Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Hobby Bob: Koska olen aloittelija tässä, kuuntelen mielelläni kaikkia ajatuksia ja ideoita. :)
Hobby Bob: Kiitos ehdotuksista. Tunsin jälkeenpäin ja on todella vähän vetoa, kun laittaa käden sisään, joten ei mahdoton ajatus. Kumma kylläkin on, että se ei näytä menevän ulos asunnostani vaan vain kulkee läpi, lukuun ottamatta luukkua vaatekaapissa ja yläpuolella näyttää pysähtyvän kattoon.
Stina71: Minulla on talo 1800-luvun lopusta. Se on varmasti remontoitu useaan kertaan vuosien varrella. Minulla on vanha lasiveranta, jonka päällä on parveke. Vaihdoin parvekkeen peltikaton, koska pelti oli huono ja vettä vuoti lasiverantaan. Pelti oli parvekkeen puuritilän alla. Samalla vaihdoin kaiken raakapontin, joka oli vanhan pellin alla, lasiverannan sisäkaton päällä. Kuvassa on kulma
huggan: Kyllä, ymmärrän sen, mutta voi laittaa kaksi tolppaa, jotka eivät ole tiellä, niin se on ratkaistu.
SandmanNet: [bild] Nyt ovat kaikki listat paikallaan ja olemme tapetoineet koko portaikon! Ja eilen sain vihdoin valaistuksen kuntoon. Kaksi lamppua sivuilla plus led-listat tauluhyllyjen alla seinällä. Todella viihtyisä valaistus itse asiassa! Mukavaa, että on todella valmista. Tai no, aina on jotain "ai niin" joka lisätään, mutta olen todella tyytyväinen!
Kromo: Pyörötanko sopivan pituisena seinään kunnolla ja sitten ulos laudasta melkein laudan syvyys. Liimaa tarvittaessa, mutta purkaminen on silloin vaikeaa. Halpa, yksinkertainen ja luultavasti hyvä!
KalleF: Hei! Olen aikeissa asentaa lattian koko taloon. Puhumme sekä kylpyhuoneesta, puolikosteista tiloista että "tavallisista" huoneista. Kysymykseni on lyhyesti sanottuna, onko MAPEI:llä kaikki tarvittavat tuotteet oikealla laadulla ja hinnalla? Verrattuna muihin tuotteisiin tietenkin. Ystävällisin terveisin, Kalle
GoForIt: En ole ihan varma, että ymmärrän kysymyksesi täysin oikein, mutta kyse on kai valusta/tasasavustuksesta, vedeneristyksestä, ja sen päällä laatat asennettuna kiinnityslaastiin, joka on tarkoitukseen sopiva (esim. Casco Floorflex). Kiinnityslaastin paksuus riippuu laatan valinnasta. 6-10 mm on tavallista. Ehdotus vaihtoehtoisesta ratkaisusta voisi ehkä olla laittaa paperia ja sen päälle
GoForIt: Ja älä unohda varmistaa, että kaikki pienet halkeamat saumoissa jne. on tiivistetty, jotta tasoitemassa ei häviä sitä kautta.. ;)
Hem13: Kiitos vastauksista. Se oli vähän niin kuin itse ajattelin, laittaa ruoteet tiiviisti yhteen ja mahdollisesti rakentaa jotain tyhjään tilaan tai antaa olla. Osb + kipsi on aika tukevaa itsessään. Puuruoteet oven kohdalla hoidan kuntoon. ;o) Toinen pieni kysymys seinän rakentamisesta samalla kun olen tässä. Jossain luin, että osb:ää voi/pitäisi laittaa poikittain, mutta silloinhan
Peter2400: Se on ehkä jonkinlainen sandwichvägg?
Lambis: Seinä on noin 10 cm, mutta sen takana on skafferi, jota aion käyttää saadakseni lisäsyvyyttä syvennykseen.
Daniel Öhgren: [citat] Kiitos nopeasta vastauksesta! Toimiiko se myös keltaiseen tulenkestävään tiileen, olen lukenut niin ristiriitaisia asioita netistä...
Snigla: Teidän ei tarvitse vastata kaikkeen.. ;) ajatuksia jostain osasta? Aloitetaan ehkä vaihe yhdellä.. Katosta, miten eristäisit sen? Kuten sanottu, ulkopuolella on peltikatto ja alla vanhaa puuta (joissakin kohdissa ei ole täysin hieno / puuttuu vähän sieltä täältä).. Pitääkö laittaa jokin board kattoparrujen väliin? vai pitääkö sen olla päällä? Eristää sitten? Kuinka paljon?
