Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Morrut: Hei Ostin kaksi vuotta sitten keltaisesta kivestä rakennetun talon, joka on rakennettu vuonna 1956. Silloin kellarissa haisi tunkkaiselle ja sain neuvon tehdä uuden salaojituksen. Poistin myös kellarista kaiken orgaanisen materiaalin, joten nyt siellä tuoksuu raikkaalle ja vaikuttaa kuivalta. Talo oli asfaltoitu ulkopuolelta ja minulla on myös huone, jossa ulkoseinät ovat asfaltoituja.
Tomture61: [citat] Miltä pinnan tuntu vaikuttaa, kuten säkkikangas tai sileä? Jos se on sileä, niin se voisi olla kuten luulet viestissäsi #5.
Prosit: Minulla on kylmävarasto kellarissani. Kellarin perusta ja seinä, joka on muita kellarin osia vasten, koostuu kevytsoraharkoista, ja varastoon ulottuu hieman kallioita. Kylmävaraston yläpuolella minulla on makuuhuone, ja siellä on vesikiertoinen lattialämmitys lattian lastulevyjen + parkettilattian päällä. Kellarikerroksen muiden osien yläpuolella - jotka ovat lämmitettyjä - välipohja
Husnerden: Ostin Herdins Fuktstoppia, joka on kaliumsilikaattia ja natriumsilikaattia eli vesilasia, levitettäväksi vanhaan paljasbetoniportaikkoon. Tarkoituksena on vähentää portaikkoon sateen ja muun vaikutuksesta menevää kosteutta. Soveltamisohje hieman epäselvä, mutta mainitaan 2 kertaa, sively, telaus jne. Käytin sivellintä. Ensimmäisellä kerralla se imeytyi betoniin kuin vettä kaataisi.
Joselifine: Jatka...palkit sisätilojen lattian alla hyvässä kunnossa. Mikä voisi olla seuraava askel parvekkeen lattialle?
Kortling: Puhdas pelti ei saisi maksaa mitään siitä eroon päästessä. Länsförsäkringar lähetti maatiloille mainoslehden, jossa he tarjoavat ilmaista romun noutoa, jos se on kasassa ja painaa yhteensä yli 1 tonnin. On myös ihmisiä, jotka elävät keräämällä romua, kuitteja ei tietenkään ole, mutta pääsee siitä eroon.
findus42: Suora vastaus Massiivipuu, kuten linkissä, on jäykempää kuin vastaavan paksuinen vaneri, riippumatta vanerin laadusta. Mahdollisesti lohkolaminaatti voi olla jäykempi, mutta se on tuote, joka ei ole enää niin yleinen. Jos vertaat jäykkyyttä per euro, niin ero on vielä suurempi puulevyn eduksi. Terveisin Findus
Johnnytexmex: Miten teit sen? Aion itse tehdä samoin ja pohdin kuten sinä, onko liian heikko muurata niin kapea seinä oven ja ikkunan väliin ja kestääkö se.
evoline: [citat] En tiedä, vasta rakennettu omakotitalo, joten luultavasti OSB. OK, joten 4 kpl puuruuvia pitäisi kestää 40 kg? Kiitos etukäteen
Villle: Kätkeminen kaapelin koen olevan pienin ongelma juuri nyt. Vastapäinen seinä on sekin vino, minkä vuoksi minulla ei ole mitään suoraa vertailukohtaa huoneessa. Mutta luulenpa, että minulla on idea; olen nähnyt, kun lattiaa asennetaan ja seinä on vino, on käytössä etäisyys, noin 5 cm, ja sen päässä on kiinnitettynä lyijykynä. Kuvittele tikku, tikun toinen pää painetaan vinoa
Derbyboy: Jaja nyt pelti on ylhäällä. Hän oli tottunut työskentelemään pellin kanssa
PergolaChristian: Hei, Olen tekemässä remonttia, johon sisältyy reiän teko ovelle nykyiseen autotalliini. Reikä tehdään julkisivuseinään talon ja autotallin välille. Kadun varrella oleva naapuri on tehnyt saman jutun, mutta lainkuuliainen kun olen, otin yhteyttä kuntaan, joka tietenkin vaatii muutamia asioita... Lähetin luonnoksen/piirustuksen, kuinka reiän teko tehtäisiin ja kunta hyväksyi sen.
bossespecial: Älä unohda tarkistaa, mihin uusi pilari sijoittuu suhteessa alempaan kerrokseen(y)
Prodigys: [citat] Ehkä se pitää paikkansa, menin vain sen mukaan, mitä olen nähnyt. Niissä kunnissa, joissa olen ollut tekemisissä putkien ja kaivojen kanssa, kaikki kadulla, jotka ovat 400ø tai suurempia, ovat olleet betonia.
