Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Reffotsirk85: Aion sahata alla linkitetyn levyn leveyssuunnassa ja haluan saada aikaan suoran ja siistin leikkuun, olen etsinyt sahalaatikkoa, joka selviää vähintään 20 cm leveästä laudasta, mutta en löydä mitään. Onko kenelläkään tietoa mistä/tarvittaessa voin hankkia sellaisen? https://www.hornbach.se/shop/Hobbyskiva-MDF-19x200x2440-mm/5164406/artikel-detaljer.html
MagHam: - En rakentaisi laattoja paikoilleen vaan ottaisi ne ensin alas kuten sign: useless sanoo. Muuten siirtää ongelman vain tulevaisuuteen ja tekee siitä vielä vaikeamman. - Ovatko laatat todella niin halkeilleet, ettei niitä voi tasoittaa ja maalata? - Jos kuitenkin haluat porata, voit laittaa vähän partavaahtoa ja porata sen läpi. Pyyhi sitten. Se kerää suurimman osan pölystä.
Sebastian Goncalves: [citat] työskentelen betonin parissa ja olen valanut kolme työtasoa itse kotona ja käyttänyt sementtiä tasopintaan ja käsitellyt Lithurinilla sekä tiivisteellä.
RaskBjörn: Kiitos hyvästä ja nopeasta vastauksesta! Sitten valitsen Hea 100 palkin, tuntui rauhalliselta, mutta ei tunnu siltä, että haluaisi luottaa tuntemukseen, kun seuraukset voivat olla hankalat :D
bjornen99: Hoho! Huomasin, että olin lähettänyt viestin ihan väärään ketjuun. No mutta. Rakennan tukimuurin muottia. Korkeus on enintään 73 cm. Onko korkeus ainoa asia, joka on tärkeä paineen kannalta? 12 mm koivuvaneri ja 45 x 70 tukipuut. Ei haittaa, jos se vähän pullistuu, kunhan ei romahda!
patrikd84: On vanha keskustelu aiheesta, näyttää siltä ettei siitä pidetä :) https://www.byggahus.se/forum/threads/tegelfasad-utan-luftspalt.268362/
carlbanan: [citat] Tiedätkö, kuinka voi laskea harjapalkin mitat? 270 mm liimapuuta on helppo saada mahtumaan, mutta epäilen, että minun täytyy mennä vielä suuremmaksi. Voisin mahdollisesti harkita vinomitan pienentämistäkin, jos se helpottaisi.
Oldboy: Jos ne ovat irrallisia, riski, että ne halkeavat, on minimaalinen. Jos tunnet tällaisen levyn, saat käsityksen riskistä. En ole tuntenut mitään trossbottenskiva:aa, mutta kylläkin aaltoprofiiliset kattokatteet, kuten P8, sekä uudet lasikuituvahvisteisesta sementistä että vanhat asbestista. Ne ovat erittäin joustavia.
tgr_se: Sitten voi täyttää raot maalarinkitillä ja maalata päälle. Tai elää sen kanssa, että talo ei ole suora :)
GoC: [citat] Kyllä, sinun täytyy tehdä niin, jotta et pilaa lattian toimivuutta. Seinäsääntö seisoo betonilla, luultavasti muovin ja muovikiilojen päällä. Silloin hieno lattiakonstruktion toimivuus säilyy ja asenna ilmastoidut lattialistat, kun laitat uusia. Eli palauta samaan tapaan kuin se oli rakennettu. Ja ennen kaikkea varmista, että imuroit kunnolla betonilaatalla, jotta mitään
Oldboy: Jos tiedät missä glesen on, en näe syytä repiä kipsiä pois. Voit mahdollisesti laittaa lumppapp väliin vähentääksesi gnirp- ja narina-riskin.
GoC: Olin pitänyt tretexen ja upottanut sähköputket niihin ja laittanut kipsiä päälle. Miksi poistaa tretex-levyt? Ne toimivat myös sekä ääni- että lämpöeristyksenä.
jarlhov: [citat] juuri niin. Mutta platon/isodrän kanssa sen pitäisi olla tarpeetonta?
pastrand: Olen aikeissa muurata perustuksen friggebodille ja olin tänään Byggmaxissa katsomassa vähän tavaroita. Huomasin, että heidän 19x19x59 lohkonsa ovat 2 MPa kun taas esim. Finja on 3 MPa. Hinta on sama. Onko sillä käytännön merkitystä? Perustus on yhdeltä pitkältä sivulta (5m) noin 60 cm maan alla.
