Olen aiemmin tehnyt noin 10 alivalua ilman ongelmia, olen käyttänyt silloin Weber EXM 702. Täydellinen tulos joka kerta. Paikallinen rakennustarvikeliikkeeni siirtyi keväällä Weberin valikoimasta Finjan tuotteisiin, joten käytin Finja paisumisbetoni Finea.
HEA140-palkki valettiin päistään. Täytin paisumisbetonilla ja kaikki näytti hyvältä. Peitin vapaan pinnan muovilla ja pidin sen kosteana. Valu tehtiin lauantaina ja eilen kun katsoin tarkemmin, epäilin että kaikki ei ollut mennyt putkeen. Tein varhaisen muotinpoiston ja aivan oikein, siinä vaiheessa pääsi muutama kirosana suustani.
Paisumisbetoni oli "kutistunut".. oli noin 1-2 mm rako paisumisbetonin ja teräspalkin välissä.. molemmissa valuissa... Ensimmäinen ajatus oli, että se ei ollut tiivis ja oli ollut vuoto, mutta en löytänyt mitään ja että se oli käynyt samalla tavalla molemmissa paikoissa.. Arrr.
Voin mainita, että täytin paisumisbetonilla 10 mm teräspalkin alapuolelle ja liikuttelin varovasti varmistaakseni, ettei ollut ilmataskuja.
Onko kukaan muu kohdannut vastaavaa? Ja mikä voisi aiheuttaa tämän?
Pitää tarttua asiaan tänä iltana töiden jälkeen, olen pohtinut useita erilaisia ratkaisuja, mutta ainoa mihin palaan, on yrittää hakata se pois ja valaa uudelleen (vähemmän mukavaa hakata alas, mutta ei taida olla paljon vaihtoehtoja).