24 038 lukukertaa ·
8 vastausta
24k lukukertaa
8 vastausta
Rappaus irronnut kellarin seinästä
Jäsen
· norrbotten
· 43 viestiä
Hei, olen äskettäin ostanut talon vuodelta 74, jossa tietyissä paikoissa rappaus alkaa rapistua ja irrota, enimmäkseen lattian lähellä ja siellä, missä syöksytorvi on lähellä tiloja. Olen nyt poistanut rappauksen ja maalin yhdestä paikasta kellarissa, jossa näyttää siltä, että edellinen omistaja olisi tehnyt jonkinlaisen korjauksen ja maalannut jonkinlaisella muovimaalilla. Siitä, missä olen aloittanut rappauksen poistamisen, irtoaa myös osia kevytbetonista tai vanhemmasta korjauslaastista? Onko kenelläkään hyvää suositusta korjauslaastista/rappausta kellariseinilleni? Tiedän myös, että minun pitäisi maalata nämä pinnat silikonimaalilla. Liitän kuvan seinästä.
Vesi tai kosteuspakkaus, taivuta varmistaen, että kaikki hulevesi poistuu talosta, erityisesti syöksytorvet, sieltä tulee paljon m3 ja ne etsivät tiensä perustukseen ja odottavat, seinän täytyy kuivua ennen toimenpidettä.
Jäsen
· norrbotten
· 43 viestiä
Nyt on kuivaa, olen poistanut veden ulkopuolelta ja korjannut sen viime kesänä. Olin ehkä epäselvä, mutta rappausvauriot ovat olleet jo jonkin aikaa, ne ovat vain olleet suhteellisen piilossa muovivärin takana.
Kellarissani oli samanlaista, ehkä enimmäkseen siksi, että käytettiin tiivistä seinämaalia. Valettuihin kellariseiniin laitettu rappaus irtosi. Koputtelin irtonaisen rappauksen pois ja rappasin uudelleen Weber Base 135:llä. Se laasti on kätevää, melkein kuin tasoite, joten se on helppo levittää. Maalasin sitten ei-diffuusiontiiviillä maalilla parin kuukauden kuluttua ja se näyttää edelleen hyvältä, 3 vuotta myöhemmin ilman uudelleen salaojitusta 
Oletko saanut hulevedet hallintaan ja onko kuivaa, voit koputtaa alas hieman enemmän, mikä voi olla löysää, ja puhdistaa kalkkilaastilla (se hengittää) – seinään, jossa olet korjannut, tulee varmasti erilainen rakenne.
Maalausvaiheessa se näkyy hyvin, joten koko tasoitus on varmaan tarpeen hyvän pinnan saamiseksi koko seinälle. Maalaa silikaattimaalilla, joka hengittää, kuten sanotaan, tässä on linkki, jossa siitä keskustellaan:
www.byggahus.se/forum/threads/mala-silikatfaerg-eller-vanlig-vaeggfaerg-pa-innervaeggarna-i-hela-huset.295475/
Maalausvaiheessa se näkyy hyvin, joten koko tasoitus on varmaan tarpeen hyvän pinnan saamiseksi koko seinälle. Maalaa silikaattimaalilla, joka hengittää, kuten sanotaan, tässä on linkki, jossa siitä keskustellaan:
www.byggahus.se/forum/threads/mala-silikatfaerg-eller-vanlig-vaeggfaerg-pa-innervaeggarna-i-hela-huset.295475/
Käytin finjan hienoa pinnoitetta c. Kätevä ja hyvä. En pidä byggmaxin hieman halvemmasta rappauslaastista. Yksi sääntö on olla käyttämättä laastia, joka on kovempaa kuin se, jolla seinä on nykyään rapattu.
Mielestäni on tyhmää (hintojen välinen väriero) maalata hengittävällä maalilla, kun muu osa seinästä on maalattu muovimaalilla. Voi olla haastavaa hioa pois nykyinen maali, mutta hakata/kuoria se pois on helpompaa, ja sen jälkeen voit maalata koko seinän sopivalla maalilla. Jos seinä on olennaisesti kuiva ja olet ratkaissut ongelman, kokeilisin kuitenkin aluksi näin.
Mielestäni on tyhmää (hintojen välinen väriero) maalata hengittävällä maalilla, kun muu osa seinästä on maalattu muovimaalilla. Voi olla haastavaa hioa pois nykyinen maali, mutta hakata/kuoria se pois on helpompaa, ja sen jälkeen voit maalata koko seinän sopivalla maalilla. Jos seinä on olennaisesti kuiva ja olet ratkaissut ongelman, kokeilisin kuitenkin aluksi näin.
En ole sitä mieltä, että kaikkea pitäisi heti purkaa, se riippuu siitä, miten se on kiinnitetty. Meillekin annettiin sama neuvo, ja meilläkin oli kosteutta, joka oli noussut noin 30 cm, ja se meni hyvin, mutta muualla seinässä se oli kuin kivi. Lisäksi kaiken uudelleen rappaaminen on iso työ. Me valitsimme värin hiomisen, vuokrasimme flex-hiomakoneen (ei kirahvi) yhdessä soveltuvan imurin kanssa, niin se sujui melko nopeasti, hioimme kellarimme, noin 40 neliötä viikonlopun aikana. Sitten korjasimme ja levitimme hienoa tasoitetta ohuesti Finjas korjauslaastilla (Laga vägg?) ja päälle silikaattimaalin. Mielestäni siitä tuli todella hyvä.
Jäsen
· norrbotten
· 43 viestiä
Täytyy täyttää kunnolla joissakin paikoissa, mistä olen rikkonut pois, joten haluaa jotain, mikä todella tarttuu ja on kestävää. Mutta kuten sanot, ei saa olla kovempaa kuin kevytbetoni.
Klikkaa tästä vastataksesi