BirgitS: [citat] Rakennusilmoitus tarvitaan, kun tehdään muutoksia kantavaan rakenteeseen.
Ville_Vessla: Onko kellään vinkkejä, miten tällainen voidaan asentaa sekä yksinkertaisella että tyylikkäällä tavalla eteiseen? Hyvässä piirustuksessa ensimmäinen kuva on ylhäältä päin ja toinen on seinää kohti, missä lattialämmitysjärjestelmä on (LK M60). Ei niin suora viiva on siis jakotukki ja CP. Olemme purkaneet vanhan paneelin eristykseen asti ja peittäneet sen sekä asentaneet 11mm
useless: Muovi ei eristä mitään, joten se on periaatteessa yhtä lämmin molemmin puolin.
justusandersson: 50x200 on oikeastaan 2x8 tuumaa. Ero 45x195:een voi tuntua pieneltä, mutta ensimmäisellä on 20 % suurempi pinta-jäykkyysmomentti. Lisää tähän korkea puutavaran laatu, joka lähestyy liimapuun jäykkyysominaisuuksia. Mitä loivempi katto, sitä suurempi merkitys on taipumalla, joka voi aiheuttaa "kuoppia" pintaan. Suurempi kattokaltevuus on aina parempi myös rakenteellisesta
Elri: [citat] Hei, tuli valittua minerit-levyt. En ole kuitenkaan asentanut niitä vielä, kesä tuli väliin, mutta materiaali on ostettuna. Hankaluutena on se, että aion käyttää teräskiskoja koostamiseen, ja olen epävarma siitä, miten pitäisi ajatella niiden kiinnittämiseen käytettävästä ankkuripultista. Kaikki tiiliankkurit ovat muovia, joten epävarma niiden kestokyvystä
JA”Snabbe”: Kun etsin taloa, pyysin kaiken kunnan rakennuslupa-arkistosta, mielestäni tämän pitäisi olla käytäntö kaikille asunnon ostajille. Silloin saa toivottavasti tietää rakenteet teknisen kuvauksen kautta jne. Ota yhteyttä kuntaasi ja katso, ehditkö saada nämä ennen näyttöä.
Dan_Johansson: Olisin luultavasti valinnut ruuvipaalut (jordankare jne. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340617/)... Jos rakentaa T-muotoisen työkalun ruuvaamista varten, yleensä ei ole suurempia ongelmia ruuvata ne alas kahdelle henkilölle....
Nizztos: [citat] Ei aavistustakaan, mitä tarkoitat. Jos tarkoitat keskeltä katonharjalla, en pysty laittamaan levyjä "alamäkeen". En voi jongleerata levyä samaan aikaan kun ruuvaan. Kun aloitan seinästä ja silloin on "ylämäki", se toimii kun laittaa levyjä edelliseen riviin. Jos alkaisin ylhäältä, ne liukuvat pois.
justusandersson: Talo on jonkinlainen elementtirakennus. Liitoskannattimia käytetään yhdistämään elementtejä korkeudessa. Niille ei ole paikkaa palkin vaihdon piirustuksessa. K-piirustuksella (kuten kaikilla piirustuksilla) pitää olla asiayhteys. Tarvitaan pohjapiirustus, joka selittää mihin K-piirustus kuuluu. Jos laadit K-piirustuksen pystyleikkauksena, on suositeltavaa näyttää myös jatko
Jonatan79: Aja valmismaalattu puupaneeli kattoon, pang pang naulapyssyllä, valmis! Kipsi: Niskajumi, kipsikeuhko painon vuoksi, kömpelö, ja hiomapölyä koko talossa. Sitten et koskaan saa kaunista kattoa ellet ole taitava maalari, joka osaa tasoittaa :(
Mikael_L: [citat] Tein aivan samalla tavalla. Sitten tuulilista päälle, luultavasti sinäkin teet niin. Minulla on Benders carisma, joka on 10-20% raskaampi kuin tavalliset tuplaharjotiilikatot, joten betonitiilien käyttö ei myöskään haittaa.
justusandersson: En usko, että sillä on suurta merkitystä sinun tapauksessasi. A-impregneringen on tarkoitettu suojaamaan maa- ja maapohjakontaktilta, ja silloin leikkauspinta on luultavasti hieman heikommin impregnerad, mutta se ei ole tässä ajankohtaista. Voin kuvitella, että on helpompaa tehdä siisti asennus leikkauspinta alaspäin.