Hei!

Ajattelin kuulla, mitä koottu asiantuntemus ehdottaa tästä. Otin esiin kellarin puulattian vaihtaakseni betonin päällä olevat puukoolaukset peltiin tai muuhun ratkaisuun. Kun sain lattian auki, kohtasin asfalttia/tärpättiä koko huoneen laatoilla! He ovat valaneet kolme sylliä (luulen, että se on oikea nimi?) saadakseen lattian tasapainoon (erittäin huolimattomasti valettu ja valtavasti tärpättiä, joten muuten hyvin epätasainen). Ajatuksena on purkaa ne painetut syllit (jotka tuskin voivat hyvin yli 50 vuoden jälkeen), mutta mitä minun pitäisi tehdä tärpätin kanssa? Aikaisemmin on ollut kosteutta, seinien alaosassa näkyy suolakertymiä ja rappaus on irronnut muutamissa kohdissa. Oletan, että tämä johtuu siitä, että kosteus ei ole päässyt läpi laatasta asfaltin takia ja on siksi noussut seiniin.

Olen tehnyt salaojituksen, joten nyt on paljon kuivempaa, mutta oletan, että ainakin osa tärpätistä pitäisi poistaa? Jos aiot tasoittaa laattaa itsetasoittuvalla massalla, pitääkö silloin poistaa kaikki tärpätti??

Liitän kuvan. Kuva kellarista, jossa betoni- ja asfaltipinta. Seinää vasten työkalut ja täysi sininen roskapussi, etualalla puinen jakkara. j

Kiitos etukäteen.

Ystävällisin terveisin,

Andreas

S
Terva, asfaltti sillä tavalla on kosteussulku ja sen tulee olla olemassa, jotta pintalattia ei mätäne, joten siinä ei ole mitään vikaa. Jos poistat sen ja aiot laittaa uuden lattian, sinun on laitettava jonkinlainen muu kosteussulku. Paras on lämpöasfaltti, mutta sitä ei yleensä käytetä omakotitaloissa, se savuttaa ja haisee pahalta jonkin aikaa asennettaessa, ja sitä tuskin pystyy tekemään itse.

S skutten11 sanoi:
Tjära , asfalt på det sättet är en diffspärr mot fukt och ska finnas för att inte övergolvet ska ruttna , så det är inget fel i det , tar du bort det och ska lägga nytt golv så blir det till att lägga någon diffspärr av annan sort i stället . Det bästa är varmasfalt , men är inte brukligt i villor , det ryker bra och luktar illa ett bra tag vid läggning och går knappt att göra själv
Tämä kuulostaa minun korvissani oudolta, että vesieristys eristämättömällä betonilaatalla luokitellaan riskirakenteeksi? Mutta on toki tärkeää tuulettaa mahdollinen kosteus, erityisesti jos aikoo asentaa puulattian. Passiivinen tuuletus saattaa riittää. Jos asentaisin klinkkeriä, tarvitsisin tasoittaa, pitääkö minun poistaa kaikki terva ensin? /Andreas

• Tykkään
MajaSjodahl
  • Laddar…
L
Minulla oli täsmälleen sama ongelma (tosin ei valettua kautta). Onhan erilaisia ratkaisuja riippuen siitä, mihin huonetta aiotaan käyttää ja millaista lopputulosta odotetaan. Itse valitsin "nivell variantin" ja annoin karkean betonilaatan olla sellaisenaan. Mutta jos aiot tasoittaa, olen erittäin epäileväinen siitä, onko kylmäasfaltti hyvä alusta, valitsisin laattaosien purkamisen ja eristämisen ja tekisin alusta oikein, jos tekisin työn uudelleen korkeammilla vaatimuksilla.

L Lenza sanoi:
Oli täysin sama ongelma (tosin ei valetut syvät perustukset). On olemassa erilaisia ratkaisuja sen mukaan, mihin huonetta käytetään ja millaista lopputulosta odotetaan. Itse valitsin "nivell-variantin", jolloin annoin karkean valulaatan olla sellaisenaan. Mutta jos aiot käyttää tasoitevalua, olen erittäin epäileväinen, onko kylmäasfaltti hyvä alusta, purkaminen ja eristäminen sekä alusta alkaen oikein tekeminen olisin valinnut, jos tekisin työn uudelleen korkeammilla vaatimuksilla.

Ilman tai ilman mekaanista ilmanvaihtoa lattian alla? Menikö kaikki hyvin, ei hajuja?

/Andreas

L
Ajoin ilman aktiivista ilmanvaihtoa, mielestäni riitti, että lattialistat ovat tuuletettuja. Ei hajua mainittavasti, oli huomattavasti enemmän hajua ennen, kun eristeenä oli lasivilla. Poistin kaiken eristyksen, se aiheuttaa hieman "tyhjää" ääntä haittapuolena, mutta mieluummin niin kuin miten se oli. On todennäköisesti useita parannustoimenpiteitä, jotka olisin tehnyt, jos olisin aloittanut alusta. Mutta otan ne seuraavalla kerralla.
Mielestäni nivell-järjestelmä oli liian kallis, joten käytin omaa vaihtoehtoa, joka on melko ok. Alla on kuva säätöruuvista. Se on oikeastaan koneen jalka, jossa on M8-kierre (+ lyöntimutteri tukissa), se oli melko halpa, jos tilasi 500 kpl. C/C400mm kaikkien "jalkojen" välillä, sekä muutama ylimääräinen ranskalainen ruuvi siellä täällä (vanhoissa porarei'issä).
Parannustoimenpiteet:
-enemmän tukirakenteita tukin välillä, kuten ristikko
-jonkinlainen eristelevy, joka kiinnitetään tukin väliin (askeläänen vaimentava)
-käyttää kierreteippiä ruuveissa tiukempaan säätöön (pientä ääntä voi esiintyä nytkin)

• Säätöruuvi, jossa on M8-kierre ja iskumutteri, käytetty lattian tukijärjestelmässä rakennusprojektissa. Mukautettu maskinjalka.
  • Tykkään
Andenzz
  • Laddar…
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Olen kallistumassa siihen, että "chansaan" passiivisesti tuulettuvalla. Luulen, että se tapahtuu tyyliin plattonmatta pohjalle ja nostan sen ajatellun lattian yli, laitan eristeen plattonmatan päälle ja sitten säädän korkeutta ja tasoeroja. Sitten tuuletan jalkalistojen kautta juuri kuten kuvailit. Kuulostaako järkevältä?

L
Platonmatto on hyvin testattu tähän tarkoitukseen, joten en usko, että siitä on mitään ongelmia. Mutta sinun pitäisi ensin siivota levy huolellisesti ja poistaa valetut palkit ja täyttää nämä kolot betonilla, A-laastilla tai vastaavalla. Joku, jolla on platonmatto kellarissa, voisi ehkä jakaa tietoa, jota kannattaa ottaa huomioon?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.