Näin se näyttää kotonani...

Vanha puinen palkki ikkunan yläpuolella, joka nojaa seinään talon sisäkaton alla, näkyy halkeamia ja kulumista.

Puupalkki lepää 70 mm tukirangan päällä ikkunan aukon yläpuolella.

Se on kyllä kestänyt viimeiset 60 vuotta, siitä lähtien kun joku keksi laittaa ikkunan palkin alle, mutta tuntuu siltä, että haluaisin korjata tämän remontin yhteydessä.

Seinä rakennetaan uudelleen 45 mm tukirankoilla ja kipsillä, koska se on hyvin epätasainen ja sinne pitäisi saada lämmitysputkia ja sähköjohtoja.

Ajatuksena on laittaa vaakasuora teräspalkki palkin alle, noin 70x45 mm mitoituksella, ja tukea se pultatuilla jaloilla seinään kiinnitettynä.

Kysymys on, mikä tyyppinen palkki olisi paras tähän tarkoitukseen? Ja onko olemassa sopivia vakiomittoja?

Vai onko olemassa muita ratkaisuja, joita en ole ajatellut?
 
Joo, se ei näytä kovin hyvältä. Ikkunakarmin keskijohde kantaa kai. Jotta voi auttaa sinua, täytyy tietää, mitä kuormaa palkki edustaa. Parhaat perustiedot ovat piirustukset, sekä pohjapiirustukset että poikkileikkaus. Palkin vapaa pituus, palkkien välinen etäisyys ja mitä on kerroksessa yläpuolella, ovat tärkeintä tietoa.

Teräs on saatavilla vain standardimitoissa ja -tyypeissä. Sopivuus/mahdollisuus riippuu pääasiassa kuorman koosta.
 
Äh, lukee kuin harava. 70mm-sääntö, josta korvattu siis. Vähän liian kitsasta ehkä, ei se varmaan kestä mitään suurempaa kuormitusta tuntuu siltä?
 
Kuorman laskeminen ja ylläpitäminen on tietysti järkevää, mutta sitä ei tehdä vanhassa skånelänga:ssa kuten tämä. Sitten en ole lainkaan varma, että palkki tukee ikkunankehyksen keskipostia - karm on nimittäin melko kaukana ulkona julkisivutiilen vuoksi.

Aion vaihtaa poikittaisregel:n ja upottaa teräspalkin tai profiilin (kunhan löydän sopivan) seinään ikkunan yläpuolelle ja hiukan alas ikkunankehyksen yläsijan yläpuolelle, noin 100 mm ja sen pitäisi riittää enemmän kuin hyvin. Uhraan hieman esteettisyyttä, mutta ainakin se ei voi pahentua.
 
P
Olen samaa mieltä, joskus ei tarvitse laskea niin paljon. Se on kestänyt pitkään sellaisenaan, 100mm teräspalkin täytyy tehdä siitä ikuisesti kestävä!

Katso kuva kantavasta lasiosastamme, jonka löysimme viime kesänä! Se on kestänyt vuodesta 1985, mutta päätin kuitenkin vahvistaa sitä melko paljon.
 
  • Miehet työskentelevät talon julkisivulla korjaten kantavaa lasiosaa kesällä, tikkaita ja rakennusmateriaaleja näkyvissä.
  • Tykkään
hfjn
  • Laddar…
On tuskin mitään järkeä upottaa palkkia, jos ei tiedä, minkälaisia kuormia pitäisi etsiä. Tämä ei ole erityisen vaikeaa laskea.
 
P
Mikään ei ole vaikeaa, jos sen osaa, ja tämän upean foorumin avulla voi melkein aina löytää tai saada vastauksen kysymyksiinsä. Olen syvästi vaikuttunut ihmisten tiedoista ja halusta auttaa aina, kun olen täällä.
 
  • Tykkään
hfjn
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Tuskin on järkeä asentaa palkkia, jos ei tiedä, millä kuormitustasolla tulisi etsiä. Ei ole erityisen vaikeaa laskea tämä.
Kiitos vastauksesta ja näkemyksestä. Mutta mielestäni 100 mm upotettu teräspalkki on huomattavasti parempi kuin nykyinen vanha 70 mm puukoolaus. Enemmän kuin 100 mm ei ole mahdollista, koska silloin laskeudutaan ikkunanpuitetasolle, eli ei kannata laskea mielestäni ;)
 
Palkkia ei ole ripustettu mihinkään poikittaiseen ikkunan/yläpohjan yläpuolelle niin, että kuorma jakautuu ikkunan sivuille? (ei aina tarvitse antaa kuorman laskea suoraan alaspäin)
 
Asun myös vanhassa skånelänga. On aivan mahdollista, että palkki on kiinnitetty seinärunkoon/kärkipuuhun, joka on yhtä voimakas. Näin olemme tehneet parissa kohtaa vanhassa ladossamme. Koska käytettiin ristikkorunkoa karkeilla palkeilla, voi toimia näin.

Meillä on samanlainen ratkaisu ikkunan yläpuolella. Ei ole mitään ongelmaa kantavuuden/kestävyys kanssa siellä.

Meillä on myös poikkisuuntaisia karkeita palkeja keskellä yläpuolella kattopalkkeja parissa kohtaa, jotka siis auttavat pitämään kattopalkkeja ylhäällä. Tällaisia palkeja voi myös olla. (Niiden jänneväli on pari metriä lyhyempi kuin kattopalkkien, ja ne ovat tuettu poikkisuuntaisilla kantavilla sisäseinillä.)

Joten, on sopivaa tarkistaa runkorakenne ensin, ja varautua siihen, että se voi tarvita vahvistamista jos rakenne/kantavuus on tuhoutunut aikaisemmissa muutostöissä.
Sitten se myös riippuu siitä, millaiset kuormat vaikuttavat kattopalkkiin. Eli onko kylmällö sisustettu vai ei? Jos kyseessä on vain kylmällö yläpuolella, ei ole kuormia. Jos myös menee alas kattotuolisäätö samassa paikassa, on tietysti kuormitusta, vähän riippuen kattorakenteesta ja kattomateriaalista.

Jos se on kestänyt 60 vuotta ilman natinaa tai romahtamista, se voi kestää vielä 60 vuotta lisää, ellei kuormat nyt kasva?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.