Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Joblo: Hei! Luuleko/luuletteko, että on tyhmää vetää matarledning & retur lattialämmitykseen tuuletustilaan, eli ryömintätilaan?
lungor: Hei! Aloittelija täällä byggahusissa ja remontoinnissa, joten toivon, että kysymys on oikeassa paikassa. Olen remontoimassa pesutupaa kellarissa meidän talossa vuodelta 1940. Nyt olen edennyt kattoon, joka on ylimmältä osaltaan lautoja ja niiden alla kaisloja, kanaverkkoa ja rappausta. Kun vedin alas vanhoja sähköjohtoja, jotka olivat katossa, irtosi osa rappauksesta ja ennen kaikkea osa
vojma: Se meni aika hyvin, mutta työtä oli huomattavasti enemmän kuin olin laskenut, ja kustannukset karkasivat käsistä jonkin verran. Minulla oli ongelmia saada se tiiviiksi lattia/seinä/katto-liitoksissa, joten toiminto ei toiminut niinkään hyvin kuin olin ajatellut. Lisäksi olin kuvitellut, että sen voisi pakata pieniksi litteiksi paketeiksi, mutta jokaisessa elementissä on aina jotain,
Johan-: [citat] Ongelma on, että jänneväli kasvaa noin 30-35cm verrattuna nykyiseen aukkoon.
eviljava: Tämä oli siis kaksi ja puoli vuotta sitten. En oikeastaan muista tarkalleen, minkä primerin ja laattojen kiinnityslaastin ostin. Mutta muistaakseni ostin materiaalin Bauhausista. Todennäköisesti käytössä oli siis Kiilto-tuotteita (jos sillä nyt on mitään merkitystä?).
mawi: Porasin ensin pienellä yleisporalla. Se oli huokoista. Porasin sitten halvalla pitkällä poralla muuria varten. Voin silloin mitata seinän syvyyden. Se osoittautui paljon ohuemmaksi kuin luulin. Otin johdot mukaan Hornbachiin (missä on VP-putkia jopa 32 mm). Kävi ilmi, että 25 mm riitti johdoille, jotka tarvitsin vetää läpi. Ostin sieltä 25 mm reikäsahan muurattuja seiniä ja
Stefan N: [citat] Ei ole varmaa. Jos haluat ehdottomasti juoksevaa vettä, sinun täytyy olla sähkölämmitys sisällä tai ympärillä.
seven01: En tiedä tarkalleen, mutta oletan, että olisi loogista olla jotain mistä vetää levyt sekä ylhäällä että alhaalla. Miten helpointa on saada nuo tukipuut kohdistettua? Olen epävarma koko työvaiheesta alusta loppuun saadakseni seinät suoriksi ja siisteiksi...
MattisH: Tykkään. Kiitos. Olen muuramassa seinää, jolle aion laittaa levyn asettaakseni insertin päälle, mutta onko kenelläkään ehdotuksia siitä, mistä materiaalista minun pitäisi tehdä tuo levy? Helpoin olisi levy, jonka voi rapata, mutta ehkä pitäisi muurata yhteen Leca lohkot?
Kakelfog: Mistä voi ostaa stosen, joka ruuvataan kiinni?
Villa vista: Onko AMA HUS -sopimusehdot, ja mikä ama koskee sitä, AMA HUS 11:ssa on A- tai B-toleranssit, joissa A on tiukempi vaatimus toleranssille, muistan, että on määriteltävä, mikä toleranssi pätee, jos esimerkiksi toleranssi A pätee, etäisyyden toisesta seinästä on poikettava enintään +/- 25 mm: H/600, vähintään 5 mm, enintään 20 mm riippuen H:sta, tämä vaatimus koskee molempia
zingo: Ok, mutta tämä on vain puusepänverstas. Minulla oli ylimääräinen kuitukangas (40 metriä) ja ajattelin, että se on kuitenkin parempi kuin maalata suoraan OSB:lle. Laitoin yhden suikaleen eilen. Mielestäni se näyttää ihan hyvältä tähän tarkoitukseen, ja maalauksen jälkeen luultavasti vielä paremmalta.