GoC: [citat] Sinun tulisi sahata ”pehmeä” siirtymä kohta, jotta ei tule murtumakohtaa.
Johan456: Luultavasti ruuvinväännin ei jaksa. Kuinka monta volttia se on? Se voi vaihdella hieman, mutta 12V on luultavasti liian heikko. 14,4 saattaa toimia, 18V ratkaisee sen ilman ongelmia. Tämä on ammatillinen kokemukseni karkeampien ruuvien kiinnittämisestä valettuun betoniin.
La jolie maison: Hei kaikki te ihanat ja osaavat ihmiset! En tiedä, kuinka monta tuntia olen käyttänyt tiedon etsimiseen tästä aiheesta sekä matkustamiseen edestakaisin eri rakennustarvikeliikkeisiin tavoitteenani saada ihan OK käsitys siitä, mitä oikeasti vaaditaan talon sokkelin korjaamiseen.. Valitettavasti tuntuu siltä, että on vaikea löytää joku, joka antaisi kattavan vastauksen kysymykseen,
Pasjostrom: Ei ole olemassa tarkkoja vastauksia tuohon kysymykseen, mutta noin 10 astetta pitäisi riittää. Muuten voit myös laittaa tolppahattu (jos kyseessä on tolppa).
Oldboy: 5m on pitkä jänneväli. Siitä tulee liimapuupalkkeja. En uskalla vastata mittoihin. En tiedä onko esim. Svenskt trä:llä laskentatoimintoa, joka kattaa tämän.
svslen: Hei foorumi! Minulla on erityinen kysymys koskien pistekuormaa (n. 4900 kg tai 50 kN), joka tulee alas liimapuupilarista ja kohtaa 40x120 mm palkin, palkin alla on 120 mm valettu laatta, reunavahvistettu lecaharkoilla. Tarkoitus on rakentaa yläkerta. Keskusteltuani lecaharkkojen asiantuntijan kanssa olemme päätyneet seuraavaan. Jos liimapuupilari olisi kohdannut 5x120x300 levyn, reunaharkot
xl15: Tein samanlaisen manööverin. Ruuvattu tavalliset laudat (22x95?) vaatekaappirunkoihin ohueksi runkorakenteeksi. Halusin seinästä ohuen. Muutenhan olisi voinut käyttää oikeita runkotolppia. Sitten käytin lattialastulevyä seinänä. Ne ovat jäykkiä ja hyviä. Seinämästä tuli todella vakaa ja se olisi ilman muuta kestänyt suurimman mahdollisen TV:n.
lars11: hmm, ok se näyttää olevan myös 115x220, tuntuu ehkä enemmän pylväiltä
fahlis: Ehkä tavalliset kipsilevyt, jotka esiteltiin sopivana korvaajana asbestisementille? Paksuus 9 mm viittaa siihen, että se oli tarkoitettu kiinnitettäväksi "massiviseen" seinään eikä koolauksiin.
KnockOnWood: [citat] Sen pitäisi onnistua metallikulmilla, jotka ruuvataan palkin kylkeen läpimenevällä ruuvilla ja mutterilla sekä ranskalaisella ruuvilla uloimpiin palkkeihin. Tai ehkä läpimenevällä ruuvilla ja mutterilla myös siellä. [bild] https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02
tobbew: Tältä se näyttää. Olohuone oikealla kuvassa. Suuri reikä on yksi kolmesta, jotka pitäisi muurata umpeen.
MoggeS: Olen aiemmin tehnyt noin 10 alivalua ilman ongelmia, olen käyttänyt silloin Weber EXM 702. Täydellinen tulos joka kerta. Paikallinen rakennustarvikeliikkeeni siirtyi keväällä Weberin valikoimasta Finjan tuotteisiin, joten käytin Finja paisumisbetoni Finea. HEA140-palkki valettiin päistään. Täytin paisumisbetonilla ja kaikki näytti hyvältä. Peitin vapaan pinnan muovilla ja pidin sen
fgo: https://www.byggahus.se/forum/threads/foeretag-pastar-att-de-inte-kunde-goera-annorlunda.369888/ Viesti 8:lla on linkki valkoisiin listoihin.