lvedin: [citat] Niin se riippuu siitä, mitä kutsun pituudeksi, on leveys sinun laskelmassa. Nyt ymmärrän laskelmasi. CC 60, 5m 220 palkki ylittää 10N/mm^2 standardilaadulla. Siksi valittiin toinen laatu C24 220 palkille. Toisessa esimerkissäsi CC 95, 3m 220 palkki laatu C14, kuorma on 6N/mm^2. CC 60 olisi kuitenkin suositeltavaa ja sitten 170 palkit riittäisivät 6.2N/mm^2. Ja kyllä,
JOW: Aseta kaksi elfaskiskiinni jokaiseen vaatekaapin takaosaan (tai muun merkin, jolla on sama toiminto). Asenna hyllynkannattimet haluamallesi korkeudelle. Osta ensimmäinen sopiva levy, itse olisin valinnut melamiinipinnoitetun levyn jostakin rakennustavaratalosta tai ikeasta sitä varten. Sahaa sopivaksi, aseta paikalleen, kiinnitä sopivan pituisilla ruuveilla niin, että levy pysyy paikallaan.
cecar33: Olen itse kokeillut kaikkia teippityyppejä, joita minulla on hyllyllä, veden alla saadakseni ne tarttumaan hiekkaan, kaikki olivat huonoja.
r.borgmaster: On tärkeää, että kehys ei liiku liikaa. Se maalataan mustaksi ja se asennetaan länsipäähän, joten se saa iltapäivä-/ilta-auringon. Jos kehys liikkuu, kaikki siinä kiinni oleva siirtyy. Käyntiovessa voi säätää karmiruuvia, mutta autotallin ovi olisi hankalaa, jos se alkaisi jumittaa. Rakennuspuutavara on yleensä höylätty pyöristetyllä reunalla. Jos kasaa useita koolinkeja
Mikael_L: [citat] Juuri niin, niin tein talossa. :) Pystysuorat 45x195 hammarbandet ja vaakasuorat 45x170 kantava palkki alla, jotka liitin hieman toistensa suhteen siirrettyinä. Katsotaan, löydänkö kuvan illalla. Autotallissa minulla on vain yksi pystysuora palkki, joka toimii sekä kantavana palkkina että hammarbandet.
fedge: Good catch! Se on itse asiassa portviini; Barao de Vilar. Eniten juodaan rommia ja calvadosta. 23-vuotias Zacapa menee aina, ja samoin Boulard X.O. calvados :)
Armin Ina: [citat] Okei kiitos, aion kokeilla heidän kanssaan!
Johan-: Englannissa näin, että he täyttivät PVC-putket hiekalla, lämmittivät, taivuttivat ja katkaisivat ne sitten. He laittoivat muovilistoja katkaistuun reunaan, mikä sai sen näyttämään taitosreunalta. Mutta haluat ehkä välttämättä peltiä.
pehter aka ibbe: [citat] Oho, olin aivan unohtanut tämän. Toivottavasti ei haittaa, että kuva tulee vasta noin vuosi valmistumisen jälkeen. :p Tänään pahvilaatikko on vaihdettu puulaatikkoon sytytysmateriaalilla. Kun tila on täytetty noin 1,7-1,8 korkeaksi, puut riittävät 2-3 viikkoa. [bild] Lisää kuvia rakennusvaiheesta löytyy täältä
House of Marburg: [citat] Mmm, en ole pyytänyt ketään laskemaan tai ajanut matlab-kisaa itse, koska en halua ottaa riskiä. Kuvan mitat ovat melkein tarkasti mittakaavassa, 9400 ulkoseinästä ulkoseinään. Korkeus harjalta alapuun alapuolelle on 1285. Varsien mitat ovat 45x170 ja jalkojen 45x95, ja oletan, että ne ovat C30-laatua. Ehkä istun alas ja leikin vähän sen kanssa huvikseni ;)
Stefan N: Asettakaa 5000:- budjettiin niin olette aika lähellä.
fremax: Pellavaöljykitti.. maalata pellavaöljyllä = voi tehdä milloin tahansa. Maalata toisella maalilla = odota, kunnes kitti on saanut "kalvon" Pellavaöljykitti tulee olemaan "pehmeää" pitkään! Jopa 1 vuosi. Terv. fremax
eriobe: [citat] Nyt en tiedä mitä tarkoitat keksiseinällä, mutta sen tulisi kohtuullisesti olla helppo rakentaa uusi seinä tämän pohjalta. Silloin ei tarvitse olla mitään vahvaa rakennetta. Kiinnitä seinään kalsi, joka on tarpeeksi korkea peittämään uudet sähköröörisi (jotka ovat 16 mm). Peitä sitten seinä levyillä, ehkä OSB ja kipsilevy.
Bo Berglund: Löysin seuraavan ohjesivun netistä, jossa voi mitoittaa kattoja, palkkeja ym: Byggbeskrivningar-dimensionering Sain useita vaihtoehtoja katon ja makuuparven lattian suhteen. Raportoin auttaakseni mahdollisia lukijoita, jotka ovat löytäneet tämän ketjun hakujen yhteydessä.