15 363 lukukertaa ·
13 vastausta
15k lukukertaa
13 vastausta
Uskallanko porata varttuneeseen mineriittilevyyn asbestin takia
Olen järjestämässä karkeampaa verstasta autotallissa. Katolla on silloin asbestia sisältäviä eterniittilevyjä. Varmasti vähintään 60 vuotta vanhoja. Ne ovat hieman haljenneet ja vuotavat, ja olen ajatellut laittaa koolauspuita niiden päälle ja kattolevyä koolauspuiden päälle. Kiinnittääkseni koolauspuut olen ajatellut porata eterniittilevyjen läpi ja kiinnittää ruuvit niihin koolauspuihin, joilla eterniittilevyt ovat.
Kuitenkin olen hieman hermostunut poraamisesta eterniittiin ja mietin, onko tämä hyvä idea. Olen ostanut suojapuvun ja hengityssuojaimen P3-suodattimella ja ajattelin peittää koko kehon sekä ruiskuttaa vettä kun poraan, jotta se ei pölyä. Mutta kysymys kuuluu: uskallanko olla verstaassa tämän jälkeen?
Siellä ei ole myöskään täysin helppoa puhdistaa, koska siellä on betoni- ja maapohja. Miten pitäisi ajatella tätä asiaa?
Ehkä parasta olisi ollut poistaa eterniitti kokonaan. Ja palkata firma tähän ja sitten laittaa uudet koolaukset ja kattolevyt. Vai olenko liioitellun varovainen? En halua olla hermostunut kun seison siellä sisällä ja työskentelen sen jälkeen kun olen tiivistänyt katon.
Kuitenkin olen hieman hermostunut poraamisesta eterniittiin ja mietin, onko tämä hyvä idea. Olen ostanut suojapuvun ja hengityssuojaimen P3-suodattimella ja ajattelin peittää koko kehon sekä ruiskuttaa vettä kun poraan, jotta se ei pölyä. Mutta kysymys kuuluu: uskallanko olla verstaassa tämän jälkeen?
Siellä ei ole myöskään täysin helppoa puhdistaa, koska siellä on betoni- ja maapohja. Miten pitäisi ajatella tätä asiaa?
Ehkä parasta olisi ollut poistaa eterniitti kokonaan. Ja palkata firma tähän ja sitten laittaa uudet koolaukset ja kattolevyt. Vai olenko liioitellun varovainen? En halua olla hermostunut kun seison siellä sisällä ja työskentelen sen jälkeen kun olen tiivistänyt katon.
Pue pukusi ja naamiosi ja ala porata.. se on juuri se suojavarustus, jota ammattilaiset käyttävät, jotka altistuvat asbestille 40 tuntia viikossa useiden vuosien ajan!
Kaikki asbestiin liittyvä on niin ylikorostunutta ja ihmiset luulevat kuolevansa viikossa, jos he koskettavat asbestia..
Heitä pois naamio ja puku jälkeenpäin, niin sinun ei tarvitse huolehtia.
Kaikki asbestiin liittyvä on niin ylikorostunutta ja ihmiset luulevat kuolevansa viikossa, jos he koskettavat asbestia..
Heitä pois naamio ja puku jälkeenpäin, niin sinun ei tarvitse huolehtia.
Joo, vaikutat liioitellun varovaiselta.
Olisin varmaan ollut katolla shortseissa ja porannut.
Mahdollinen porauksen aiheuttama violetti pölymäärä on todennäköisesti vähemmän vaarallinen kuin olla Tukholman keskustassa yhden vuorokauden ajan.
Ja miten pöly voisi päästä työpajaan ja saastuttaa sen niin, että siellä olisi hengenvaarallista oleskella, on minulle arvoitus.
Olisin varmaan ollut katolla shortseissa ja porannut.
Mahdollinen porauksen aiheuttama violetti pölymäärä on todennäköisesti vähemmän vaarallinen kuin olla Tukholman keskustassa yhden vuorokauden ajan.
Ja miten pöly voisi päästä työpajaan ja saastuttaa sen niin, että siellä olisi hengenvaarallista oleskella, on minulle arvoitus.
Mutta mitä voisi tapahtua. Poraat muutamia pieniä reikiä. Pöly nousee ylös vapaaseen ilmaan.
Ethän istu nenä reikien yläpuolella ja haistele pölyä sisään. Jos nyt joku pieni prosentti pölystä menee sisään, se tuskin aiheuttaa vaaraa.
Et sinulla ole katossa plutoniumia.
Ethän istu nenä reikien yläpuolella ja haistele pölyä sisään. Jos nyt joku pieni prosentti pölystä menee sisään, se tuskin aiheuttaa vaaraa.
Et sinulla ole katossa plutoniumia.
Helpoin tapa on vain kiinnittää ruuveilla suoraan levyjen läpi ilman porausta. Ne ovat niin ohuita, että tavallinen ruuvi menee suoraan läpi. Voisin kuvitella, että viiden tuuman naulat toimivat myös hyvin kiinnittäessäsi koolauksia. Silloin ei synny yhtään pölyä, ja asbestilevyt on hyvin työstettyjä, mikä on asbestin tehtävä, joten ne eivät halkea siitä, että lyöt kunnon nauloja niiden läpi.
