Olen löytänyt paljon tietoa ulkoseinän asennuskerroksista foorumilta, mutta en koskaan omaa versiotani.
Aion viimeistellä autotallin seinät ja olen eristänyt valmiiksi 45 mm, 95 mm ja sitten rakennusmuovin siihen. Sitten minulla on osb-levyt ja kipsi. Nämä kuitenkin luovat vain noin 25 mm syvyyden, jos sitten haluaa ruuvata jotain seinään rikkomatta muovia.
Mitä voisi sitten tehdä? Tähän liittyy se, että sähköt on jo vedetty koolausten läpi ja menevät 95 mm eristyskerroksen sisällä muovin takana. Joten kaikki sähkörasiat on mukautettu vain osb:lle ja kipsille. Jos laitan 45 koolaukset muovin päälle luodakseni ontelon, niin pistorasiat jäävät kauas seinän sisään?

Voiko joku visualisoida, mitä tarkoitan? Mikä mahtaa olla ajatus? Onko tyhmää laittaa vain osb:ta ja kipsiä?

OXYD
Se onhan autotalli. Minä en välitä asennuskerroksesta autotallissani. Aion ruuvata tavaroita kiinnityspuomiin ja apuna käytän pinnalle asennettavia lautoja. Riippuu vähän kuinka tarkka on ulkonäön suhteen.

Jos haluat olla tarkka, teippaa koteloiden ja läpivientien ympärille. Verkossa on hyviä kuvauksia siitä, miten teipit kiinnitetään. Mutta sinne pitää laittaa paljon pieniä teipinpalasia läpivientien ympärille.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Fibonacci
  • Laddar…
OXYD sanoi:
Sehän on autotalli. En välitä asennuskerroksesta autotallissani. Kiinnitän tavarat puurimoihin ja käyttämällä ulkopuolisia lautoja. Riippuu siitä, kuinka tarkka on ulkonäön kanssa.

Jos haluat olla tarkka, teippaa rasioiden ja läpivientien ympärille. Verkosta löytyy hyviä kuvauksia teippaamisesta. Täytyy laittaa useita pieniä teipinpalasia läpivientien ympärille.
Aah, juuri tällaisia yksinkertaisia vinkkejä haluaa saada. Kuulostaa todella fiksulta käyttää ulkoisia lautoja ja suunnata puurimoihin! Tuhannet kiitokset.

Muuten, pitäisi OSB-levyjen saumojen olla samassa kohdassa kuin kipsilevyjen saumat vai pitäisikö saumojen olla "levitetty"?

Onko sinulla linkkiä? Mielestäni on ollut vaikeaa löytää järkeviä sivuja juuri teippauksesta.

tommib
Saumojen siirtymä on normaalisti puoli levyn leveyttä.

tommib sanoi:
Saumat siirretään normaalisti puolen levyn leveydellä.
Ahaa okei. Mutta sitten ei siis tiedä missä koolaukset ovat kipsilevyn takana?

tommib
Sen voi huomata esim. lattiassa tai katossa. Jos laittaa OSB+Gips tai plyfa+gips, ei silläkään ole merkitystä, koska puulevy kantaa kaiken kuorman kuitenkin. Totta kai kannattaa ruuvata koolauksiin, jos aikoo asentaa jotain todella raskasta, mutta tavallisille hyllyille jne. OSB- tai Plyfa-pito riittää hyvin.

Kun seinä on lopulta tasoitettu ja maalattu, et kuitenkaan tiedä missä koolaukset ovat. Jos sinun on ehdottomasti tiedettävä se, jokin pysyvämpi merkintämuoto on sopiva. Tai kartta.

• Tykkään
Fibonacci
  • Laddar…
cc 60 cm?
Jos haluat olla täysin tarkka, niin mittaa jokaisen seinän tietystä kulmasta millimetrin tarkkuudella, missä jokaisen pystypuun keskipiste on kulmasta. Tee luonnos ja kirjoita ylös paperille, joka säilytetään sopivassa paikassa.

Eikö ole helpompaa ja halvempaa käyttää kaksois-kipsilevyä, koska et halua naulata/ruuvata minnekään muualle kuin pystypuihin, jotta et rikkoisi höyrysulkua?

