Hei,
Rakennan portaat parvelle. Vinopuihin olen jyrsinyt noin 10 mm syvät urat askelmille. Ajatuksena oli liimata askelmat ja lisäksi laittaa ruuveja vinopuiden läpi askelmiin. Nyt tuntuu siltä, että ehkä liimaus riittää. Näyttäähän se tyylikkäämmältä. Uskotteko, että se riittää? Minulla ei ole kokemusta hienopuusepäntyöstä enkä liimaamisesta.

• Puinen portaikko lohduineen ja porrasrungoilla, näkyvissä urat askelmille, istuu metallisella työpöydällä.
  • Puinen portaikko rakenteilla puutarhassa, vagnstyckena ja askelmat valmiina liimausta tai ruuvausta varten.
Kun rakensimme uuden portaan kotona, porraspuuseppä sanoi, että he eivät koskaan liimaa askelmia, sillä silloin portaat alkavat narista. He kiinnittivät askelmat vain vankapuihin.

Portaat johtavat vierastalon parvelle, joten en usko, että narinat ovat ongelma. Kysymys on enemmän siitä, kestääkö se pelkällä liimauksella. Talvella pidämme talossa noin 10 astetta.

Jotain olet varmasti oppinut käsityötunnilla, koska se näyttää todella hienolta. Ihana puulaatu. Jätä liima ja ruuvaa sen sijaan. Sinulla täytyy olla jotain, joka pitää rakenteen kasassa sekä kosteana että kuivana. Osta halpa tappioporasarja Clas Ohlssonilta ja voit upottaa ruuvinreiät ja tukkia ne myöhemmin.

Hei ja kiitos kehuista. Puu on tarkkaan valittu tavallisesta rakennuskaupasta. Olen antanut sen kuivua lämpimässä autotallissa kesästä lähtien nähdäkseni, ettei se ole vääntynyt jne. Reunat olen pyöristänyt halvalla yläjyrsimellä. Olen myös käyttänyt sitä käsivaraisesti jyrsimään "urat" askelmille.

Olen odotettua tyytyväisempi viimeistelyyn. Siksi tuntui yhtäkkiä hieman väärältä kiinnittää täynnä ruuveja ja saada näkyviä kantapäitä. Täytyy harkita upotusta ja tulppia. En varmaankaan tarvitse ruuvata kaikkia askelmia, vai?

Ei, kaikkia askelia ei tarvitse ruuvata.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.