Talon omistaja
· Skåne
· 5 393 viestiä
Niin kauan kuin et poraa 30 vuotta, ei ole mitään riskiä!P pota sanoi:Olen järjestämässä karkeampaa verstasta autotallissa. Katossani on vanhoja asbestipitoisia kuitusementtilevyjä, jotka ovat luultavasti vähintään 60 vuotta vanhoja. Ne ovat hieman halkeilleet ja vuotavat, joten olen ajatellut laittaa koolaukset niiden päälle ja asentaa kattopellin näiden koolausten päälle. Kiinnittääkseni koolaukset olen ajatellut porata kuitusementtilevyjen läpi ja kiinnittää ruuvit levyjen alla oleviin koolauksiin.
Tosin olen hieman hermostunut poraamisesta kuitusementtilevyihin ja mietin, onko tämä hyvä idea. Olen ostanut suojapuvun ja hengityssuojan P3-suodattimella ja aion peittää koko kehoni sekä suihkuttaa vettä poratessa, jotta pöly ei leviäisi. Mutta kysymys kuuluu: uskallanko olla verstaassa tämän jälkeen?
Siellä ei myöskään ole helppoa siivota, koska lattia on betonia ja maata. Miten minun pitäisi ajatella tätä?
Paras ratkaisu saattaisi olla poistaa koko kuitusementti. Ja palkata yritys tekemään tämä, sitten asentaa uudet koolaukset ja kattopellit. Vai olenko liian varovainen? En halua olla hermostunut työskennellessäni siellä katon tiivistämisen jälkeen.
Tukholman metroissa on useita tonneja asbestia, koska siellä oli asbestia jarrupaloissa ensimmäiset 50 vuotta, samoin kuin kaikissa autojen jarrupaloissa ennen vuotta 1982, mutta koska se lopetettiin metroissa, en tiedä.
Missä tahansa oletkin maapallolla, hengität asbestia jokaisessa hengenvedossasi, eikä ihmiskunta kuole siihen!
Joten se on rauhallista.
Se oli kun luin muun muassa arnetsmiljöverkets verkkosivuilta, että aloin olla hieman huolissani:
när man sågar, slipar, utför håltagning eller borrar, frigörs stora mängder asbestfibrer och höga asbesthalter bildas i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Siksi aloin miettiä, onko niin viisasta porata laattoihin, kun suunnittelen käyttää autotallia työpajana ja siten olla siellä paljon ...
när man sågar, slipar, utför håltagning eller borrar, frigörs stora mängder asbestfibrer och höga asbesthalter bildas i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Siksi aloin miettiä, onko niin viisasta porata laattoihin, kun suunnittelen käyttää autotallia työpajana ja siten olla siellä paljon ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Instämmer med @useless , ta bort eterniten och bygg det nya taket ordentligt!useless sanoi:
För 45 år sedan borrade jag i och sågade eternitplattor på väggen av vårt dåvarande hus vid ombyggnad och renovering.
Och för 37 år sedan tog jag ner all eternit och skickade till tippen när vi bytte tillbaka till träpanel.
Och jag lever än som ni kanske förstår
Jos olet jo huolissasi, sinun pitäisi kenties jättää lukematta viraston suositukset siitä, miten käyttäytyä ja suojautua, kun leikkaat ja halkaiset puuta...P pota sanoi:Se oli, kun luin muun muassa Arbetarskyddsverkets kotisivuilta, että aloin huolestua:
kun sahaat, hiot, poraat reikiä tai poraat, vapautuu suuria määriä asbestikuituja ja korkeita asbestipitoisuuksia muodostuu ilmaan.
[linkki]
Siksi aloin miettiä, onko niin viisasta porata laattoihin, kun suunnittelen käyttäväni autotallia työhuoneena ja siten viettää siellä paljon aikaa ...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 viestiä
Mutta suositukset ovat pääasiassa tarkoitettu niille, jotka työskentelevät asbestin kanssa koko ajan tai ainakin usein. Mielestäni asbestia tulee toki kunnioittaa ja ryhtyä yksinkertaisiin suojatoimenpiteisiin. Kuten suojautua maskilla ja ehkä kostuttaa työympäristöä hieman pölyn leviämisen vähentämiseksi.
Mutta jos poraat eterniittiä yhden päivän joka 10. vuosi, ja teet sen täysin ilman suojaa, hengittäen niin paljon porauspölyä kuin voit, et silti tule sairaaksi. Mutta jos hengittäisit porauspölyä asbestin kanssa 8 tuntia päivässä 10 vuoden ajan, silloin ehkä kannattaa olla hieman huolissaan.
Mutta jos poraat eterniittiä yhden päivän joka 10. vuosi, ja teet sen täysin ilman suojaa, hengittäen niin paljon porauspölyä kuin voit, et silti tule sairaaksi. Mutta jos hengittäisit porauspölyä asbestin kanssa 8 tuntia päivässä 10 vuoden ajan, silloin ehkä kannattaa olla hieman huolissaan.
- En rakentaisi laattoja paikoilleen vaan ottaisi ne ensin alas kuten sign: useless sanoo. Muuten siirtää ongelman vain tulevaisuuteen ja tekee siitä vielä vaikeamman.
- Ovatko laatat todella niin halkeilleet, ettei niitä voi tasoittaa ja maalata?
- Jos kuitenkin haluat porata, voit laittaa vähän partavaahtoa ja porata sen läpi. Pyyhi sitten. Se kerää suurimman osan pölystä.
- Ovatko laatat todella niin halkeilleet, ettei niitä voi tasoittaa ja maalata?
- Jos kuitenkin haluat porata, voit laittaa vähän partavaahtoa ja porata sen läpi. Pyyhi sitten. Se kerää suurimman osan pölystä.
Klikkaa tästä vastataksesi