Hei Kaikki Viisaat rakennettajat.

Olen purkanut kylpyhuoneeni antaakseni tilaa uudelle, joka korvaa 60-70-luvulta peräisin olevan.

Vanha kylpyhuone sijaitsi 30 cm korkeammalla kuin muu talo, koska sen alla oli ruokakellari.

Suunnitelmani oli kiinnittää kaksi palkkia ulkoseinää pitkin sekä sisäistä väliseinää pitkin, ja näihin asettaa uudet lattia-alaohjauspalkit cc 30:llä. Ongelma on, että ulkoseinä koostuu kivestä, suurista luonnonkivistä, joten on käytännössä mahdotonta porata suoraan ja saada aikaan hyvä kiinnitys.

Suunnitelma nro 2 oli muurata leca-lohkoilla ja asettaa palkit niiden päälle, mutta tätä estävät kaksi viemäriä, jotka kulkevat ulkoseinää pitkin.

Yksi vaihtoehto, jota olen harkinnut, on muurata kapeilla leca-lohkoilla putkien sisäpuolelle (noin 60 mm) ja sen jälkeen vahvistaa ja täyttää ulkoseinän ja lohkojen välinen tila betonilla, mutta tämä ei tunnu oikealta.

Vanhan kylpyhuoneen lattia purettu. Näkyvissä kaapelit ja putket, tiiliseinää sekä rakennusmateriaaleja hajallaan lattialla.

Miten te olisitte tehneet saadaksenne vakaan ratkaisun?
 
Minusta on vaikeaa tulkita kuvaa yhdessä kuvauksesi kanssa. Mitä kaikki nuo paksut kaapelit tekevät siellä? Eikö pelkkä perustus koostu hakatuista luonnonkivistä? Mielestäni kuvassa taustalla näyttää olevan tiilimuurausta. Jos sinulla on luonnonkiviperustus, voi olla tarkoituksenmukaista asettaa yksi tai useampi kantolinja kivelle ja tarvittaessa hakata niille urat tiileen.
 
Hei kaikki paksut kaapelit ovat lattialämmityspiirejä, jotka kulkivat vanhassa katossa ruokakellarissa...aika paljon. Mutta rakensin juuri viemärin uudelleen niin, että saan tilaa lecatiilille viemärin sisäpuolelle...on varmaan paras korottaa uusi perustus sisäpuolelle. Kiitos vastauksesta :-)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.