lattian, seinien ja katon välisissä rajoissa. Luultavasti siksi, että ei ole viitsitty tiivistää ja tuulensuojata kunnolla. Kun tuulee, mikä täällä Skånessa tapahtuu melko usein, kaikki liikkuu ja rakoja syntyy/laajenee ja ilma painuu kaikkiin, jotka muistuttavat rakoja tuulen puolella, ja imeytyy ulos vastaavalla tavalla suojaisalla puolella. Eikä tietysti auta, jos talossa on pikkujyrsijöitä.

Minun tapauksessa muovi menee vinokaton alapuolella sisäseinään (matala pitkin taloa), ja päättyy lattialastulevyn kohdalle, joka puolestaan päättyy seinään. Eli ullakolla ei ole lattiaa, ja vanhassa osassa taloa ei ole luultavasti muovia alakerran katossa, joten kosteus sisältä voi pyrkiä ulos ullakolle. Sen vähän mitä olen nähnyt/voin nähdä ullakolta, se ei näytä aiheuttaneen ongelmia (vielä). Uudistus tehtiin noin 30 vuotta sitten, joten luultavasti se ei tule aiheuttamaan ongelmia myöskään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.