Hei.

Ensimmäinen viesti täällä :)

Rakennamme paraikaa terassia katolla.
Olen aloittanut kaivamaan ja aion kaivaa alas aloittaakseni maanrakennustyöt.
Kuten suunnittelin aluksi, oli tarkoitus käyttää 9 kpl tolppia 50 syvää ja sitten asentaa 45x195 palkkina ja 45x170 koolauksena, mutta se tuntuu hyvin ylimitoitetulta. tai sitten johtuu siitä, että minun täytyy kaivaa nurmikkoa 50 cm ja sitten vielä 50 tolppia varten.

Olen tehnyt piirroksen siitä, miten ajattelen nyt...

Rakennusprojektin piirros verannan rakenteesta, jossa näkyy pilareiden, palkkien ja kattotolppien mitat ja sijoittelu.

Luuleeko, että tämä toimii? Näillä mitoilla minun täytyy kaivaa syvyys 35-40 cm sijaan.

Minua kiinnostaa myös, miten tehdään siellä, missä katto kohtaa julkisivun, joka on puujulkisivu. katon täytyy tulla pohjalaudoitukseen, voiko tehdä niin, että sahataan 45 asteen kulma ja sitten laitetaan ylityspeltikin paikoilleen? vai tarvitseeko minun poistaa 10-20 cm julkisivua?

Monia kysymyksiä aloittelijalta.

Jos ymmärrän sinua oikein, haluat pitää alhaalla kansirakenteen korkeutta. Yksi tapa saavuttaa tämä on ensin luoda kehykset esim. 45x195 puutavarasta, joka lepää pilareiden päällä, ja sitten upottaa toissijaiset palkit, esim. 45x170, näihin palkkikengillä. Tarkat puutavaran mitat voidaan määrittää vasta sitten, kun tiedetään aktuaaliset jännevälimatkat. Sinun tulisi käyttää samaa c/c etäisyyttä palkkien välillä koko terassin alueella. Sinun on myös päätettävä, mihin suuntaan haluat laittaa terassilaudat. Jos käytät hieman järeämpää terassilautaa, esim. 34x145, saat tukevamman lattian ja voit silti kasvattaa c/c etäisyyttä palkkien välillä 700 mm:iin.

45x120 on varmasti liian heikko mitoitus tolppien kohdalla. Vapaiden tolppien kohdalla tulisi aina valita neliömäinen poikkileikkaus. 95x95 on sopiva mitoitus tässä tapauksessa vaikka saisitkin vain laatuluokan C14.

Katon ja seinän välisen siirtymän tiivistämisen suunnittelu riippuu hieman siitä, mitä kattomateriaalia käytät. Kaikissa tapauksissa sinun tulee sahata pois osa verhouslaudoista, jotta voit johtaa huopaa tai peltiä julkisivun alaponttilautoihin.

Onko sinulla ei ole sivunäkymää piirustuksessa? En ymmärrä perustelujasi 50 plus 50 kaivamisessa......

Trallreglar 45x70 tuntuu hieman heikolta.

justusandersson sanoi:
Jos ymmärrän sinua oikein, haluat pitää terassirakenteen korkeuden alhaisena. Yksi tapa saavuttaa tämä on ensin luoda rungot esimerkiksi 45x195 puusta, joka lepää pilareilla, ja upottaa näihin toissijaiset palkit esimerkiksi 45x170 palkkikenkien avulla. Tarkat mitat voidaan määrittää, kun tiedetään senhetkiset jännevälit. Sinun tulisi käyttää samaa c/c-etäisyyttä koko terassin poikkiparruille. Sinun on myös päätettävä, mihin suuntaan haluat laudoituksen. Jos käytät hieman paksumpaa laudoitusta, esim. 34x145, saat vakaamman lattian ja voit silti kasvattaa poikkiparrujen c/c-etäisyyttä 700 mm:iin.

