Ehdottomasti yksi parhaista tavoista yhdistää terästä ja puuta. Yleensä mahdollista vain uudisrakentamisessa. Puun mitat on kuitenkin valittava taipuma- ja joustovaatimusten mukaan, ei sen perusteella miltä näyttää HEA palkissa. 45x170 on liian heikko jänneväliin, vaikka ruuviliimalla. Mutta se näyttää erittäin hyvältä.

Joo, tiedän, että se on rajatapaus. Mutta monista vaikeista vaihtoehdoista tämä tuntui parhaalta.

Uudelle puurakenteiselle lattianpalkistolle kohdistuvat taipumavoimat näyttävät vaikuttavan pääasiassa vain 1 m matkalla teräspalkin läheisyydessä? Sitten tulee vinokatto, eikä kauemmas voi seistä/kävellä, joten ei tule merkittävää kuormaa. Kuten minä näen sen, teräspalkki kantaa käytännössä koko kuorman.

Hyvä huomautus @Oldboy. Laskelmani mukaan keskikohta palkissa painuu 4,3 mm ja 1 m päässä teräspalkista 2,9 mm. Olen olettanut, että palkit ovat 3,5 m pitkiä, C24-luokkaa ja että hetkellinen pistelasti on 100 kg. En ole ottanut huomioon poikittaisia tukia ja ruuviliimattua lastulevyä. Vähän heiluvaiseksi se varmasti jää suhteessa normiin.

Kyllä, minun tukipuut ovat C24 mutta talon ulkomitta on 7m joten tukipuiden mitta on pikemminkin 3,2 kuin 3,5 metriä. En tiedä onko tällä suurempaa merkitystä, mutta se on ainakin oikeaan suuntaan.

@G-83! Jos olet tyytyväinen, niin se on hyvä! Tarkoitukseni ei ollut ensisijaisesti kritisoida sinua, vaan huomauttaa, että puupalkkien mittoja ei tulisi valita ainoastaan teräspalkin mittojen perusteella.

Ei hätää. En ottanut sitä lainkaan kritiikkinä ja olen täysin samaa mieltä kanssasi, että ei pitäisi valita regoja palkin mukaan. Arvostan, että sinä tietämykselläsi käytät aikaa auttaaksesi laskelmissa.

Selitykseni syy oli pikemminkin piilotettu kysymys siitä, mikä ero on 3,2m ja 3,5m jännevälin välillä 45x170 regelillä.

Läjän vähenee noin kuudesosan verran, joten jännevälin lyhentäminen on aina positiivista. Poikkipalkkien, ruuviliimatun lastulevyn ja sen huomioimisen ansiosta, että suurimman osan ajasta oleskellaan huoneen keskellä, se on OK.

• Tykkään
G-83
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.