Hei, koska olemme juuri ostaneet tiilitalon vuodelta -72, on julkisivussa joitakin "sättningshalkeamia". Mietin, miten näitä korjataan ja tiivistetään halkeamat helpoimmin.

Ne eivät ole suuria halkeamia. Liitän kuvan, jonka Anticimex otti tarkastuksen aikana. He sanoivat myös, ettei näiden halkeamien takia ole olemassa mitään vakavaa ongelmaa, mutta että ne tulisi korjata.
 
  • Pieniä halkeamia vanhan tiilitalon julkisivussa, joissa näkyy osittain kasvillisuutta oikeassa yläkulmassa.
harry73
ainoa syy korjata nämä halkeamat on pitää seinä tiiviinä ja välttää pakkasvaurioita.

Voidaan kaapia pois riittävästi laastia, jotta voidaan saumata uudelleen. Haljenneet kivet voi poistaa kokonaan ja korvata uusilla kivillä.
Mutta koska kyse on talon ulkonäöstä, en tekisi sitä itse vaan palkkaisin oikean muurarin.
Sen pitäisi olla pieni työ.
 
  • Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
Kun se halkeaa sillä tavalla, se johtuu jonkinlaisesta asettumisesta. On mahdotonta sanoa tällä perusteella, koskeeko se vain julkisivukiveä vai mahdollisesti koko seinää. Mielestäni sinun pitäisi käydä tämä perusteellisesti läpi. Se voisi olla merkki isommasta ongelmasta.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Jos halkeama olisi ollut leveämpi, olisin samaa mieltä. Mutta sitten tarkoitan esimerkiksi sormen työntämistä halkeamaan.
 
Ei ole epäilystäkään siitä, että kyseessä on painumahalkeama. Sitä vastoin alla oleva leikkausjännitys on todennäköisesti melko heikko. Mutta talojen julkisivuissa ei saisi olla painumia ollenkaan.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Kyllä, todennäköisesti se johtuu maaperän painumisista tai muista liikkeistä. Voi esimerkiksi johtua maanjäristyksistä.
 
J justusandersson sanoi:
Ei ole epäilystäkään siitä, että kyseessä on painumahalkeama. Kuitenkin sen alla oleva leikkausjännitys on todennäköisesti melko heikko. Mutta talojen julkisivuissa ei pitäisi olla painumia ollenkaan.
Nykyään tiedetään enemmän ja on kehittyneempiä menetelmiä vältellä painumavaurioita. Olen melko varma, että useissa 50-80-lukujen taloissa on tämä ongelma, kun alettiin enemmän käyttää maanvaraista laattaa, ja oli rakennusbuumi, jossa taloja rakennettiin nopeasti.

Halkeamat eivät ole suuria, ja muu osa talosta on erittäin hyvässä kunnossa sekä ulkoisesti että sisäisesti, huolimatta siitä, että vuosien varrella on tehty vähän korjauksia. Joten tämä on enemmän estetiikkaa ja ennaltaehkäisyä, jottei vesi pääse sisään ja aiheuta enemmän vaurioita, kun se jäätyy.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Kuten sanottu, halkeamat vanhoissa talojen julkisivuissa ovat melko yleisiä. Meillä on kaksi, jotka muistuttavat teidän. Niin kauan kuin ne eivät pahene, ei ole mitään hätää.

Saumojen kaapiminen ja korvaaminen uudella laastilla ei ole vaikeaa, eikä myöskään rikkoutuneen kiven korvaaminen, edellyttäen, että sinulla on varakivi. Hankalaa on saada uuden sauman väri vastaamaan vanhaa, ja se on ainoa syy, miksi harkitsen työn teettämistä - mutta silloin on löydettävä muurari, jolla on esteettinen silmä, mikä kaikilla ei valitettavasti ole.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Kuten sanottu, vanhemmissa talojen julkisivuissa säröjä esiintyy melko usein. Meillä on kaksi, jotka muistuttavat teidän. Niin kauan kun ne eivät pahene, ei ole mitään hätää.

