Olen luonnostelemassa uutta etutelttaa (aka spiketält) asuntovaunuuni.

Ajatuksena on rakentaa etuteltta osioina helpottamaan kuljetusta ja kesäsäilytystä.

Olen tekemässä luonnoksia ja nyt olen päässyt lattiaan (aloitin kymmenen minuuttia sitten :) )

Haluan tehdä laatikon 2400x3600mm mitoilla 45x80mm puusta, jossa on 4mm vaneri alapuolella ja 10 tai 12 mm vaneri yläpuolella. Tämä laatikko täytetään jollain tyyppisellä styroksi/cellplast. Haluan liimata tämän hyvin ja toivon saavani rakenteen, joka kestää päällä kävelyn.

Lattiaa tukee neljä tukijalkaa, samanlaiset kuin asuntovaunujen alla. Nämä sijoitetaan jokaiseen kulmaan, noin 20-30 cm sisemmälle.

Limasauman ja cellplastin kuormitus tulee olemaan melko suuri lattian keskellä.

Mitä liimaa ja minkä tyyppistä cellplastia minun pitäisi käyttää?

Unohda ne mitat, astut sen maan tasalle ennen puoliväliä ja 4 mm plywoodin läpi astutaan terävällä koroilla.

/Kent

Siellä tulee olemaan 10 tai 12 mm yläpinnalla.

Kuinka paljon heilumista voit hyväksyä? Laatikon rakenne pysyy varmasti koossa, jos se on tuettu sisältä, mutta rakenteesta riippumatta tulee heilumista, jos 3-4 henkilöä seisoo/istuu. Siinä tapauksessa parempi rakentaa alapuolelle painekyllästetystä puusta runko, joka asennetaan vaunupulteilla sopivan kokoisiin osiin, ja johon lattiasi voi nojata. Todennäköisesti riittää 145*45 kolmessa rivissä, ja 6 jalkaa sekä muutama poikkituki.

Voin hyväksyä melko suuren heilahduksen. Pääasia on, että liima/solumuovi pysyy ehjänä eikä halkeile.

Koska sitä käytetään vain "verstaskäytävänä" asuntovaunulle, siinä on harvoin enemmän kuin yksi henkilö kerrallaan. Sen on yksinkertaisesti tarkoitus olla paikka vaatteiden riisumiseen/pukemiseen ja märkien vaatteiden kuivaamiseen.

Tavoitteena on rakentaa mahdollisimman kevyt rakenne. Mieluiten kokonaispaino ei saisi ylittää 5-600 kg. Siksi haluan mahdollisuuksien mukaan välttää runkopuita.

Viimeksi muokattu:
vojma sanoi:
Voin hyväksyä melko suuren heilunnan. Pääasia on, että liima/solumuovi kestää eikä halkea.

Koska sitä käytetään vain vaunun "eteisenä", siellä harvoin on yhtä henkilöä enempää kerrallaan. Sen tulee yksinkertaisesti vain olla paikka pukeutumiselle ja märkien vaatteiden kuivatukselle.

Tavoitteena on rakentaa mahdollisimman kevyt rakenne. Mieluiten kokonaispaino ei saisi ylittää 5-600 kg. Siksi haluan mahdollisuuksien mukaan välttää palkkeja.
Tee kuten suunnittelit, mutta lisää ainakin yksi ylimääräinen jalka keskelle. Se tulee edelleen olemaan horjuva, mutta pelkillä kulmajaloilla se ei toimi, siitä tulee kuin trampoliini.

Painon suhteen olen melko varma, että tulet huomattavasti alittamaan 5-600 kg ilman ongelmia.

12mm vaneri painaa alle 18 kg. Tarvitset 3 sellaista, eli 54 kg. Sitten pohjan vaneri painaa ehkä noin kolmasosan siitä, eli 18 kg.

