J
justusandersson: 115x360 antaa 5,7 mm taipuman oletuksilla, jotka mainittiin viestissä #4. Voi laskea hieman tarkemmin kuin mitä olemme tehneet, mutta lopulta ero on merkityksetön. Mielestäni se vaikuttaa olevan jännittävä projekti!
5 vastausta · 2,3k lukukertaa
L
Lenza: Platonmatto on hyvin testattu tähän tarkoitukseen, joten en usko, että siitä on mitään ongelmia. Mutta sinun pitäisi ensin siivota levy huolellisesti ja poistaa valetut palkit ja täyttää nämä kolot betonilla, A-laastilla tai vastaavalla. Joku, jolla on platonmatto kellarissa, voisi ehkä jakaa tietoa, jota kannattaa ottaa huomioon?
7 vastausta · 11,3k lukukertaa
·
O
oStj: Hei! Siitä lähtien kun muutimme taloon vuonna 2015, olemme yrittäneet saada portaat hiljaisiksi! Tänään otettiin askel eteenpäin ja olen nyt melkein täysin varma, että narina johtuu askelmien alapuolella olevista listojen! Portaat ovat olleet alun perin avoimet, mutta edellinen omistaja sulki ne laittamalla helmiponttilevyjä (6 mm lastulevy) listoihin ja askelmien takareunaan. Näitä
0 vastausta · 3,3k lukukertaa
fahlis
fahlis: [citat] Olen samaa mieltä …
6 vastausta · 2,7k lukukertaa
J
justusandersson: Enhän tiedä, oletko käyttänyt oikeita lähtöarvoja, 4 kN/kvm oman painon osalta kuulostaa paljon. Mutta 45x95 tukipuut seinässä, jotka sijaitsevat kattopalkkien alla, kestävät kattokuormat ilman ongelmia. Jos nostat kattopalkkien luokan C24:ään, taipuma alittaa L/300.
1 vastaus · 1,2k lukukertaa
J
justusandersson: [citat] Tässä asiassa ei minulla ole eriävää mielipidettä. Mielestäni on kaukaa haettua, että laatta olisi vajonnut, joten maanjäristys kuulostaa hyvältä selitykseltä siitä, kuinka liikettä perustassa on voinut tapahtua.
18 vastausta · 14,0k lukukertaa
·
T
toolman77: [citat] 21mm ikkunalista 21mm paneeli 25mm vaakalaudoitus 25mm pystylaudoitus 6mm ulkokipsi 170mm pystytolppa/eristys Höyrynsulku 45mm vaakapuu/eristys 11mm OSB 13mm kipsi Yhteenvetona miinus ikkunalista saan sen 316mm. Rakensin vapaa-ajan asunnon ympärivuotisella standardilla Mälaren alueella 2015 ja minulla ei ole ollut ongelmia siitä, että talvella olisi kylmä tai kesällä kuuma. Mitä
34 vastausta · 13,4k lukukertaa
·
J
justusandersson: Ei, normaalisti nykyään lasketaan 2 kN/m2 hyötykuormaksi asunnoissa. Mutta sääntöjä on muutettu paljon vuosien varrella, mikä voi selittää luvun.
14 vastausta · 4,8k lukukertaa
·
J
justusandersson: Liimapuu tai Kertopalkit (viilupalkit) ovat varmaankin ne, jotka ovat lähimpänä käden ulottuvilla. Tarvitaan tiettyä järjestelmäajattelua, jotta se olisi hyvä. Jännevälin tulisi olla valittu niin, että se sopii molemmille tasoille. Ajattele mielellään ruudukon termein. Tässä tapauksessa runkojärjestelmän suunnittelu ei ole harrastelijoille, se vaatii sekä kokemusta että
10 vastausta · 1,6k lukukertaa
·
J
justusandersson: [citat] Se oli hyvä. Vinomurtumia ei voi olla huomaamatta, sinulla on jonkinlainen asettumisongelma. Mielestäni paljon viittaa siihen, että tämä voi olla jatkoa vakuutusasialle. Ottaisin paikalle asiantuntevan geoteknikon saadaksesi riippumattoman arvion. Olin ehdottomasti sitä mieltä, että oli oikein ottaa pois vanhat lattiat ja eristää uusien alta.
20 vastausta · 13,6k lukukertaa
·
OXYD
OXYD: Ripusta tavarat seinäruoteisiin, niin tulee vähemmän vuotoja.
5 vastausta · 21,5k lukukertaa
·
C
Cgong: Mitä jos muuraat 150:llä, tasoitat jokaisen limityksen oikealle korkeudelle? Silloin saan myös askelman tasoitettua, mitä kuitenkin olin ajatellut tehdä...
6 vastausta · 5,7k lukukertaa
·
L
Lane: luulen, että laga vägg voitiin laittaa kerroksittain jopa 4 cm asti. Täytimme todennäköisesti 2-3 cm kohtiin, joista rappaus oli irronnut.
8 vastausta · 24,1k lukukertaa
·
anders07
anders07: [citat] Kiitos avusta! Yritän päästä ylös ja katsoa, jos voin ottaa muutaman kuvan tämän viikon aikana!