Laastien kaapiminen ja korvaaminen uudella laastilla ei ole vaikeaa, eikä rikkinäisen kivenkään korvaaminen, jos sinulla on varaosa kivi käsillä. Hankalaa on löytää oikeanvärinen uusi laasti vanhan kanssa, se on ainoa syy, miksi harkitsen työn antamista ammattilaiselle - mutta silloin on löydettävä muurari, jolla on esteettinen silmä, valitettavasti kaikilla ei ole sitä.
Ei aivan niin se on kyllä
 
Mielestäni on tärkeää olla tarkka, kun kirjoittaa halkeamista. Halkeamia syntyy kaikissa rakennuksissa eri materiaalien liikkeiden vuoksi. Ne voivat johtua vuodenaikojen vaihteluista, jatkuvasta kuivumisesta tai herkistä materiaalikombinaatioista. Tämä on täysin luonnollista. Kun halkeamilla on TS:n julkisivun kaltainen viisto muoto, se ei kuitenkaan ole luonnollinen ilmiö, vaan merkki siitä, että perustuksen osat liikkuvat pystysuunnassa eri tavalla. Tätä tulisi pitää silmällä. Se voi alkaa ilmetä monien vuosien jälkeen. 70-luvun rakennukset, joissa on eristämätön laatta maassa, kohtaavat monia ongelmia, mutta rakenteellisesti ne ovat yleensä hyviä. Vahvat reunapalkit tekevät laatan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Kirjoitan tämän myös ajatellen muita lukijoita kuin TS.
 
  • Tykkään
raspen86 ja 1 muu
  • Laddar…
harry73
J justusandersson sanoi:
Kun halkeamat ovat vinossa muodossa kuten TS:n julkisivussa, se ei kuitenkaan ole luonnollinen ilmiö, vaan merkki siitä, että perustuksen osat liikkuvat eri korkeuksilla.
OK, pohditaan hieman lisää halkeamaa...
Halkeama kulkee ikkunanurkkauksesta vinosti alas perustukseen. Yksi hypoteesi voi olla, että yksi puoli perustuksesta laskeutui hieman. Julkisivuun kohdistuva veto jännitys kasvaa liian suureksi, jolloin syntyy halkeama julkisivun heikoimmassa osassa, ja se kulkee laastin läpi ikkunan aukkoon. Etenkin aukon kulmassa syntyy korkea jännityskeskittymä, jonka vuoksi halkeama alkaa juuri sieltä.
Jos tämä pitää paikkansa, halkeaman pitäisi jatkua ikkunan yläpuolella, ja siellä sen pitäisi olla leveämpi (ainakin riskin olemassaolo on).

Onko halkeama vaarallinen? On tietysti mahdollista, että laatassa on halkeama, joka voi aiheuttaa ongelmia kosteusliikkeiden tai valettujen johtojen vaurioitumisen kanssa. Se voi myös vaikuttaa radonpitoisuuteen talossa, koska maaperän radon pääsee helpommin taloon. Onko se suuri riski? Todennäköisesti ei.
Onko muita riskejä? Teoriassa suuret muodonmuutokset talorungossa voivat aiheuttaa sen kantokyvyn menettämisen. Esimerkiksi kun kaksi seinää liikkuu erilleen niin, että lattiataso ei pysy paikallaan. Yleensä puurunko on joustavampi kuin kivimateriaali. Liikkeet ovat niin pieniä, että ne eivät johda ongelmiin kantavassa rakenteessa.

Onko julkisivussa ongelmaa? Ei, ei oikeastaan. Painovoima on erittäin tärkeä tiilijulkisivulle. Aiemmin rakennettiin kivisiltoja kokonaan ilman laastia, vain painovoiman avulla. Ja tässä tapauksessa painovoima auttaa pitämään halkeaman koossa. Joten ainoastaan halkeama tarvitsee tiivistää, jotta kosteus ei pääse sisään, eikä sekään ole kovin vakavaa.

Laasti halkeama uudelleen ja vaihda rikkoutunut tiili, jolloin julkisivu on jälleen ehjä. Jos halkeama ilmestyy uudelleen, tiedät, että seinän liike jatkuu, ja voit harkita syytä tarkemmin.

Eikö halkeamissa ole koskaan ongelmia? Kyllä, voi niissä voi olla. Liitteenä on kuva halkeamasta, joka sijaitsee ikkunan yläpuolella. Tässä näkyy, että haljennut julkisivuosa roikkuu ikkunakarmin varassa (halkeama on myös leveämpi). Täällä tarvitaan hieman suurempaa korjausta.