Ewald: Verkon silmäkoko tässä oli 30 x 30 mm mitä pystyin näkemään ja tämä silmäkoko ei sovi korkokengille.
Stefan N: Jos se olisi ollut minun spis/korsteen, olisin laastin ohuesti kaiken ja sitten maalannut sen.
GK100: Tuskinpa paljon sanottavaa nyt, luulisin. :)
Julia Forslund: [citat] Hahaha ei, se on rauhallista. Makuuhuoneeseen on jo ovi, oikealla heti holvin takana :)
Yrrol: Ajoi esstack xtrem = hulluna paksu naru, joka ei levittäytynyt. Toisin sanoen lauta päätyi kauas laatikosta. Harkitsen nyt levyn irrottamista ja kuivuneiden liimajäämien poistamista, jotta voisin yrittää uudelleen, luultavasti kevyemmällä pro1:llä. Voisikohan sen leikata irti kalastuslangalla? En halua vahingoittaa sitä pintaa, joka tulee ulospäin. Kun se on irrotettu, mietin
mlsat: Tuntuu siltä, että muovi pitäisi olla kattopalkkien alla. Kun nykyään muovi menee eristeen alle ja sitten palkkien yli, se työntää eristeen pois reunoilta, jolloin tulee eristämätöntä palkkeja vasten ja syntyy paljon kondensaatiota. Onko kenelläkään samaa ajatusta?
peterwesterlund: Olen metodinen ja kun on ensimmäinen kerta, haluan tehdä yhden asian kerrallaan enkä halua tuntea stressiä siitä, että pitäisi tehdä kaikki kerralla. Se meni kuitenkin hyvin, tasoite on kuivumassa/palamassa (tai miten nyt sanotaan) nyt. Tästä tulee varmaan tosi hyvä :)
Yrrol: Aion laittaa lankku-alakaton. Monet sanovat, että pitäisi ottaa tavallista taloudellisista syistä. Jotkut sanovat, että karkaistua kestävyyden vuoksi. Mutta en halua riskeerata, että siitä tulee tukehtuva ja aiheuttaa lahoa.
MathiasS: Kuva auttaa. Siellä missä sinulla on tolpat, voit asettaa vinotukia, alhaalta toiselta puolelta ylös toiselle puolelle. Jos keikkuu tolppien välillä, voit kokeilla ottaa esim. trallbräda 22x95 tai mitä sinulla nyt onkin ja ruuvata sen viistoon alapuolelle pohjapalkkien. Jos diagonalbradan keskeltä fleksaa, aseta sinne lyhyttuki pohjapalkkien väliin, johon voit kiinnittää diagonalbradan.
HA77EN: Hei! Minulla on tavoitteena rakentaa tasainen katto parvekkeen alle tämän näköiseksi: [bild] Pinta-ala ei ole suuri, puhumme 1,7 x 6 metristä, eli noin 10 m². Se on ulkona, mutta koska kyseessä on sisäkatto, se ei altistu suoralle kosteudelle. Toiveena on, että siitä tulee valkoinen ja sileä, mutta mikä materiaali olisi sopivin tarkoitukseen?
Stina71: Norrbottenstorpet, minulla ei ole aavistustakaan seinälevyjen iästä. Taloni on vuodelta 1893 ja on varmasti kunnostettu vähän silloin tällöin vuosien varrella. Siksi minun on mahdotonta vastata kysymykseesi. Valitettavasti.
Limeburger: Kiitos vastauksistanne. Puhuin kaupan kanssa tänään, ja he olivat samaa mieltä, että patruunassa täytyy olla jotain vikaa, ja että olen tervetullut vaihtamaan sen uuteen. Toivottavasti seuraava yritys toimii paremmin.
Gabbe1: Tarkista vastuullisen skorstensfejarmästaren kanssa, heillä on yleensä mielipiteitä kaikesta rakennustyöstä, joka koskee savupiippua. Lisäksi voi olla niin, että se, mikä on sallittua yhdessä kunnassa, ei olekaan ollenkaan hyväksyttyä toisessa.
dennis_f: Sisäpuoli tulisi tietenkin peittää myös kipsillä :) Ulkopuoli ei kai useimmiten ole niin altis tulipalolle?