1 560 lukukertaa ·
1 vastausta
2k lukukertaa
1 vastausta
Täysremontti talolle vuodelta 1880
Hei!
Tässä tulee hieman pidempi viesti, mutta olen uusi täällä byggahus.se-sivustolla. Tarvitsen neuvoja ja apua koskien maatalouskiinteistöä, joka on kauttaaltaan peruskorjauksen tarpeessa, mutta jonka minä ja puolisoni mielellämme kunnostaisimme ja muuttaisimme sinne.
Talo on rakennettu hirrestä ja se on rakennettu vuonna 1888. Talo on todella remontin tarpeessa, sillä siellä ei ole tai on hyvin huonossa kunnossa lämmitysjärjestelmä, sähkö, viemäri ja ikkunat jne.
Olemme kutsuneet paikalle rakennusyrityksen, joka on erikoistunut rakennussuojeluun mutta voi kuitenkin tarjota kokonaisurakan, ilmaiselle käynnille. He ehdottivat, että säilytetään mahdollisimman paljon, kuten suupuhalletut ikkunalasit, ikkunapuitteet (niin hyvin kuin mahdollista ja täydentää) ja käytetään savikalkitusta jne. mutta he myös mainitsivat, että se tulee maksamaan sen mukaisesti. Otamme myös paikalle "tavallisen" rakennusyrityksen kuullaksemme heidän arvionsa.
Olemme hiukan kahden vaiheilla taloudellisen puolen suhteen. Saimme todella hyvän tunteen rakennussuojeluyrityksestä ja meille tuli tunne, että ei tarvitse huolehtia siitä, että talon vanha viehätys tuhotaan (jotain, mitä pidämme uskomattoman tärkeänä ja osittain syy, miksi haluamme muuttaa sinne).
Toisaalta, jos palkataan tavallinen rakennusyritys, kustannukset voidaan pitää alhaisina, mutta riskinä on, että kaikki talon viehätys katoaa... että uudet kolmilasiset ikkunat erikoistilauksesta ja kipsilevyt asennetaan.
Miten te olisitte ajatelleet? Viemäri, sähkö ja lämmitysjärjestelmä näemme yleisinä osina, jotka mikä tahansa rakennusyritys voi hoitaa. Juuri ikkunat, listat, lattiat, katto ja seinäverhoilu ovat asioita, jotka mielestämme ovat tärkeitä säilyttää sellaisinaan.
Tässä tulee hieman pidempi viesti, mutta olen uusi täällä byggahus.se-sivustolla. Tarvitsen neuvoja ja apua koskien maatalouskiinteistöä, joka on kauttaaltaan peruskorjauksen tarpeessa, mutta jonka minä ja puolisoni mielellämme kunnostaisimme ja muuttaisimme sinne.
Talo on rakennettu hirrestä ja se on rakennettu vuonna 1888. Talo on todella remontin tarpeessa, sillä siellä ei ole tai on hyvin huonossa kunnossa lämmitysjärjestelmä, sähkö, viemäri ja ikkunat jne.
Olemme kutsuneet paikalle rakennusyrityksen, joka on erikoistunut rakennussuojeluun mutta voi kuitenkin tarjota kokonaisurakan, ilmaiselle käynnille. He ehdottivat, että säilytetään mahdollisimman paljon, kuten suupuhalletut ikkunalasit, ikkunapuitteet (niin hyvin kuin mahdollista ja täydentää) ja käytetään savikalkitusta jne. mutta he myös mainitsivat, että se tulee maksamaan sen mukaisesti. Otamme myös paikalle "tavallisen" rakennusyrityksen kuullaksemme heidän arvionsa.
Olemme hiukan kahden vaiheilla taloudellisen puolen suhteen. Saimme todella hyvän tunteen rakennussuojeluyrityksestä ja meille tuli tunne, että ei tarvitse huolehtia siitä, että talon vanha viehätys tuhotaan (jotain, mitä pidämme uskomattoman tärkeänä ja osittain syy, miksi haluamme muuttaa sinne).
Toisaalta, jos palkataan tavallinen rakennusyritys, kustannukset voidaan pitää alhaisina, mutta riskinä on, että kaikki talon viehätys katoaa... että uudet kolmilasiset ikkunat erikoistilauksesta ja kipsilevyt asennetaan.
