Hei!

Olen juuri hankkinut talon ja aloittanut ensimmäisen projektin. Rakensin 15-metrisen portaikon rinteeseen kohti vettä, ja siitä tuli itse asiassa oikein hieno. Yksi pieni asia, johon en ole täysin tyytyväinen, on se, että se heiluu hieman keskeltä.

Olen haudannut pilareita sekä ylös että alas ja portaikko lepää useiden puutolppien päällä. On kuitenkin vaikea saada pilaria paikoilleen siinä, missä se heiluu, koska korkeutta on yli metri maanpinnan yläpuolella juuri siinä kohtaa (jyrkkä rinne juuri siinä, totta kai). Onko kellään yksinkertaista tapaa estää sitä liikkumasta kovin paljon sivusuunnassa? Olen miettinyt lautojen asentamista ristiin tai jotain vastaavaa, mutta en ole varma, mikä antaisi parhaan vaikutuksen.

Portaikko on rakennettu kahdella sivupalkilla, joihin olen sisältä ruuvannut kiinni puupalasia, joilla askelmat lepäävät ja kiinnittyvät, eli erittäin yksinkertainen rakenne.

Jos sinulla on vain tuki alussa ja lopussa, sen pitäisi toimia, jos laitat ristin, joka on 1/3 portaiden pituudesta portaiden keskikohtaan. Vaihtoehtoisesti kaksinkertaiset ristit kiinnitettään keskelle runkolankkuja sekä molempiin päihin.

Kuva auttaa.

Siellä missä sinulla on tolpat, voit asettaa vinotukia, alhaalta toiselta puolelta ylös toiselle puolelle.

Jos keikkuu tolppien välillä, voit kokeilla ottaa esim. trallbräda 22x95 tai mitä sinulla nyt onkin ja ruuvata sen viistoon alapuolelle pohjapalkkien. Jos diagonalbradan keskeltä fleksaa, aseta sinne lyhyttuki pohjapalkkien väliin, johon voit kiinnittää diagonalbradan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.