45x120 on varmasti liian ohut mitoitus pylväille. Vapaasti seisoviin pylväisiin tulisi aina valita puutavara, jolla on neliönmuotoinen poikkileikkaus. 95x95 on sopiva mitoitus tässä tapauksessa, vaikka saisitkin vain C14-laatuluokkaa.

Katon ja seinän liitoskohdan tiivistyksen suunnittelu riippuu hieman siitä, millaista katemateriaalia käytät. Joka tapauksessa sinun on sahattava osa peitelistoista/peitelaudoista, jotta voit kiinnittää huovan tai pellin julkisivun alaosaan.
Okei, on älykästä upottaa ne kyllä. Toinen ajatus oli asettaa 45x195 ja sitten upottaa ne palkkikengillä mutta c/c 80 ja sitten asettaa 45x70 päälle ja sitten laittaa 9 pylvästä maahan ja lisätä vielä 9 ruuvipaalua tukemaan ikkunoiden ja ovien kohdalle sekä avonaisiin kohtiin, jotta lattia olisi vakaampi.
Syynä siihen, että haluan kaivaa mahdollisimman vähän on se, että olen nyt kohdannut 50x50 betonimöhkäleitä, jotka ovat maassa, olen kaivanut puoliväliin syvyyteen 35.

Okei, sitten käytän 95x95 pylväille.

Unohdin mainita, että tulevaisuudessa siitä pitäisi tulla lasitettu, joten sekin painaa jonkin verran.

Kane sanoi:
Onko sinulla sivukuva piirustuksesta? En ymmärrä perusteluja 50 plus 50 syvyydelle......

45x70 poikkiparrut tuntuvat hieman heikoilta.
Kun kirjoitin 50 plus 50 tarkoitan, että kaivan 50 cm syvyydelle, jossa laudoitus tulee olemaan, ja sitten kaivan toiset 50 jokaisen pylvään kohdalle. Olen todella huono selittämään :)

Mutta luuletko, että 45x70 on liian heikko, jos laitan toiset 45x195 alas palkkikengillä ja c/c 80?

Voit myös liimata ruuveilla kaksi 45x95 kiinni tolppaan, jolloin sen mitat ovat 90x95.

• Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
maah sanoi:
Voit myös ruuvata ja liimata yhteen 2 kpl 45x95 tolpaksi, jolloin mitat ovat 90x95
Okei, mutta valitsen 95x95. en ole tarpeeksi taitava ruuvaamaan ja liimaamaan :) ja tuntuu heti helpommalta laittaa suoraan 95x95.

Voin suositella sovellusta "lathunden" från svenskt trä mitoitukseen, jossa voi laskea sopivat mitat puutavaralle tietylle jännevälille.
Useimmiten rakennetaan kerros kantavasäleikkö kannatuksella tietyillä etäisyyksillä (esim. pilariharkot) ja sen päälle (vaihtoehtoisesti upotettuna kantavasäleikköön korkeuden säästämiseksi) kerros lattiaa esim. cc 60 (riippuen terassin mitoituksesta). Sen päälle rakennetaan sitten terassi. Rakenteesi on hieman erilainen mitä voin nähdä, kantavasäleikkö kahteen suuntaan ja melko heikko lattia-osa lyhyellä jännevälillä sen sijaan. Ymmärsinkö oikein? Toimii varmasti sekin, mutta ehkä vähän vaikeampi, jos haluaa laskea sopivat mitat.

näin me teimme, jos se voi olla avuksi:
https://mobil.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html

tomjakob sanoi:
Okei, mutta minä käytän 95x95. en ole tarpeeksi taitava ruuviliimaamaan:) ja tuntuu spontaanisti helpommalta asettaa 95x95 suoraan.
se on parempi ruuviliimata 2 kpl 2"4 ne eivät väänny yhtä helposti

mutta tolpat pitäisi toimia

tomjakob sanoi:
Okei, mutta minä menen 95x95:llä. en ole varmaan tarpeeksi perehtynyt ruuviliimaamiseen :) ja tuntuu spontaanisti helpommalta laittaa 95x95 suoraan.
Ruuviliimaaminen on helppoa. Se on juuri siltä miltä kuulostaa, jaat runsaasti puuliimaa yhdelle säännölle ja sitten ruuvaat ne yhteen.

