Rakennan autotallia ja olen saanut erilaisia neuvoja siitä, mihin kohtaan ulkoseinää minun pitäisi sijoittaa diffuusiosulku. Autotalli tulee olemaan lämmitetty talviaikaan.
Minulla on oma käsitykseni siitä, mikä luulen olevan oikea (eli jos on olemassa oikea ja väärä)
Mitä sanoo koottu asiantuntemus täällä?
Kuvan mukaan alla:
Minkä kerrosten väliin muovikalvo pitäisi sijoittaa?
Sinun on aloitettava ymmärtämällä muovin tarkoitus.
Aikaisemmin muovilla oli pääasiassa yksi tehtävä, ja se oli estää kosteuden kulkeutumista ja kondensoitumista kylmempiin rakenteen osiin, mikä loisi edellytykset mikrobikasvulle, eli homeelle.
Nykyään, muun tyyppisen ilmanvaihdon ansiosta, taloissa on usein alipaine, ja muovilla on myös tiivistävä tehtävä estää kylmän ilman sisäänimu ja siten suurempi energiankulutus lämmityksen muodossa.
En ole erityisen taitava lecaharkkojen osalta, mutta en olisi laittanut puurankaa piirtämäsi rakenteen viereen. Pystysateen osuessa rappaukseesi on vaarana, että se tunkeutuu sisään ja aiheuttaa homekasvua puurankaasi.
Olisin jättänyt ilmaraon puurakenteen ja lecan väliin ja laittanut muovin eristyksen taakse, mutta ei kiinni lecaan.
Miksi sinun ylipäätään pitäisi eristää ja käyttää puuta, jos rakennat autotallin Lecasta. Käytä sen sijaan Webersin tavaroita saadaksesi rappauksen tuulenpitäväksi, kosteusturvatuksi ja rapataksesi sekä ulko- että sisäpuolen, jolloin saat ongelmattoman autotallin.
Olisin jättänyt muovin kokonaan pois. Jos asetat sen lecaan kiinni, se "suojaa" kiveä; jos asetat sen osb:n eteen, se rei'itetään kaikilla ruuveilla, jotka kulkevat kipsin läpi + kaikilla hyllyillä autotallissa, joten muovista ei ole suurta hyötyä.
Sen sijaan en ole samaa mieltä siitä, että puu sisäpuolella olisi huono asia, mutta en olisi laittanut rimoja heti, vaan odottanut muutaman kuukauden, jotta kosteus poistuisi lecasta ja laastista.
Osb + kipsi tekevät siitä riittävän tiiviin, ettei ilma pääse kondensoimaan, mikä on yleisin ongelma.
Jos olemme väärässä, ei ole pahempaa kuin purkaa puulistat ja raportoida tilanne uudelleen.
Miksi sinun pitäisi ylipäätään eristää ja käyttää puuta, jos rakennat autotallin Lecasta. Käytä sen sijaan Weberin tuotteita saadaksesi rappauksen tuulenpitäväksi, kosteussuojatuksi ja rappaa sekä ulko- että sisäpuolelle, niin saat ongelmattoman autotallin.
Kahden eri ehdotuksen mukaan, joita olen saanut vierailijoilta rakennustyömaalla, muovi tulisi sijoittaa joko säännön ja lecan välille toisen ehdotuksen mukaan tai OSB-levyn ja eristeen väliin toisen ehdotuksen mukaisesti. Koska autotalli tullaan lämmittämään talvella, aion todennäköisesti pestä auton siellä joskus talviaikaan (kuitenkaan autotallia ei käytetä varsinaisena pesuhallina), ja silloin tila tulee olemaan todella kostea. Jos muovia ei aseteta seinään, eikö eriste ime silloin paljon kosteutta? Samoin, jos höyrynsulku asetetaan lecan ja eristeen väliin, silloinhan kosteus jää siihen ja tiivistyy eristeeseen, vai olenko väärässä? Jos taas muovi asetetaan OSB-levyn ja eristeen väliin, kosteus ei koskaan saavuta eristettä, mikä tuntuu minusta luonnollisemmalta, mutta ehkä kuitenkin tarpeetonta, tai ehkä täysin väärin… tai jopa haitallista?? En oikein ymmärrä tällaista, myönnän sen avoimesti. Ulkoapäin tuleva kosteus, vaikka olisi rankkasade julkisivulla, tuntuu spontaanisti melko kaukaiselta. Sen pitäisi ensin kastella rappaus ja sitten imeä läpi 250 mm paksuisten lecatiilien. Leca ei ole täysin tiivis, mutta sade pitäisi olla melko rankka, jotta kosteus läpäisisi ulkoa, luulen.