Solumuovi on melkein mitätön, mutta sanotaan 5 kg. Palkit, no, riippuu kuinka monta aiot käyttää, mutta arvioidaan yläkanttiin, että käytät 50 juoksumetriä 45x70 palkkeja, paino on noin 75 kg.

Kokonaispaino on siis noin 150 kg. Jos olisin sinä, tekisin jotain huomattavasti jykevämpää, painetut palkit, solumuovi niiden väliin, mutta jätä pohjan vaneri pois, se vain homehtuu ja huononee.

Kiitos kannustavista sanoistasi vectrex. Juttu on vain se, että siinä pitäisi olla neljä seinää ja katto myös... ja ovi... ja ikkuna...

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä siitä, mitä liimaa käyttää millekin solumuovilevyille, jotta rakentamiseen saadaan hyvä kantavuus?

Viimeksi muokattu:
Rakenna se kuin eräänlainen kevytsilta, eli vaneri pystyasennossa ja korkeuden lisääminen keskellä.
PU-liima toimii, mutta on pirullista saada painetta näin suurille pinnoille, joista puhumme, ja koska styroksiin täytyy vakauttaa vaneri, ei ole aivan helppoa saada se onnistumaan.

/Kent

Hei,
minullakin on etupihasuunnitelmia ja ajattelin samaa kevyen rakenteen suhteen. Miten on mennyt suunnitelmiesi kanssa?

Ystävällisin terveisin, Mattias

Olen juuri nyt kokeilemassa Cascon liimaa. Se on lattiamaton liima.

Liimasin eilen aamulla muutaman koepalan ja illalla totesin, että tarttuvuus on hyvä. Nyt olen asettanut palat alttiiksi kosteudelle ja katsotaan, kestääkö liima sen jälkeen.

En muista, mitä liimaa tämä on, mutta se maksoi noin 150 kr litran purkilta. On myös saatavilla 5-litran purkkeina noin 500:-.

Kuulostaa lupaavalta.

Olisi kiva, jos haluaisit jakaa ajatuksiasi kokoonpanosta. Miten ajattelit kiinnittää seinäelementit lattiaan, kulmiin ja kattoon? Sinulla on hieman etumatkaa, kun aloitin miettimään tätä vasta tänään...

Ennen kuin näin viestisi, ajattelin tehdä omatekemätä kevyitä ristikoita lattialle, jotka koottaisiin laatikoksi kuten sinun. En ole vielä päättänyt, kuinka paksua vaneria "lattiaan" käyttäisin. Seinäosat, joissa on ulkokehys ja ikkunan ympärillä. OSB tai ohuempi vaneri sisäpuolelle. Eristykseksi olen ajatellut Solumuovilevyt, mutta en ole löytänyt mitään 70 mm:n mitassa, mikä olisi mielestäni optimaalista. 50 mm saattaa riittää, mutta se aiheuttaa hieman haasteita rungolle. Kattoajatukset eivät ole vielä edenneet niin pitkälle.

Katsotaan, jos onnistun saamaan pian luonnoksen kasaan.

Se meni aika hyvin, mutta työtä oli huomattavasti enemmän kuin olin laskenut, ja kustannukset karkasivat käsistä jonkin verran.

Minulla oli ongelmia saada se tiiviiksi lattia/seinä/katto-liitoksissa, joten toiminto ei toiminut niinkään hyvin kuin olin ajatellut. Lisäksi olin kuvitellut, että sen voisi pakata pieniksi litteiksi paketeiksi, mutta jokaisessa elementissä on aina jotain, joka törröttää, ja sen vuoksi on laitettava väliin styroksi tai vastaavaa kuljetuksen/säilytyksen aikana, mikä vie heti enemmän tilaa.

Etupihaa käytettiin talvella 12/13, mutta se myytiin syksyllä. Sain lähes takaisin materiaalikustannukset, mutta ottaen huomioon työn määrän, se ei todellakaan ollut vaivan arvoista. Tästä eteenpäin rakennan perinteisemmällä tavalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.