Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
camaro1969: Olen laskenut kantaviin palkkeihin 45x195 noin 2,2m cc näillä kantavilla palkeilla on plinttejä MAX 2,05 metrin välein kantavien palkkien päällä 45x145mm cc 60 tämä on stabiili kuin piru kuten dr alban olisi sanonut... onko täällä jossain ketjussa mitoitusapua... mutta en löytänyt sitä nyt :(
Stommen: Ajattelin rakentaa talon keskellä olevan atriumin umpeen ja rakentaa pienen minitalon yksikerroksisen talomme päälle. Ajattelin rakentaa "modernisti". Siinä tyylissä, jollaiset katon reunat vanhassa talossa jo ovat. Eli ilman räystäitä. Miltä rakenne ilmarakoineen näyttää tämän "modernin" ratkaisun kanssa? Rungon tulisi koostua: Seinä: 45x170 + 45x45 Katto: 45x220 Pystysuora
bax: Mikä paikka Pole Dancing -tangolle :D ;) Tangon designi riippuu paljon keittiön muusta suunnittelusta. Kuivaka. Massiivinen nelisivuinen. Teräsputki, maalattu tai lakattu tai jotain, hitsatuilla lisävarusteilla. Muutamia palkkeja, jotka päällystetään jollain sopivalla. Ehdotan kunnollista onttoa pylvästä, johon rakennet stereo, tunnelmavalaistus ja oluthana.
bjornlof: Kiitos kaikista kommenteista! On parasta ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka katsoo sitä.
torporoman: Jep, mutta en aio kiinnittää niitä hirsiseinään itse asiassa. Koko laajennus, jonka rakennan, on erillinen välttääkseni ongelmia, jotka johtuvat eri liikkeistä talorunkojen välillä.
richardtenggren: Olisiko tähän sopinut karkaistu lasi? Luulen, että näin jonkun kuvan siitä aiemmin tällä viikolla.
DonaldDuck: [citat] Hm, haluaisin mieluiten välttää tämän rakentamiskorkeuden vuoksi. Onko sinulla kelluva betonilattia? [citat] Ok, kyllä, toistaiseksi en ole törmännyt kosteuteen, ja puolet talosta on päällystetty laminaattiparketilla suoraan linoleumimattojen päällä, eikä se ole kärsinyt tai alkanut haista (ei linoleumi eikä puulattia). Sen sijaan liima on irronnut betonilattioista
SBH: [citat] rakennuspuusta joka halkaistaan kiilaksi ei lisää kovin paljon myöskään kun laitetaan rimoitus. lisää hieman enemmän jos asennetaan palkki karmiruuvilla. tulee hieman jälkityötä, kun pitää tehdä lisädetaili kaikkiin avauksiin.
Loftbyggaren: [citat] Olen myös kiinnostunut samanlaisesta projektista. Onko joku, joka osaa ja tietää tästä?
sir_daniel: Soita markkinoijille/konkurssipesille ja kerro, mitä etsit ja minne se menee sekä että he voivat kaataa sen sinne ilmaiseksi.
mandg: Hei kaikki paksut kaapelit ovat lattialämmityspiirejä, jotka kulkivat vanhassa katossa ruokakellarissa...aika paljon. Mutta rakensin juuri viemärin uudelleen niin, että saan tilaa lecatiilille viemärin sisäpuolelle...on varmaan paras korottaa uusi perustus sisäpuolelle. Kiitos vastauksesta :-)
Paxman: En ole koskaan käyttänyt stenmjöl...mutta se kuulostaa hyvin jauhemaiselta.
Stringfellow Hawke: [citat] Älä osta niin tummaa terassilautaa, myös harmaantunut puu muuttuu todella kuumaksi auringossa, on epämukavaa kävellä paljain jaloin.
kulle: Joo, rakennusmaxilla näyttää olevan vain 900 leveä vaneri. Kun laitat OSB:ta, 15mm tekee siitä erittäin kestävän.
