N
Hei!

Haluan rakentaa pergolan ja tarvitsen 4,2 m jännevälin. Korkein sääntö, joka mahtuu räystään alle, on 45x145. Tietääkö kukaan, kuinka paljon painoa se voi kantaa ilman notkumista näin suurella jännevälillä? Ne tulevat kantamaan omapainon ja päällisen materiaalin noin 120-150 kg. Voisin laittaa kaksi vierekkäin 45 mm välein, kuinka paljon se vaikuttaisi kantokykyyn?
 
Aiotko ripustaa 150 kg yhteen koolinkiin? Ei tule toimimaan, sanoisin enintään noin 50 kg. Voi auttaa, jos ruuviliimaat kaksi yhteen, mutta sekin on todennäköisesti rajalla.
 
N
Lulaua Lulaua sanoi:
Aiotko ripustaa 150kg yhteen palkeista? Ei tule toimimaan, sanoisin että enintään noin 50kg. Voi auttaa, jos ruuvaat ja liimaat kaksi yhteen, mutta sekin on luultavasti rajoilla.
Harmi. Ajattelin laittaa säleet päälle ja se on yhteensä noin 150kg jaettuna jokaiselle palkeille. Olisin myös halunnut kiinnittää jonkinlaisen riippukeinun tai vastaavan yhteen palkeista.
 
Niin, mutta silloin et saa 150 kg, joka vain kuormittaa yhtä palkkia - kunhan jätät roikkutuolin pois (tuolin voi varmasti ripustaa palkkiin lähellä pylvästä).

Tee yksinkertainen luonnos mitoilla, niin voimme arvioida järkevyyttä hieman paremmin!
 
  • Tykkään
nev2003
  • Laddar…
N
Lulaua Lulaua sanoi:
Ja mutta et silloin saa 150kg, joka kuormittaa vain yhtä palkkia - niin kauan kuin jätät riippumaton väliin (varmasti voi ripustaa tuolin palkkiin lähellä pylvästä).

Tee yksinkertainen luonnos mitoilla, niin voi arvioida järkevyyttä paremmin!
Punaiset palkit luonnoksessa ovat 45x145 palkkeja, joista keskustelemme. Ajatuksena oli myös laittaa 45x145 palkkeja päälle koko matkan. Skiss med röda och orangea balkar 45x145 i en struktur, inkluderar mått och blå samt svarta stolpar, fokus på vikt och avstånd mellan balkarna.

Päällimmäisten palkkien paino on noin 130kg palkkia kohti, ja omapaino noin 20kg. Noin 18 kpl 45x145 palkkeja on päällä ja 1,5m palkkien välissä, ne painavat 4,9kg per metri. Mutta mitä voisin tehdä, on kiinnittää enemmän palkkeja siniseen palkkiin, jotta punaisen palkin paino vähenisi. Mutta kysymys on, kuinka suuri sininen palkki täytyy olla, riittääkö 45x145?
 
Sininen ei vaikutu niin paljon useammista punaisista palkeista, sillä sen jänneväli on 1,4 m tukien välillä. Haastavaa on selviytyä punaisten palkkien pitkästä jännevälistä, 4,05 m. Onko mahdotonta hankkia suurempaa kokoa punaisille palkeille?
 
Helpoin tapa on ottaa 190-koolaukset ja sahata yläosasta niin, että ne sopivat räystään alle. Kuormitus koolaukseen on suurimmillaan keskellä räystään ja tuen välillä, ja sen korkeus tarvitaan kestämään taivutusrasitusta.
 
N
Lulaua Lulaua sanoi:
Mutta sittenhän et saa 150 kg painoa kuormittamaan vain yhtä palkkia - kunhan jätät roikkumistuolin pois (tuolin voi varmasti ripustaa lähellä pylvästä olevaan palkkiin).

Tee yksinkertainen luonnos mitoilla, niin voimme arvioida järkevyyttä paremmin!
Ei onnistu, 145 mm:n kohdalla minun on sahattava suuri aukko räystäskannattimeen, ja sadevesikouru on 1 cm tämän yläpuolella. Katto on niin matala, ja suurin osa seinästä on peitetty ikkunoilla, että etäisyys ikkunalaudan ja räystäskannattimen välillä on suuri ongelma, se on noin 10 cm...

Ainoa vaihtoehto, joka minulle näyttää olevan, on irrottaa terassi ja sijoittaa pylväitä syvemmälle, voisin ottaa pylväsrivejä 2,82 m jännevälillä. Sitten voisin ehkä laskea mitat 45x120:een ja antaa pylväiden seistä 2,80x2,82 etäisyydellä?
 
N
GoC GoC sanoi:
Helpoin tapa on ottaa 190 reglar ja sahata yläreunasta niin, että ne menevät räystään alle.
Räystään ja tukipisteen välissä on kohta, jossa kuormitus on suurin ja korkeus tarvitaan kestämään taivutusrasitusta.
Se voisi ehkä toimia. Suunnittelen nyt sahaavani noin 5cm pois räystäältä. Mutta jos haluaa mahtua 195mm, minun pitäisi sahanlä vielä 5cm pois sekä säännöstä että räystäältä ja sadevesikourusta. Onko säännöllä edelleen parempi kantokyky, vaikka se sahataan pois?
 
GoC GoC sanoi:
Yksinkertaisinta on ottaa 190 tukipuut ja sahata yläreunasta niin, että ne menevät katon räystään alle.
Se on keskellä räystään ja tukikohdan välillä, jossa tukipuun kuormitus on suurin, ja sen korkeus on tarpeen kestämään taivutusrasituksen.
Korkeus saattaa olla tarpeen myös lähellä tukikohtaa, jossa leikkausvoima on suurimmillaan - joten jos tällainen leikkaus tehdään, on hyvä tehdä tarkistus myös siinä kohdassa.
 
N Terenius sanoi:
Se voisi onnistua. Tällä hetkellä suunnittelen sahaavani pois noin 5 cm katon räystästä. Mutta saadakseni 195 mm tilaa minun täytyisi sahata myös 5 cm pois palkista sekä katon räystäs että ränni. Onko palkilla parempi kantavuus, vaikka siitä sahataan?
Sinun tulisi sahata ”pehmeä” siirtymä kohta, jotta ei tule murtumakohtaa.
 
  • Tykkään
Benjamin Pålsson ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.