(Kun olet siinä vauhdissa, voi olla myös hyvä mitata millä korkeudella ja missä kohdin kulkee sähköjohdot pystypuiden läpi, jotta et vahingossa laita 6"-naulaa väärään paikkaan...)

Eldosien suhteen, omani päätyivät myös muovin taakse. Tietysti muoviin tuli reikä sinne, missä pistorasia ja kytkimet pitäisi olla. En teipannut ja huomasin, ettei ollut vahinkoja, kun avasin seinän 5 vuoden jälkeen. En tosin ollut pitänyt lämmittimiä päällä. Niin sanotusti se oli kylmä autotalli sillä välin.
Onko tarkoituksena pitää autotallissa lämpöä vai ei?

Yksi asia vielä:
Minulla oli gibs seinillä ennen ensimmäistä autotalliremonttia, mutta ne imivät kaiken kosteuden, joka tuli sisään auton kanssa, ja kosteus valui lattialle. Silloin otin ne pois ja laitoin raakapontin tilalle.
Tarkoitan, että gibs on hyvin herkkä autotallissa.

OXYD
Minulla on vain OSB-levyjä seinilläni. En tiedä, kuinka hyväksytty se on vakuutusten kanssa, Länsförsäkringar vastasi todella epämääräisesti.

OXYD sanoi:
Minulla on vain osb seinilläni. En tiedä, kuinka hyväksyttyä se on vakuutuksissa, Länsförsäkringar vastasi todella epämääräisesti.
Tarkoitatko palovaaraa tai ? Mitä he sanovat kaikista palavista kattopaneeleista! Laitoin palan kattopaneelia kamiinaan ja se kuulosti räjähdykseltä.

Lars48 sanoi:
Mitä tulee sähkölaatikoihin, omani päätyivät myös muovin taakse. Tietysti muoviin tuli reikä, johon pistorasiat ja kytkimet tulevat. En teipannut mitään, enkä huomannut mitään vahinkoja, kun avasin seinän 5 vuoden jälkeen. Minulla ei tosin ollut elementtejä päällä. Toisin sanoen se oli kylmä autotalli sillä aikaa.
Aiotko pitää autotallissa lämpöä vai etkö?
Aha okei sellaista pitää myös ajatella. Otin vain itsestäänselvyytenä, että kipsi olisi hyvä. Voiko käyttää kaksi kertaa OSB ehkä? Laittaa siihen vähän väriä? Tai yksi OSB ja yksi lastulevy ehkä?

Ajattelin käyttää vain ylläpitolämpöä, koska autotallin oven alla on kuitenkin rako, josta kylmä ilma pääsee sisään, joten huonelämpötilan ylläpitäminen olisi jonkin verran tarpeetonta lämmön/energian tuhlausta. Ajattelin jonkinlaista lämpöpuhallinta ehkä. Se on kuitenkin 50 neliömetriä oikeastaan.

Fibonacci sanoi:
Aha okei se on sellaisia asioita miettiä myös. Olettin vain, että kipsi olisi hyvä. Voisiko kenties käyttää tuplaa osb? Lyödä päälle vähän maalia? Tai ehkä yksi osb ja yksi lastulevy?

luulen, että käytän vain ylläpitolämpöä, koska on kuitenkin rako autotallin ovessa, jossa kylmä ilma tulee sisään, joten olisi hieman turhaa tuhlausta lämmön/energian kanssa pitää huoneenlämpöä silloin. Ajattelen ehkä jotain lämpöpuhallinta. Onhan se loppujen lopuksi 50 neliötä oikeasti
Kun otetaan huomioon, että sinulla on kaksinkertainen eristys, tarvitaan erittäin vähän lämpöä pitämään se hieman lämpimänä. Muutamat öljyelementit riittävät hyvin. Lastulevyt ja maali näyttävät hienolta. Olen kuitenkin ihastunut puuhun ja paneeleihin. Se on makuasia.

• Tykkään
Fibonacci
  • Laddar…
Voiko olla järkevää käyttää 2 osb-levyä yhden osb:n ja yhden gyprocin sijaan?

OXYD
Tarvitsee hieman ilmanvaihtoa 😁
Muussa tapauksessa osta en släplist/bälglist

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.