Miten te olisitte ajatelleet? Viemäri, sähkö ja lämmitysjärjestelmä näemme yleisinä osina, jotka mikä tahansa rakennusyritys voi hoitaa. Juuri ikkunat, listat, lattiat, katto ja seinäverhoilu ovat asioita, jotka mielestämme ovat tärkeitä säilyttää sellaisinaan.
Haluaisinpa olla niin onnekas, että saisin haltuuni niin vanhan talon. Meidän talomme on "vain" 100 vuotta vanha. Mitä teidän pitäisi valita, en voi sanoa, mutta tiedän, mitä olisin valinnut.
- Yritys, joka rakastaa vanhoja taloja. En valitsisi tavallista rakennusyritystä.
- Purkasin katon, laitoin uuden alla ja vanhan takaisin.
- Vaihdoin kaiken sähkötekniikan, mielellään vanhan sähköasentajan tekemänä, joka pitää vanhoista taloista.
- Teetin sisäikkunat ikkunoihin. Korjasin ulkoikkunoita vähitellen. Puuseppäfirma korjaa pahiten vaurioituvat.
- Vaihdoin vesi- ja viemäröintijärjestelmät. Kaikki putket metallia. Näkyvät putket.
- Jos on ryömintätila, harkitsisin lattian purkamista, eristämistä ja lattioiden asettamista takaisin.
- Jos talossa ei ole kylpyhuonetta, rakentaisin uuden siihen huoneeseen, jossa on vähiten alkuperäisiä yksityiskohtia.
Tämän tekisin ensin, sitten asuisin talossa. Jos se on silloin melkein asuttavassa kunnossa. Ehkä se kukallinen tapetti olohuoneessa on aivan ok, kun olet asunut siellä jonkin aikaa? Entä turkoosi paneeli eteisessä? En ole koskaan pitänyt turkoosista, mutta yksi huone täällä tulee pian olemaan turkoosi ja ruskea, koska siellä olevat laatat ovat turkooseja. Olemme asuneet 16 vuotta talossamme ja vielä on huoneita, joissa on purettava levyt ja katto ennen kuin päätämme, mitä alkuperäisestä säilytetään. Kaikissa valmiissa huoneissa on kaikki alkuperäinen tallessa. Suurin osa näkyvillä, jonkin verran kätkettynä seinien sisälle, kun meidän piti eristää seinää esimerkiksi makuuhuoneen ja vessan välillä.
Voimmeko saada kuvia? Rakastan vanhoja taloja. Onnea?
- Yritys, joka rakastaa vanhoja taloja. En valitsisi tavallista rakennusyritystä.
- Purkasin katon, laitoin uuden alla ja vanhan takaisin.
- Vaihdoin kaiken sähkötekniikan, mielellään vanhan sähköasentajan tekemänä, joka pitää vanhoista taloista.
- Teetin sisäikkunat ikkunoihin. Korjasin ulkoikkunoita vähitellen. Puuseppäfirma korjaa pahiten vaurioituvat.
- Vaihdoin vesi- ja viemäröintijärjestelmät. Kaikki putket metallia. Näkyvät putket.
- Jos on ryömintätila, harkitsisin lattian purkamista, eristämistä ja lattioiden asettamista takaisin.
- Jos talossa ei ole kylpyhuonetta, rakentaisin uuden siihen huoneeseen, jossa on vähiten alkuperäisiä yksityiskohtia.
Tämän tekisin ensin, sitten asuisin talossa. Jos se on silloin melkein asuttavassa kunnossa. Ehkä se kukallinen tapetti olohuoneessa on aivan ok, kun olet asunut siellä jonkin aikaa? Entä turkoosi paneeli eteisessä? En ole koskaan pitänyt turkoosista, mutta yksi huone täällä tulee pian olemaan turkoosi ja ruskea, koska siellä olevat laatat ovat turkooseja. Olemme asuneet 16 vuotta talossamme ja vielä on huoneita, joissa on purettava levyt ja katto ennen kuin päätämme, mitä alkuperäisestä säilytetään. Kaikissa valmiissa huoneissa on kaikki alkuperäinen tallessa. Suurin osa näkyvillä, jonkin verran kätkettynä seinien sisälle, kun meidän piti eristää seinää esimerkiksi makuuhuoneen ja vessan välillä.
Voimmeko saada kuvia? Rakastan vanhoja taloja. Onnea?
Klikkaa tästä vastataksesi