On tärkeää tietoa, että talossa on murtokatto ja että työskentelet aivan ylhäällä. Tämä muuttaa edellytyksiä. Sitten on tärkeää tehdä tarkkoja mittauksia, kun piirustuksia puuttuu. Minun on vaikea ymmärtää, että viestissä #12 oleva 3D-luonnoksesi on sama tila kuin kuvat viestissä #15.
Murtokaton ratkaisu näyttää yleensä suunnilleen alla olevan kuvan mukaiselta (kohtalaisen hankala perspektiivi). Tukijalkojen tarve ylimmässä kolmiossa ei yleensä ole kovin suuri, koska mitat ovat usein melko pieniä. Se riippuu tietysti mitoista, lumiolosuhteista, katon kaltevuudesta ja palkkien mitoituksesta. Arvaan, että kattopalkkisi ovat 3x7 tuumaa (75x175 mm), mikä oli melko yleinen mitoitus tuohon aikaan.
On tärkeä tieto, että talossa on mansardikatto ja että olet aivan ylimpänä ja työskentelet siellä. Tämä muuttaa edellytyksiä. Sitten on tärkeää tehdä oikean mittakaavan mittaukset, kun piirustukset puuttuvat. Minun on vaikea ymmärtää, että 3D-luonnoksesi viestissä #12 on sama tila kuin kuvat viestissä #15.
Mansardikaton ratkaisun pitäisi näyttää suurin piirtein alla olevan kuvan mukaiselta (vähän hankala perspektiivi). Tarve tukijaloille ylimmässä kolmiossa ei yleensä ole kovin suuri, koska mitat ovat usein melko pieniä. Se riippuu tietysti mitoista, lumivyöhykkeestä, kattokulmasta ja palkkien mitoista. Arvelen, että kattopalkkisi ovat 3x7 tuumaa (75x175 mm), mikä oli melko yleinen standardimitta tuolloin.
[kuva]
Hm, olen miettinyt viestiäsi hieman ja olen tullut tulokseen, että minun täytyy tarkentaa hieman mitä tarkoitan. Olen yrittänyt tiivistää aiemmat viestit kolmeen kuvaan, jotka selittävät osittain mitä haluan tehdä, minne löydän tukipisteen ylemmälle kolmiolle kerroksessa 2 mansardikaton osalta. Eniten mietityttää edelleen - kun poistettiin ullakko (eli tukijalat kerroksessa 2 mansardikaton yläkolmioon) - riittääkö tukea ylemmässä kolmiossa vaaka-palkilla? tätä näyttää olevan kaikkialla talossani, paitsi siellä missä tukijalat ovat jäljellä (makuuhuoneessa ja vaatehuoneessa vaaka-palkilla välissä). Tiedostan myös, että minun täytyy piirtää kaikki ja merkitä mitat, mutta en ole vielä ehtinyt tehdä sitä.
Aion siis laajentaa kylpyhuonetta kerroksessa 2 ja tarvitsen poistaa pilarin vanhasta vaatehuoneesta, joko poistan sen yksinkertaisesti kuten muualla talossa - tai siirrän sen alla olevan kuvan mukaisesti:
Jos siirrän pilarin makuuhuoneen seinään, joudun tukemaan kattotuolin, jolla ei ole enää alapuolista tukea? Katso kuva leikkaus 1 nähdäksesi kuinka kuorman jakaminen on tehty ylemmässä kolmiossa, missä ei ole jäljellä mitään tukijalkoja (entisistä ullakoista) kerroksessa 2.
Onko joku nähnyt, että kuormaa voi jakaa kattotuolien välillä tällä tavalla?
Kuva alkaa selkeytyä hieman. Tukijalkojen ja palkkien syntymistä ylimpään kolmioon pitäisi varmaan nähdä tapana kompensoida alan kerroksessa poistettuja tukijalkoja. Yritetään ohjata osia kattokuormista toisia reittejä pitkin. Se ei vaikuta täysin epäpätevältä. Palaan asiaan illalla.
Olen tehnyt päätöksen siitä, kuinka aion tehdä tämän. Aion pelata varman päälle. Ainoa kattotuoli, joka tulee olemaan kiertyvä, on kattotuoli 4 ensimmäisessä kuvassa. Kerroksessa 2 siirrän pilarin ja lyhennän palkkia alla olevan mukaan:
Ylhäällä ullakolla ajattelen vahvistaa tukea kattotuolille 4 vetämällä palkin kattotuolien yläkolmioon samalla tavalla kuin aiemmin oli tehty kaikille muille kattotuoleille.
Lisäksi olen huomannut, että kattotuoli 4 on jo vahvistettu, koska tuesta on muurattu tuki ullakon savupiipusta, jonka päällä kattotuoli 4 lepää tämän kuvan mukaisesti:
Kaiken kaikkiaan en näe, kuinka pilarin siirto kerroksessa 2 vaikuttaa katon/talon kestävyyteen, jos sovellan edellä mainittuja toimenpiteitä.