11 vastausta · 7,7k lukukertaa
·
R
Ribiku: Hei taas, kiitos kaikista vastauksista! Käytän mieluummin ikääntymistä kestävää rakennusmuovia, mutta pitääkö minun muovittaa koko huone silloin? Tarkoitin lattia ja katto? Vai onko parempi vain muovittaa ikkunankarmi niin, että tuuli ei pääse sieltä sisään. Kiitos ja terveisin Ribiku
5 vastausta · 3,1k lukukertaa
C
Camlin: Haluaisinpa olla niin onnekas, että saisin haltuuni niin vanhan talon. Meidän talomme on "vain" 100 vuotta vanha. Mitä teidän pitäisi valita, en voi sanoa, mutta tiedän, mitä olisin valinnut. - Yritys, joka rakastaa vanhoja taloja. En valitsisi tavallista rakennusyritystä. - Purkasin katon, laitoin uuden alla ja vanhan takaisin. - Vaihdoin kaiken sähkötekniikan, mielellään vanhan
1 vastaus · 1,6k lukukertaa
Bernieberg
Bernieberg: Niissä ohjeissa, joihin olen törmännyt harva+klinkkerille, tuntuu olevan yleensä kerros golvspån kipsin alla. En kuitenkaan tiedä, tarvitaanko sitä.
3 vastausta · 2,8k lukukertaa
slazt
slazt: Ei tarkalleen, vaan se tulee olemaan kipsitasoite ja tapetti suoraan kevytbetonin päälle.
2 vastausta · 921 lukukertaa
varmkorv
varmkorv: Jos aikaa, rahaa ja voimia on, ehkä on aika aloittaa uudelleenrakentaminen jo nyt. Sen sijaan, että käyttäisit rahaa ja aikaa korjaukseen, joka näissä olosuhteissa vaikuttaa melko hankalalta, vain purkaaksesi muutaman vuoden kuluttua.
8 vastausta · 3,1k lukukertaa
·
Oldboy
Oldboy: Asun myös vanhassa skånelänga. On aivan mahdollista, että palkki on kiinnitetty seinärunkoon/kärkipuuhun, joka on yhtä voimakas. Näin olemme tehneet parissa kohtaa vanhassa ladossamme. Koska käytettiin ristikkorunkoa karkeilla palkeilla, voi toimia näin. Meillä on samanlainen ratkaisu ikkunan yläpuolella. Ei ole mitään ongelmaa kantavuuden/kestävyys kanssa siellä. Meillä on myös
9 vastausta · 4,8k lukukertaa
·
jac
jac: Yleensä hion vähintään raekokoon P180, P240 jos kyseessä on huonekalu. Kynnellä olin laittanut kolme kerrosta, ehkä jopa neljä. Välihionta P500:lla, Abralon-kangas on hyvä tähän ja sitä löytyy yleensä paikoista, joissa myydään Osmo-tuotteita. (http://www.welinoco.com/produkt/mirka-abralon-p500) Osmoa levitän yleensä rievulla, tai oikeastaan pienellä tyynyllä, jonka taittelen
2 vastausta · 4,0k lukukertaa
F
fundersam63: Olen ostanut bostik 8010 combi -liiman laattojen asennukseen (kun ostin klinkkerit) se ei ole yhtä joustava kuin ardex s48, mutta kysymys on, voisiko sitä silti käyttää sekä kipsin liimaamiseen lastulevyyn että sitten klinkkerin liimaamiseen kipsiin... https://www.bostik.com/globalassets/tdsdocuments/8010-combi_sweden_sv/technical-data-sheet/p0224_8010_combi_se_tds.pdf vaikka sitä ei
5 vastausta · 2,0k lukukertaa
K
Kojfabriken: Voin ilmoittaa, että olen nyt ostanut rakennusmateriaaleja ja alkanut ruuvaamaan seuraavaa ratkaisua; Golvspån 22mm, glespanel 28mm, hård board 3 mm, cascos skivlim, golvgips 12,5. Tällä tavalla saan vain yhden kerroksen kipsiä ja masonitilevyn (+liima) levyjen päälle. Tiedän, että tuplakipsi voi olla hyvä, mutta haluan todella laskea lämpötilaeron ja tällä ratkaisulla saan u-arvon
34 vastausta · 4,8k lukukertaa
hsd
hsd: Älä tee sitä lämmityskauden aikana, bruket kuivuu ennen kuin se on palanut loppuun asti
2 vastausta · 1,3k lukukertaa
J
justusandersson: Mukava saada vähän palautetta!
39 vastausta · 9,3k lukukertaa
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Okei. Luulin, että luonnos näytti varastossa olevan upotetun tolpan. Eli sama pinta-ala mutta eri materiaali.
12 vastausta · 3,0k lukukertaa
·
E
Ewald: Vanha keskustelu, tiedän, mutta täällä on hyvä ohjekirja aiheesta: https://www.sp.se/sv/index/services/buildingsystem/Documents/montagestudie.pdf
2 vastausta · 8,2k lukukertaa
S
skutten11: Voi kävellä, mutta betong ei tartu asfalttiin, se jää vain kakuksi päälleen. Tulee varmasti jokin kohta, jossa betong lähtee hukkumaan, kuten sitä kutsutaan, ja siellä se varmasti halkeaa pistekuormituksen kuten esim. lavatrukin tai muun pieneen alaan painavan vuoksi.
1 vastaus · 3,2k lukukertaa
L
Lennart.G: [citat] Ei
11 vastausta · 42,8k lukukertaa
·
L
11 vastausta · 42,8k lukukertaa
·
T
Thomas_Blekinge: Miten tahansa aloitatkin, se menee pieleen. Monet ovat yrittäneet selittää, mutta sitä ei voi selittää tai ymmärtää. Ota 0,5 m pala kutakin ja kokeile, kunnes se sopii. Sitten ota oikeat listat. Onnea matkaan ja älä luovuta!
3 vastausta · 10,1k lukukertaa
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.