Ehkä se voi toimia, jos kattotuoli on erittäin tukevasti kiinni tiiliseinässä niin, että KELTAINEN-TIILESEINÄ-KATTOTUOLI muodostavat jäykän kolmion, mutta siitä huolimatta keltaista vastaan kohdistuu erittäin suuria puristusvoimia.
mycke_nu. Suurin osa maan hirsirakennuksista on rakennettu samalla tavalla. Jos haluaa olla täysin varma siitä, miten voimat jakautuvat rakenteissa ja kuinka suuriksi ne tulevat, on istuttava alas ja laskettava kehystä (kynä ja paperi tai esim. pcframe). Suositukseni palkata suunnittelija mitoittamista varten on siksi edelleen voimassa.
Kysymys on siitä, kestääkö puu pulttien aiheuttaman reuna-alueen paineen, erityisesti alueilla, jotka ovat kohti kattotuoleja. On olemassa riski, että puu halkeaa ja pultit liukuvat ulos. Ei kuitenkaan ole minun alaani, joten ehkä joku muu voi esittää mielipiteitä.
Silti spontaanisti tuntuu siltä, että pultteja tai metallivahvistuksia pitäisi olla enemmän niiden ympärillä.
Paitsi mitä mycke_nu mainitsee kiinnityspisteiden määrästä ja toteutuksesta, ihmettelen miksi et ole yhdistänyt alempaa vaakasuoraa saksen jalkojen kanssa?
Lisäksi se, mitä mycke_nu mainitsee kiinnityspisteiden määrästä ja toteutuksesta, ihmettelen, miksi et ole vetänyt yhteen alempaa horisontaaliosaa saksien jalkojen kanssa?
Okei, olen ostanut vähän pultteja kiinnittääkseni alemmat hanbjälken saksipöytien kanssa.
Aion tarkistaa, pitäisikö minun lisätä kiinnityspisteiden määrää, nykyään siellä on:
16mm kierteinen tanko
Prikat 50mm x 5mm
Mutterit
Minusta se näyttää hyvältä, tulee todella vakaaksi, parempi tehdä kunnolla kun olet jo tekemässä. Aivan kuten mycke_nu kirjoitti, olisin varmaan laittanut kaksinkertaisesti ulkopuolelle kattopalkkien kohdalla, mutta se on enimmäkseen tuntemusasia. Ehkä tärkeämpää on, miten saat kiinnitykset kohdalleen alemmissa pisteissä.
Okei, nyt olen leikkinyt Tarzania kattopalkkien välissä ja laittanut pultit alempien hanpalkkien ja sakaroiden väliin.
Valmistin erikoisvalmisteisia teräksiä kiinnittääkseni sakaroita seinään. Yksi kummallekin puolelle ja kaksi kierteistä tankoa, jotka sitovat ne yhteen.