Lisätkää mielellään lisää mielipiteitä!
Kiitokset etukäteen kaikille teille, jotka olette minua asiantuntevampia tällä alueella!
Tavallaan haluaisin laittaa diffuusionkestävän muovin LECA:n ja puurunkoisen rakenteen väliin, jotta suojaisin puuta LECA:n kosteudelta. (esim. rankkasateen jälkeen).
Mutta sitten meillä on nyrkkisääntö, että diffuusionkestävä kerros ei saa sijaita syvemmällä kuin 1/3 seinärakenteesta sisäpuolelta katsottuna. Tämä on estääksesi kosteuden pääsyn niin pitkälle ulos, että se alkaa tiivistyä (talviaikaan).
Ja kun lambda leca = n. 0,2 ja lambda MU = n. 0,037 tarkoittaa tämä, että muovi sijoittuu (lämpötilallisesti) suunnilleen rakenteen keskelle tai jopa hieman kauemmas ulospäin.
Eikä se ole hyvä.
Joten siksi muovin tulisi olla OSB:n takana.
Mutta ehkä sinun pitäisi eristää kennolevyllä ja käyttää metallirunkoja... ehkä...
Tai sitten, aivan parasta, käytä iso-leca. Silloin voit halutessasi jättää sisäisen eristyksen kokonaan pois.
Offtopic: tarvitaan lisäeristystä leca-seinille? Eikö niiden pitäisi eristää hyvin kuitenkin?
No, Lecalla on kyllä melko huono lambda-arvo. Joten 25 cm LECA vastaa suunnilleen 5 cm mineraalivillaa. Ne ovat aika ohuita seiniä. -40-luvun standardi, tyyliin. =)
Mikael_L
Tai vielä parempaa, käytä iso-leca. Silloin voit halutessasi jättää sisemmän eristyskerroksen kokonaan pois.
Kiitos vastauksestasi!
Seinät ovat jo valmiina, joten olen tällä hetkellä "lisäeristys"-tilanteessa.
Cellplast on minulle vähän epätoivottu vaihtoehto, koska se on niin äärimmäisen palovaarallinen ja siten hieman sopimattomampi kuin lasivilla autotalliin/työpajaan, jos on vaihtoehtoja.
Tosin mineraalivilla ei myöskään homehdu, joten MU + metallikehykset voisivat myös toimia. Ja sitten muovia kehysten ja OSB:n väliin. Jos teet niin, varmista, että saat kehykset, joissa on paljon reikiä ja vähän metallia. Muuten ne muodostavat erittäin voimakkaan kylmäsillan. Tuotteesta on yleensä saatavilla jonkin verran tietoa.
Tai ehkä jätä muovi kokonaan pois, aseta hieman mekaanista poistoilmanvaihtoa, kuten pieni PAX-tuuletin, sekä maalaa seinät akryylitiivisteellä kaikissa kulmissa ja mahdollisissa raoissa, jotta vesihöyry ei diffundoidu erityisen paljon seiniin.
Ei ole lainkaan varmaa, että olisi mitään ongelmaa asettaa puukehykset suoraan LECA-seinää vasten, mutta jonkinlainen pieni riski lienee olemassa?
Sen jälkeen kun useista lähteistä saatiin vastaus, että muovi tulisi olla OSB-levyn ja eristyksen välissä eikä leca- ja puurunkojen välissä, päätettiin tehdä niin. Työ on aloitettu ja jatkuu sitä mukaa kuin etenen autotallissa. Nyt on niin, että tunnustetut vakavasti otettavat rakennusliikkeet, samoin kuin erilaiset puusepät ja yleiset "asiantuntijat", joita olen kysynyt loppukesän ja syksyn aikana, antavat molemmat vaihtoehdot vastauksiksi hieman riippuen siitä, kenen puoleen kääntyy eli eri rakennusliikkeillä on erilaisia vastauksia esimerkiksi. Tämä tarkoittaa, että jos tilaat työn, saat muovin eri kohtaan riippuen siitä, minkä firman palkkaat. Kuka on sitten oikeassa tässä kysymyksessä??? Tai jos käännetään asiaa - Voiko tehdä virheen?? Kun aloitin tämän selvittämisen, en uskonut, että olisi niin monimutkaista saada vastaus tähän kysymykseen, tai että kirjoittaisin tässä ketjussa lähes puoli vuotta myöhemmin... Mutta koen tämän kysymyksen mielenkiintoiseksi ja olen edelleen epävarma siitä, mikä on "oikein", jos ylipäätään on olemassa mitään oikeaa vastausta... Mitenkäs on, hyvät ihmiset?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.