Rabbithole: http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/takbalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=100000 Ruuviliimaa uusi tukipuu olemassa olevaan on varmaan helpointa. (rakentaa korkeampana tai rinnalla, miten haluat)
Jonatan79: Jos katto on hyvässä kunnossa, en koskaan käyttäisi niin paljon vaivaa joidenkin spottien vuoksi, en olohuoneessa!
kysan: [citat] Olen samaa mieltä, mutta jos ohjeet olisivat olleet alusta alkaen selkeämmät, olisin säästänyt paljon työtä ja tehnyt oikein alusta asti... Minulla on vain sileät katot.
KnockOnWood: Olisin varmaan ensin höylännyt sen kynnyksen kunnolla, niin että siitä tulisi ehkä 10 mm alempi. Näin siitä on helpompi päästä yli sekä siivousrobotilla että vanhuksilla rollaattorin kanssa. Kynnykset ovat paholaisen keksintö :thumbdown:
Twoflower: Minulla on rikkoutunut ~3x7tuuman palkki välipohjassani. Koska 3tuumaa ei ole saatavilla, ajattelin jatkaa, kun minulla on sama mitta mutta lyhyemmässä pituudessa. Liittäminen näytti olevan se, mitä tarvitaan, ja kurkistin Träguidenin hienoa esimerkkiä. Mutta mitä nauloja (tai ruuveja) minun pitäisi käyttää? Ankkurinauloja suositellaan naulalevyihin, mutta niitä näyttää olevan
under_construction: [citat] Luulin, että sai rakentaa aivan tontin rajalle asti? Edellyttäen, että se on riittävän matala.
justusandersson: Piirustusten resoluutio on itse asiassa liian heikko, jotta niitä voisi lukea tyydyttävästi. Jos pienempi suunnitelma (n. 10x10 m) on yläkerrassa ja tavoitteena on hoitaa kattorakenne ensisijaisella liimapuupalkilla, niin 165x630 on liian vähän noin 10 metrin jänneväliin (pitäisi olla 165x765) ja tarpeettoman paljon, jos keskellä on pilari (riittää 165x405).
OXYD: Tarvitsee hieman ilmanvaihtoa 😁 Muussa tapauksessa osta en släplist/bälglist
justusandersson: Paras vaihtoehto on luultavasti käyttää teräsripoja betonia vasten ja sitten pystysuoria puuripoja, jotta et joudu miettimään tätä ongelmaa. Teräsripoja on helpompi kiinnittää betoniin ja ne antavat suurempaa tarkkuutta rakentamisessa. Jos laatta on eristetty alapuolelta, puuripojen alle ei tarvita paperia.
justusandersson: Klassista portaikkokaavaa voi aina käyttää. 2*h + d = 60 - 63. Eli, kaksi kertaa askelkorkeus plus askelsyvyys tulee olla 60 - 63 senttimetriä.
SBH: [citat] halkeilee helpommin rappauksella. vaikeampaa saada oikea koostumus. helppo saada tasoite tarttumaan jäljellä olevaan maalipintaan putkien kohdalla
sblixten: Olen käyttänyt 80-levyjä Isoverilta muutama vuosi sitten, mutta en tiedä onko heillä niitä edelleen. Levyillä on hyvä eristysarvo ja kun ottaa huomioon katkenneet kylmäsillat ja minimaalisen riskin pakatusta/puuttuvasta eristeestä, uskon, että se on vähintään yhtä hyvä kuin tavallinen 70 rakenteessa. Aika säästyy myös asennuksessa. Se on hieman kalliimpaa kuin säännöllinen
mlkjhr: Se voidaan varmasti kiinnittää liikkeiltä muutamilla franskskruvar. Muuten voit vain jatkaa eteenpäin. Sitten voit rakentaa telfervognin, joka asennetaan keskisiltaan. Se kestää varmasti hieman kuormaa katon lisäksi.