jonne72 sanoi:
Voin suositella sovellusta "lathunden" ruotsalaisesta puusta mitoitukseen, siinä voi laskea sopivia mittoja puutavaralle tietyllä jännetiheydellä. Usein rakennetaan kerros kantolinjaa tuettuna tietyillä välimatkoilla (esim. pilareilla) ja sen päälle (tai upotettuna kantolinjaan korkeuden säästämiseksi) kerros puurakenteita esim. cc 60:llä (riippuen laudankoolla). Sen päälle tulee sitten laudoitus. Konstruktioksi näyttää olevan vähän erilainen mitä voin nähdä, kantolinja kahteen suuntaan ja melko heikko puurakenne lyhyellä jännevälillä sen sijaan. Ymmärsinkö oikein? Varmasti toimii sekin, mutta ehkä vähän vaikeampaa jos haluaa laskea sopivia mittoja.

näin me teimme jos siitä voi olla jotain apua:
[linkki]
Latasin sovelluksen, huomasin että siitä tulee erittäin heikko. erityisesti jos minun pitäisi olla lasia myöhemmin mukana. täytyy käyttää pylväitä ja ehkä käyttää liimapuita kantolinjana.

maah sanoi:
Ruuviliimaus on helppoa. Se on juuri sitä, miltä se kuulostaa, levität runsaasti puuliimaa yhdelle palkille ja sitten ruuvaat ne yhteen.
camaro1969 sanoi:
on parempi ruuviliimata 2 kpl 2"4 niin ne eivät väänny niin helposti

mutta pylväät pitäisi toimia
Okei, ehkä onkin parasta tehdä niin. voiko tämän tehdä myös painekyllästetyn puutavaran kanssa?

kyllä se toimii myös painekyllästetyn puutavaran kanssa. aion tehdä sen pian.. mutta annan puutavaran kuivua hieman ensin... sitten höylätään 2 sivua, jotta saadaan pois V-sauma lautojen väliltä

en ole nähnyt liimapuuta painekyllästeenä. pitäisi onnistua tavallisella runkopuulla

On olemassa, jos olet kiinnostunut, painekyllästetty limträstolpe 90x90 ainakin yhdessä rakennustavaratalossa, Google on ystäväsi.

ghoti sanoi:
On tarjolla, niille jotka ovat kiinnostuneita, lamellipuurakennepylväs 90x90 ainakin yhdessä rakennustarvikekaupassa, Google on ystäväsi.
huomasin nyt, että niitä oli. mutta ne eivät olleet ilmaisia:)

Miten terassin katto kiinnitetään puuverhoiluun? tarvitseeko minun leikata ja irrottaa verhoilua? vai voiko tehdä uran ja painaa sisään tyyliin yläsauman?

Tee uudelleen suunnitelmasi terassille.

8 tolppaa 2 rivissä poikkeamilla 4. Aseta nämä rivit 2,2 m ja 4,4 m talosta. Käytä kantorankaana 45x195 ja lattiapalkkeina 45x120, c/c 60 ja sitten vähintään 28 mm paksuus terassilaudalle. Kaikki perustuu jännevälin taulukkoon täällä, http://www.petersprojekt.se/old/altan/bygga_altan.htm#dim

(taulukot antavat 45x195 ja 45x145, mutta hieman maalaisjärkeä tarvitaan myös)

• Tykkään
camaro1969
  • Laddar…
Liimapuuta ei varmaan tarvita kantopalkissa. Varmista, että sinulla on tuki koko matkalta kantavien osien alla kattoon/verantaan asti, niin se lienee rauhallista.

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.