Hei!
Olen rakentamassa laajennusta kesämökille.
Minulla on kysymys lattian alapohjasta.
Olen asentanut listat lattia-palkkeihin, joille asetan fibercementistä tehtyjä alapohjalevyjä (ostettu Byggmaxista).

Onko parasta kiinnittää nämä ruuveilla, vai onko se tarpeetonta? Voivatko levyt yhtä hyvin olla irtonaisina?
Sitten olen kuullut, että jotkut laittavat tuulensuojapaperia alapohjalevyn päälle ennen eristystä estääkseen ilman pääsyn ylös. Onko se hyvä idea, vai mitä suosituksia on tässä asiassa?

//Peter

R
Ristikonaluslevyt ovat tiheitä, tulee vähän kuin päällekkäin tuulensuojapaperin kanssa, levyt sahataan tai jos ne ovat oikeassa mitassa, ne laitetaan vain irrallisina, ne eivät liiku minnekään, jos ne ovat kiinni ja pohja liikkuu (puutalo), niin ne halkeavat.

• Tykkään
hadepeter
  • Laddar…
Levyjen liitokset ovat tiiviitä kyllä, mutta eivät saumat. Olin laittanut tuulipaperin päälle. Halpa varmennus. Kaikki näkemäni rossipohjalevyt ovat ohuita ja löysiä ja roikkuvat enemmän tai vähemmän, mikä johtaa siihen, että saumat eivät todennäköisesti tule olemaan tiiviisti vastakkain.

• Tykkään
hadepeter
  • Laddar…
Kiitos paljon vastauksistanne!
Päätin laittaa tuulensuojapaperia, juuri saumojen vuoksi. Sitten kiinnitin ne vielä lyhyillä ruuveilla (20 mm).

• Tykkään
Oldboy
  • Laddar…
Hei, lainaan tätä keskusteluketjua, jos se on ok. Mietin myös trossbottenskivor från byggmax, fibercement. Olen suunnitellut myös talon (vierasmaja) siirtämistä muutaman vuoden sisällä ja luin täältä, että jos se liikkuu, ne voivat haljeta. Ei kovin hyvä, kun on tarkoitus nostaa taloa ehkä..:( vaihtoehtoisia mtrl?
Mietin myös saumojen teippaamista tuulensuojapaperin sijaan, mitä mieltä olette siitä?

Tomture61
Byggmaxissa on mahtava teippi, mutta mietin, onko vindpapp kestävämpi.

• Tykkään
Bjelkan
  • Laddar…
Olen käyttänyt aiemmin Byggmaxin kuitusementtilevyjä (4,5mm), nyt ne näyttäisivät olevan 6mm. Olen teipannut kaikki saumat ikääntymistä kestävällä teipillä (129:- Byggmaxista) pääasiassa ylhäältä päin, mutta joissain paikoissa alhaalta päin, jos en ole yltänyt.
Älä osta halvempaa teippiä, joka on tarkoitettu rakennusmuoviin, se ei tartu läheskään yhtä hyvin.

• Tykkään
Bjelkan
  • Laddar…
Jos ne ovat irrallisia, riski, että ne halkeavat, on minimaalinen. Jos tunnet tällaisen levyn, saat käsityksen riskistä. En ole tuntenut mitään trossbottenskiva:aa, mutta kylläkin aaltoprofiiliset kattokatteet, kuten P8, sekä uudet lasikuituvahvisteisesta sementistä että vanhat asbestista. Ne ovat erittäin joustavia.

• Tykkään
Bjelkan
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.