Tiiliseinä, jossa on merkittävä halkeama tiilien välissä. Seinässä olevat tiilet ovat liikkuneet erilleen, mikä edellyttää korjausta.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73 harry73 sanoi:
OK, pohditaan vähän enemmän halkeamaa...
Halkeama kulkee ikkunan kulmasta vinosti alas perustukseen. Yksi hypoteesi voi olla, että toinen puoli perustuksesta on vajonnut hieman. Julkisivun vetojännitys kasvaa silloin liian suureksi ja syntyy halkeama julkisivun heikoimpaan osaan, joka on laastin läpi ikkunanaukon kohdalla. Erityisesti aukon kulmassa syntyy korkea jännityskeskittymä, joten halkeama alkaa juuri sieltä.
Jos tämä pitää paikkansa pitäisi halkeaman jatkua ikkunan yläpuolella ja siellä halkeaman pitäisi olla leveämpi (riski on ainakin olemassa).

Onko halkeama vaarallinen? On tietysti mahdollista, että laattassa on halkeama, joka voi aiheuttaa ongelmia kosteuden kulkeutumisen tai valuun upotettujen johtojen kanssa. Se voi myös vaikuttaa radonpitoisuuteen talossa, koska maaperän radon pääsee helpommin taloon. Onko se suuri riski? todennäköisesti ei.
Onko muita riskejä? Teoreettisesti suuret muodonmuutokset talon rakenteessa voivat tehdä siitä kantokyvytön. Esim. kun kaksi seinää liikkuvat toisistaan pois niin, että välikerros ei pysy paikallaan. Yleisellä tasolla puurakenne on joustavampi kuin kivimateriaali. Liikkeet ovat niin pieniä, että ne eivät johda ongelmiin kantavassa rakenteessa.

Onko siis ongelma julkisivun kanssa? Ei, oikeastaan ei. Painovoima on erittäin tärkeä tiilijulkisivulle. Kivisiltoja rakennettiin ennen täysin ilman laastia, vain painovoiman avulla. Ja tässä tapauksessa painovoima auttaa pitämään halkeaman yhdessä. Ainoa mitä tarvitsee tehdä, on tiivistää se, jotta kosteus ei pääse sisään ja edes se ei ole erityisen vakavaa.

Saumaa halkeama uudelleen ja vaihda vaurioitunut kivi, niin julkisivu on jälleen ehjä. Jos halkeama palaa, tiedät, että reitti liikkuu yhä, ja voit miettiä syitä syvällisemmin.

Eikö halkeamissa ole koskaan ongelmia? Kyllä, niitä voi tulla. Liitän kuvan halkeamasta, joka sijaitsee ikkunan yläpuolella. Tässä nähdään, että haljennut julkisivun osa roikkuu ikkunakarmin varassa (halkeama on myös leveämpi). Tässä tarvitaan vähän suurempi korjaus.

[kuva]
Olet aivan oikeassa. Jos en muista väärin tarkastuksesta, niin pieni halkeama oli myös ikkunan yläpuolella vinosti tästä halkeamasta. Jos perustukset olisivat antaneet periksi vajotuksen takia, nämä halkeamat olisivat luultavasti isompia.
 
N Nygge72 sanoi:
Jos kyseessä olisi ollut perustukset, jotka ovat antaneet periksi painumisesta, näiden halkeamien pitäisi varmasti olla suurempia, tunnen
En haluaisi ilmaista asiaa näin. Varmasti on perustukset, jotka ovat aiheuttaneet nämä halkeamat. Kyseessä on kuitenkin pieniä painumia, jotka eivät todennäköisesti ole vakavia. Mutta kaikki muurauksen halkeamat on tiivistettävä. Kyllä, maanjäristykset voivat aiheuttaa ongelmia. Voi olla hyödyllistä selvittää, onko tässä tapauksessa yhteys.
 
  • Tykkään
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
J justusandersson sanoi:
On varmaa, että nämä halkeamat ovat syntyneet perustusten vuoksi.
En itse haluaisi ilmaista asiaa niin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.