Hei!

Ensiksi suuri kiitos kaikille tämän foorumin aktiivisille jäsenille. Opin aina jotain uutta käydessäni täällä.

Nyt kysymykseen. Suunnittelemme takan asentamista talomme yläkertaan, ja olen alkanut huolehtia hieman lattian kantavuudesta. Olen löytänyt rakennuspiirustukset, jotka ilmoittavat, että lattian tulee kestää noin 280 kg/m2. Takan paino on noin 280 kg, joten tulkitsen, että sen pitäisi mennä hyvin. Sen sijaan seinän toisella puolella on jääkaappi ja pakastin, jotka arvelen painavat noin 70 kg kappale, ja ne tulevat niin sanotusti samalle neliömetrille.

Mitenkäs vähän kokeneemmat uskovat tämän onnistuvan? Onko ylikuormituksen tai jopa palkin katkeamisen riski? Olen sellainen henkilö, joka viihtyy sekä henkseleillä että vyöllä, joten olen vähän suunnitellut asentaa tukipylvään kellariin betonilattiaan palkin alle muurauksen kohdalle turvatakseni. Riittääkö yksi tukipylväs täsmälleen muurin alle (sininen risti piirroksessa, mutta kellarissa)? Riittäisikö tukipylväs viereisellä palkilla (violetti risti), jossa se on helpompi piilottaa alakerrassa.

Lattia on teräsbetonia. Kantava seinä kulkee keskellä taloa.

Olen erittäin kiitollinen mielipiteistänne! Sekä siitä, tarvitaanko vahvistusta lainkaan, että siitä, mihin se tulisi sijoittaa.

Konstruktionsritning av bjälklag med markeringar för murspis (290 kg) och kyl/frys (140 kg) vikt placering, förstärkningsförslag och bärighet (280 kg/m2).

Ennen kuin paneudun ongelmaasi, haluaisin tietää, mitä tarkoitat murspis:llä? Bjälklaget vaikuttaa koostuvan lättbetongplank:sta. Pitääkö paikkansa? Mikä on lättbetong:in valmistajan nimi? Onko murspis tarkoitus sijoittaa sille bjälklag:ille, joka on suoraan kellarikerroksen yläpuolella?

Se on Nordspeis Monaco: http://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Rakvaegg/Monaco-Hoeg

En tiedä mikä valmistajan nimi on tai onko se plank. Ne ovat noin 50 cm leveitä palkkeja. Luulen, että ne on myös vahvistettu "toisiinsa". Anteeksi maallikkokielen.

Aivan, takka seisoo kellarin palkistolla, yläkerrassa.

Se on siis eräänlainen takka, jonka aiot liittää peltipiippuun. Ymmärrän, että sinulla on 50 cm leveitä palkkikattoelementtejä. On itse asiassa aika tärkeää saada tietää, kuka ne on valmistanut. Jos ne ovat Siporex, joka ei ole enää olemassa, voi olla vaikeaa saada dokumentaatiota. Milloin talo on rakennettu?

Kiitos vastauksesta!
Aivan, kamiina peltihormilla. Se on rakennettu vuonna 1986. Tarkoitatko, että muut luvut olisivat voimassa kuin ne, jotka on mainittu piirroksessa (2.8 kn/m2)?

Mielestäni ilmaus "märklast" on hieman epämuodollinen. Sitten on muita suorituskykyjä, jotka voivat olla mielenkiintoisia asiayhteydessä. Siporex-tehdas suljettiin 2000-luvun alussa, joten se voi hyvin olla Siporex, joka sinulla on. Olen täysin varma, että voit asentaa takan, jos teet vahvistuksen suoraan lattialaatan alle. En uskalla sanoa, onnistuuko se ilman vahvistusta ilman lisätietoa.

J justusandersson sanoi:
Mielestäni ilmaus "märklast" on hieman epämuodollinen. Sen jälkeen on muita suorituskykyä, jotka voivat olla kiinnostavia asiayhteydessä. Siporex-tehdas suljettiin 2000-luvun alussa, joten on aivan mahdollista, että sinulla on Siporex. Olen täysin varma, että voit asentaa takan, jos teet vahvistuksen suoraan lattian alle. En uskalla sanoa, meneekö se ilman vahvistusta ilman lisätietoja.
Eikö kuulosta myös, että 280 kiloa neliömetriltä on vähän vähän? Siihen pääsee nopeasti, jos hankkii akvaarion tai vesipatjan jne ... Jos kutsuu kaksi tukevaa 2-metristä miestä, jotka painavat kolminkertaisesti, eivätkö he saa halata toisiaan`:rofl:

Sinun täytyy jakaa leiman voimanotto suuremmalle alueelle sopivan rakenteen avulla, esimerkiksi palkilla kevytsoraharkkojen poikki.

Minustakin 280 kg/neliömetri vaikuttaa vähältä, mutta kysymys on mitä märklast tarkoittaa?

Löysin vanhan dokumentin Siporexista ja märklastasta: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172024&fileOId=4467228

Kohdassa 6.7 sanotaan, että kantokyky lasketaan seuraavasti
f = 1.3 * (egentynd + 1.3*(märklast)) (kaikki kN/m2)
Joten kysymys on, mikä palkin omapaino on. 4.1 m x 0.5 m x 0.2 m * tiheys, mikä tiheys voisi olla?

Jos oletetaan noin 350 kg / m3, kantavuus on joka tapauksessa yli 400 kg/m2... jos siihen nyt uskaltaa luottaa.

Tilavuuspaino raudoitetuilla laatoilla on enintään 660 kg/m3, mikä antaisi kantokyvyn yli 600 kg/m2, jos olen laskenut oikein.

Tästä ei ota selvää, mutta ehkä pitäisi ajatella vähän näin, minulla on kaksi Billy-kirjahyllyä toisessa osassa taloa, täynnä kirjoja. Mietin, kuinka paljon ne painavat per m2...

On olemassa kirja nimeltään Lättbetonghandboken. Viimeinen painos ilmestyi vuonna 1993, luulisin. Jos sen saa käsiinsä, siellä on kaikki tarvittava tieto. Yksi strategia voi olla aloittaa stämpillä ja sitten yrittää laajentaa tietämystä. Lättbetongin heikkous on rajoitettu puristuslujuus, noin 4 MPa luullakseni. Siksi on tärkeää maksimoida asennuspinta-ala.

Ei, normaalisti nykyään lasketaan 2 kN/m2 hyötykuormaksi asunnoissa. Mutta sääntöjä on muutettu paljon vuosien varrella, mikä voi selittää luvun.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.