Hei! Hei, olen norjalainen ja mietin, onko Ruotsissa omia standardeja "takåsien" mitoitukseen?

Takåsilla tarkoitan vaakasuuntaista puutavaraa, kuten kuvassa:

Haen siis luonnollisesti jänneväliä ja voinko laskea yksittäisiä pyöreistä tukista tehtyjä palkkeja?

41745
 
En tiedä mistään omasta standardista harjapalkkeille Ruotsissa, vaan käytetään Eurokodin yleisiä sääntöjä kantavista rakenteista. Traguiden-sivustolla on luettavissa oleva teksti harjapalkkeista. Se koskee tosin erityisesti liimapuuta, mutta on monilta osin yleispätevää. Kun käytät pyöreää puutavaraa, ilmenee hieman erityisiä ongelmia. Katso tämä linkki.
https://www.traguiden.se/konstrukti...projektering-av-limtrakonstruktioner/takasar/
Laskentamenetelmänä on ensin laskea kuorma per metri jokaiselle palkille pystysuuntaisesti ja sitten jakaa se komponenttiin katon tasossa ja kohtisuoraan sitä vastaan. Yksinkertaisinta (mutta hieman aliarvioivaa) on laskea pyöreä puutavara neliönä, joka on piirretty pyöreän puutavaran ympyrän sisään.
 
J justusandersson sanoi:
… Yksinkertaisinta (vaikkakin hieman aliarvioivaa) on laskea tukki neliöksi, joka on piirretty tukin ympyrään.
Eikö ole helpompaa laskea tukki ympyräksi?
 
Sitten täytyy ryhtyä hieman monimutkaisempaan laskentaan pintajäykkyysmomentista, sillä helpompaa se ei ole. Onhan se aika yleinen menetelmä käyttää arvoja, jotka ovat helpompia laskea. Sitten olen hieman epäileväinen siitä, kuinka hyödyllistä on käyttää rundvirkeä juuri kurkihirsiin. Toisaalta sen kiinnittäminen runkoon on vaikeaa, toisaalta on vaikeaa kiinnittää kattomateriaalia sen päälle. Lisäksi menetetään hieman kattomateriaalin jäykkyyttä lisäävää vaikutusta.
 
Monimutkaisempaa? Ympyrän hitausmomentti onhan
( pi)*(d^4)/64
Mikä siinä on monimutkaista? Pi?
 
Ajattelin, että ehkä TS ei tiedä, mitä hitausmomentti on. Muuten yksi kaava ei ole vaikeampi kuin toinen. Yleisesti ottaen mielestäni pyöreää puutavaraa aliarvostetaan, mutta ei tässä sovelluksessa.
 
J justusandersson sanoi:
… Yleisesti ottaen mielestäni tukkipuu on aliarvostettua, mutta ei tässä sovelluksessa.
Olen samaa mieltä …
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.