Hei!
Rakennan taloa ja huomaan nyt, että rakentaja on tehnyt liian pienen reiän vesimittarikaappeen kantavaan seinään. (15cm leca)
Nyt on vain 18cm tukea toisella puolella ja noin 1m toisella puolella.
Ihanteellisesti palkki olisi työnnetty 25cm seinään ja saanut paljon tukea siellä, mutta nyt se ei olekaan niin. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Finja suosittelee vähintään 25cm. Seinä on muurattu, kattoristikot on kiinnitetty 45 leijaan ja betonikattotiilet on asennettu.
Onko mahdollista vaihtaa/siirtää palkkia?
Joko pidennät kannatuspituutta teräs- tai puurakenteella tai sitten lasket sitä nykyisillä edellytyksillä nähdäksesi, voisiko se ehkä toimia kuitenkin.
Nyt ei ole mahdollisuutta pidentää, koska siellä on vedenjakokaappi. Valitettavasti se on suoraan yläkerran kylpyhuoneen alla, joten kuorma on tavallista suurempi. Mutta jos laittaisi 3m palkin kannakkeen alle, jolloin saadaan 25cm tukea paksummalle seinälle ja katon kantavuus siihen kohtaan? Silloin nykyinen palkki, joka on siellä, kantaisi vain palkkien välillä olevan lecan, eikö se toimisi?
En tiedä tarkalleen, miten lecatillverkarna ajattelevat. Yleisesti ottaen uskon, että he haluavat suuria tukipintoja kompensoimaan kiven rajoitettua puristuslujuutta. Epäilen, että sinun tapauksessasi voisi toimia hyvin vain 18 cm tukipinta, mutta tällaisissa tilanteissa kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita, muuten on vaikea tehdä reklamaatiota. Mutta minun on vaikea kuvitella, että sitä ei voisi jotenkin ratkaista. Etkö voisi laittaa kuvaa kyseisestä nurkasta?
Olen enemmän huolissani katon romahtamisesta kuin reklamaatiosta
Se oli ennen kuin lohkot lyötiin ulos. Mutta ne oli sahattu. Koko palkki on kiinni ja sitä ei ole helppo muuttaa. Siksi ajattelin, jos voisi sahata reikää ja sitten hakata irti yläkerroksen (3m) ja sitten asentaa uusi palkki, jossa on 25 cm tuki seinällä, sen pitäisi kestää ylhäältä tulevan painon ja jo muurattu palkki kestää vain 5 kerrosta leca.