Hei!

Olen ostanut seinäkiinnikkeen televisiota varten, jota yritän nyt kiinnittää betoniseinään. Talo on rakennettu noin vuonna 2010. Olen jumissa enkä yksinkertaisesti ymmärrä, mitä teen väärin!

Olen porannut kuusi reikää 10 mm poralla, joiden opaskirjan mukaan tulee olla 6 cm syviä, ja olen sitten laittanut paikoilleen mukana tulevan betoniseinälle tarkoitetun tulpan. Olen mitannut kaikki reiät 65 mm syviksi tai syvemmiksi.
Kun yritän ruuvata kiinnikkeen ja ruuvata sitä kiinni, pääsen vain puoliväliin ruuvinvääntimellä ennen kuin se alkaa hakkaamaan. Vaihtaessani ruuvimeisseliin pääsen hieman pidemmälle, mutta ruuvin ura kuluu loppuun ennen kuin saan sen paikoilleen.

Katsottuani ympärille YouTubessa sain idean, että ehkä en työnnä tulppaa riittävän syvälle reikään, ja ruuvasin ruuvin muutaman sentin sisään ja vasaroin sen pohjaan. Tuloksena tulpan "hattu" (ks. kuva) kääntyi vinoon ja rikkoutui. Siksi vaikuttaa siltä, ettei tätä tulppaa ole tarkoitus käyttää näin.

Jos laitan tulpan seinään ilman kiinnikettä ja käytän jakoavainta kiertämään sen, voin helposti saada sen koko matkan sisään. Siksi oletan, ettei ongelma johdu siitä, että olen porannut liian matalalle. Samaa tapahtuu kuitenkin, kun yritän asentaa kiinnitystä käyttäessäni ruuvinväännintä tai -meisseliä, mikä mielestäni osoittaa, etten ole porannut reikiä vinoon.

Koska useimmat ruuvit ovat jo kunnolla kuluneet, ymmärrän, että minun täytyy ostaa uusia ennen kuin yritän uudelleen. Laatu ei kuitenkaan voi olla ruuvien ongelma, vaan pikemminkin ruuvaajan tieto taidon puute. Jos se ei ole käynyt tekstistä ilmi tähän mennessä, en juuri kuvaisi itseäni "käteväksi". Siksi kysyn, voisiko joku foorumin asiantuntijoista kertoa, mitä teen väärin?

Kiitos etukäteen!
KG

• Valkoinen muovinen betoniseinäproppu ja siihen kiinnitetty metallipultti kuvan keskellä harmahtavalla taustalla.
Tulppa 10 mm reiälle tarkoittaa yleensä 6-8 mm ruuvia. Onko se mitä sinulla on?

Aseta ruuvinväännin "poraustilaan" ja käytä sitä.

Ja riittää, että kiinnität kahdella ruuvilla, mutta käytä neljää, jotta siitä tulee symmetrinen ja siisti.....

Kuinka pitkä ruuvi on?
Reiän on oltava syvempi kuin ruuvin kokonaispituus.

N
Hei
Sinulla saattaa olla liian paksu ruuvi, jolloin proppu laajenee ja jää kiinni liian nopeasti.
/N

MathiasS MathiasS sanoi:
Tulppa 10mm reikää varten tarkoittaa yleensä 6-8mm ruuvia. Onko se mitä sinulla on?

Aseta ruuvinväännin "poraustilaan" ja aja eteenpäin.

Ja riittää, että kiinnität kahdella ruuvilla, mutta käytä neljää, niin se on symmetristä ja siistiä.....
Ruuvin halkaisija on 6mm
E etompau sanoi:
Kuinka pitkä ruuvi on?
Reiän on oltava syvempi kuin ruuvin koko pituus.
Ruuvin pituus on 5,5cm ja olen mitannut reikien syvyyden olevan 6,5cm

Sekä ruuvit että tulpat tulivat seinäkiinnikkeen mukana

K KataGuruma sanoi:
Ruuvin halkaisija on 6mm

Ruuvin pituus on 5,5cm ja olen mitannut reikien olevan 6,5cm

Sekä ruuvi että tulppa tulivat mukana seinäkiinnikkeessä

Ok, ehkä sinulla on huonot työkalut tai sitten ruuvien laatu on heikkoa, ei ole harvinaista jos ne tulevat jonkin tv-kiinnikkeen tms. kanssa (koskee myös tulppia).
Osta uusia ruuveja ja varmista että sinulla on ruuvimeisseli/bits joka on tarkoitettu kyseiselle ruuvityypille. Torx on hyvä, silloin saat kunnolla otetta ruuvimeisselillä/vääntimellä.

Onko se oikeaa betonia vai kevytbetonia?

K KataGuruma sanoi:
Ruuvin halkaisija on 6mm

Ruuvin pituus on 5,5cm ja olen mitannut reikien olevan 6,5cm

Sekä ruuvi että tulppa tulivat mukana seinäkiinnikkeessä
Ok, sitten vain eteenpäin. Sinulla onhan kuusiokantaruuvi, käytä sitä. Onko sinulla kenties jokin hylsyavaimisto? Tai osta tarvitsemasi lenkkiavain jula/biltema, niin asia on pian hoidettu.

Minulla on tapana heittää pois tulpat ja ruuvit, jotka tulevat ostamieni asioiden mukana.
Ne ovat usein kyseenalaista laatua.
Osta tulpat ja ruuvit parempilaatuisina (eivät maksa monta euroa).
Silloin todennäköisesti tulee parempaa.

• Tykkään
Johan456 ja 2 muuta
  • Laddar…
Johtuu todennäköisesti siitä, että ruuvinväännin ei ole tarpeeksi voimakas tarkoitukseen.
(Lähden siitä, että vääntömomentti on asetettu maksimiin ja että se on vaihdettu hitaalle.)

Kaksi ongelman ratkaisevaa vaihtoehtoa on ehdotettu:
  1. Aseta ruuvinväännin poraustilaan. (Huomaat pian, toimiiko tämä. Jos ei - katso vaihtoehto 2)
  2. Osta hylsyavain tai lenkkiavain (mielellään nivelöity, jos tila on ahdas).

• Tykkään
Johan456
  • Laddar…
Luultavasti ruuvinväännin ei jaksa. Kuinka monta volttia se on? Se voi vaihdella hieman, mutta 12V on luultavasti liian heikko. 14,4 saattaa toimia, 18V ratkaisee sen ilman ongelmia. Tämä on ammatillinen kokemukseni karkeampien ruuvien kiinnittämisestä valettuun betoniin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.