8 577 lukukertaa ·
7 vastausta
9k lukukertaa
7 vastausta
Rakentaa väliseiniä. Kuinka kiinnittää pystysuorat tukipuut vaakasuoriin
Aion rakentaa väliseiniä, ja epäilen, että ehkä on helpointa kiinnittää ensin vaakasuorat ja sitten laittaa pystysuorat. Minulla on 34 asteen kehysnaulain (naulapyssy, senco) ja 90 mm naulat, mutta mielestäni se ei ole tarpeeksi tukeva kun naulaan viistosti. Kokeilin ruuvata seinän yhteen 120 mm ruuveilla mieluummin (vaakasuoran säännön läpi pystysuoraan) ja kyllä huomasi eron jäykkyydessä!
Pitäisikö minun yrittää rakentaa kaikki seinät makuullaan ja naulata tai ruuvata päihin ja sitten nostaa seinä, vai pitäisikö minun naulata kaikki paikallaan?
Seinän nostaminen onnistuu hyvin siellä, missä kattolautojen suunta on sama kuin seinän, mutta siellä, missä laudat menevät 90 astetta seinään nähden (väliseinään), voi tila noustessa olla tiukka.
On 45x70 koolaukset, jotka pitävät 15 mm vaneria ja märkätilalevyjä, joten haluan kaiken olevan tukevaa.
Pitäisikö minun yrittää rakentaa kaikki seinät makuullaan ja naulata tai ruuvata päihin ja sitten nostaa seinä, vai pitäisikö minun naulata kaikki paikallaan?
Seinän nostaminen onnistuu hyvin siellä, missä kattolautojen suunta on sama kuin seinän, mutta siellä, missä laudat menevät 90 astetta seinään nähden (väliseinään), voi tila noustessa olla tiukka.
On 45x70 koolaukset, jotka pitävät 15 mm vaneria ja märkätilalevyjä, joten haluan kaiken olevan tukevaa.
Pääsen vain toiselta puolelta. Ja kyllä, rakennan (melkein) suojahuonetta, jos kysyt niiltä, jotka ovat nähneet rakennelmani. Näin jonkun videon, jossa käytettiin kulmarautaa, siitä tulee aivan valtavasti rautaa ja ruuveja = aikaa vievää.
Ajattelin tehdä pisimmän seinän kahdessa osassa. Silloin voin laskea sen lattian palkistoon, kun nostan seinän, ja sitten työntää seinän paikalleen. Sitten kiinnitän osat toisiinsa ruuveilla.
Ajattelin tehdä pisimmän seinän kahdessa osassa. Silloin voin laskea sen lattian palkistoon, kun nostan seinän, ja sitten työntää seinän paikalleen. Sitten kiinnitän osat toisiinsa ruuveilla.
3/4 seinästä tehty nyt. Ainoa, jota en voinut nostaa pystysuoraan korkean diagonaalin takia, tein lyhyemmäksi niin, että se mahtui lattian palkkien väliin. Nostin sitä hieman, annoin alaosan mennä alas palkkien väliin ja nostin sen sitten ylöspäin, asetin pystyasentoon ja työnsin paikalleen. Se kuulostaa helpommalta kuin se oli, mutta se toimi (höyrynsulku jäi kiinni ja jouduin painamaan seinää ylöspäin sorkkaraudalla vetääkseni kankaan takaisin, nakutin kaiken paikoilleen käsivasaralla...).
Kaksi muuta nostin ylös kattokannattimien väliin ja oikaisin seinän siellä ennen kuin nakutin sitä käsivasaralla kohti kantavaa runkoa.
Viimeinen seinä tehdään huomenna, sen täytyy seistä vinossa pyöröhirsirakenteessa, joten minun täytyy sahata jokaista sääntöä kiilamaisesti. Huokaus.
Kaksi muuta nostin ylös kattokannattimien väliin ja oikaisin seinän siellä ennen kuin nakutin sitä käsivasaralla kohti kantavaa runkoa.
Viimeinen seinä tehdään huomenna, sen täytyy seistä vinossa pyöröhirsirakenteessa, joten minun täytyy sahata jokaista sääntöä kiilamaisesti. Huokaus.
Jep, mutta en aio kiinnittää niitä hirsiseinään itse asiassa. Koko laajennus, jonka rakennan, on erillinen välttääkseni ongelmia, jotka johtuvat eri liikkeistä talorunkojen välillä.
Klikkaa tästä vastataksesi