2 283 lukukertaa ·
1 vastausta
2k lukukertaa
1 vastausta
Rakentaa Pieni parvi liimapuupalkeilla, mitat???
Hei kaikki taitavat rakentajat,
Suunnittelen leikki/nukkumaparvea tyttärelle. Se tulee olemaan noin 2 metriä leveä ja 1,2 metriä syvä. Parvi rakennetaan "alkoviin", joten se ulottuu seinästä seinään, niin sanotusti. En halua mitään "pylväitä" lattialle.
Huoneessa ei ole kovin korkeaa kattokorkeutta, joten haluan "mahdollisimman ohuen parven".
Olkaa kilttejä, onko joku, joka voisi antaa vinkkejä liimapuupalkin mitoituksesta tähän pieneen projektiin. Olen ymmärtänyt, että 90x90 riittää kahden metrin jännevälille, mutta onko mahdollista käyttää vielä matalampia (siis ohuempia) liimapuupalkkeja/pylväitä?
Esimerkiksi Bauhausissa on erilaisia mittoja mäntyliimapuupylväitä, kuten 45x45, 58x38, 58x58 ja 80x80.
Voisiko jokin näistä toimia?
Muutama muu, vähemmän tärkeä kysymys on, kuinka tiheästi pylväiden pitäisi olla sijoitettuna (3 kpl 1,2 metrin syvyydessä? = 40 cm pylväiden väli) ja mikä materiaali on hyvä/ohut lattiaan?
OLEN ERITTÄIN kiitollinen vastauksesta joltain, joka tietää enemmän kuin minä. Olen yrittänyt googlata, mutta en ymmärrä tekemiäni mitoitustaulukoita. Ne näyttävät olevan lähinnä suurille taloprojekteille
tai sitten olen vain hieman hidas 
Suunnittelen leikki/nukkumaparvea tyttärelle. Se tulee olemaan noin 2 metriä leveä ja 1,2 metriä syvä. Parvi rakennetaan "alkoviin", joten se ulottuu seinästä seinään, niin sanotusti. En halua mitään "pylväitä" lattialle.
Huoneessa ei ole kovin korkeaa kattokorkeutta, joten haluan "mahdollisimman ohuen parven".
Olkaa kilttejä, onko joku, joka voisi antaa vinkkejä liimapuupalkin mitoituksesta tähän pieneen projektiin. Olen ymmärtänyt, että 90x90 riittää kahden metrin jännevälille, mutta onko mahdollista käyttää vielä matalampia (siis ohuempia) liimapuupalkkeja/pylväitä?
Esimerkiksi Bauhausissa on erilaisia mittoja mäntyliimapuupylväitä, kuten 45x45, 58x38, 58x58 ja 80x80.
Voisiko jokin näistä toimia?
Muutama muu, vähemmän tärkeä kysymys on, kuinka tiheästi pylväiden pitäisi olla sijoitettuna (3 kpl 1,2 metrin syvyydessä? = 40 cm pylväiden väli) ja mikä materiaali on hyvä/ohut lattiaan?
OLEN ERITTÄIN kiitollinen vastauksesta joltain, joka tietää enemmän kuin minä. Olen yrittänyt googlata, mutta en ymmärrä tekemiäni mitoitustaulukoita. Ne näyttävät olevan lähinnä suurille taloprojekteille
Olen myös kiinnostunut samanlaisesta projektista. Onko joku, joka osaa ja tietää tästä?jinitera sanoi:Hei kaikki taitavat rakentajat,
Suunnittelen leikki/nukkumisparvea tyttärelleni. Se on noin 2 metriä leveä ja 1,2 metriä syvä. Parvi rakennetaan "alkoviin", joten se ulottuu seinästä seinään. En halua "tolppia" lattialle.
Huoneessa ei ole kovin suurta huonekorkeutta, joten haluaisin "mahdollisimman ohuen parven".
Olkaa hyvä ja onko joku, joka voisi neuvoa liimapuupalkin mitoituksessa tähän pieneen projektiin. Olen ymmärtänyt, että 90x90 riittää kahden metrin jännevälille, mutta onko mahdollista käyttää vielä matalampia (eli ohuempia) liimapuupalkkeja/tolppia?
Bauhausissa on esimerkiksi useita eri kokoisia mänty liimapuupalkkeja, kuten 45x45, 58x38, 58x58 ja 80x80.
Voisiko joku näistä toimia?
Muutama muu, vähemmän tärkeä kysymys on, kuinka tiheään tolpat tulisi sijoittaa (3 kpl 1,2 metrin syvyyteen? = 40 cm tolppien väliin) ja mikä materiaali sopii/laiha lattiaan?
OLEN ERITTÄIN kiitollinen vastauksista joltakin, joka tietää enemmän kuin minä. Olen yrittänyt googlata mutta en ymmärrä löytämieni mitoitustaulukoiden perusteella. Ne näyttävät lähinnä olevan suuria talonrakennuksia vartentai sitten olen vain hieman hidas
![]()
Klikkaa tästä vastataksesi