Jos nyt sattuisi saamaan päähänsä valaa omia betoniputkia... miten se tehdään?
Mitä käytetään runkona, joka sitten voidaan poistaa ontelosta?
Tiedän, olemassa on valmiita betoniputkia jne jne, mutta olen silti utelias.
 
Mats-S
Vintunna ehkä? :cool:
 
Mitkä ovat vaatimuksesi lopputulokselle ja mitä mittoja ajattelet? Helpoin tapa on tietenkin ottaa toinen putki valumuotiksi, muovi- tai pahviputki voisi olla kätevin? Muuten voi aina rakentaa muotin muottilaudoilla, jotka kiinnitetään pyöreään runkoon.
 
Mihin aiot käyttää niitä? Ja kyse on putkista, joita aiot tehdä, eikä betonirenkaita/kaivon renkaita? Betoniputkia tehtiin "pystyasennossa" mm. koneilla, joissa oli irrotettava metallinen pohja muottien pohjalla, jossa betonia värisytettiin niin kovasti, että ydin, joka öljyttiin ennen jokaista valua, voitiin poistaa heti värisyttämisen jälkeen. Ydin vedettiin suoraan alas koneen alapuolella olevaan tilaan. Yön yli kovettumisen jälkeen metallipohja irrotettiin. Betonirenkaat/kaivon renkaat tehtiin samalla tavalla. Mutta tämä oli kuvaus siitä, miten niitä massatuotettiin, varmasti oli olemassa enemmän manuaalista valmistusta ennen konetekniikkaa.
 
  • Tykkään
hobbs
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tämän Youtuben algoritmi ehdotti minulle katsottavaksi vuosi sitten:

 
  • Tykkään
edsel ja 3 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Tämän Youtube-algoritmi ehdotti minulle nähtäväksi vuosi sitten:

[media]
Fascinerande. Erityisesti hän, joka vaikuttaa heittävän betonia sattumanvaraisesti, ja se osuu täsmälleen kohdalleen.
 
  • Tykkään
Bjober ja 1 muu
  • Laddar…
Heitetään sisään ja jaetaan sitten rautatangolla/putkella samalla kun se pyörii.
Kuvailemani menetelmä oli käytössä 70-luvulla Ruotsissa, sitten betoniputket korvattiin erilaisilla "muovi"putkilla.
 
  • Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS sanoi:
Heitetään sisään ja jaetaan sitten rautatangolla/putkella samalla kun se sekoittuu. Kuvasin menetelmän 70-luvulla Ruotsissa, sitten betoniputket korvattiin eri muotoisilla "muoveilla".
Valmistetaan yhä valtavasti betoniputkia ja kaivoja, vaikka muovin markkinaosuus on nyt suurempi kuin 70-luvulla.
 
Itse asiassa luulin, että kaikki putket Ruotsissa oli korvattu "muovilla", en ole nähnyt mitään viimeisen 20 vuoden aikana, mutta ehkä niitä on suurimmissa mitoissa. Kerro lisää, kun tein kaivonpohjia ja kolmikammiokaivoja intin ja koulun jatkamisen välillä kerran.
 
  • Tykkään
edsel
  • Laddar…
A AndersS sanoi:
Luulin tosiaan, että kaikki putket Ruotsissa olisi korvattu "muovilla", en ole nähnyt niitä viimeisen 20 vuoden aikana, mutta ehkä niitä on suurimmissa kokoluokissa. Kerro lisää, sillä tein kaivojen pohjia ja kolmikammiosäiliöitä intin ja jatkokoulutuksen välissä aikoinaan.
Käytännössä kaikki rankkasade- ja viemärijohdot ovat betonia sekä niihin liittyvät kaivot. Se tulee halvemmaksi, kun voi jälleentäyttää millaisella maa-aineksella tahansa. Muovi vaatii hienompaa materiaalia ja on herkempi huonolle tiivistykselle alla.

Betonin kanssa tiedetään myös suunnilleen, kuinka pitkä käyttöikä sillä on suurissa verkoissa, muovi ei ole vielä yhtä koeteltu. Lisäksi betonilinjoja on helpompi korjata ilman erikoistyökaluja.
 
P Prodigys sanoi:
Periaatteessa kaikki hulevesi- ja viemärijohtimet ovat betonia sekä siihen kuuluvat kaivot. Se on halvin vaihtoehto, koska voi täyttää takaisin millä tahansa jätteellä. Muovi vaatii hienompaa materiaalia ja on herkempi huonolle tiivistykselle.

Betonin kanssa tiedetään myös suunnilleen, kuinka pitkä käyttöikä sillä on suurissa verkostoissa, muovi ei ole vielä yhtä hyvin testattu. Lisäksi betonijohtoja on helpompi korjata ilman erityisiä välineitä.
En oikein tiedä, olenko samaa mieltä siitä, mikä on yleisintä. Se vaihtelee suuresti omistajasta riippuen. Tiedän, että liikennevirasto asettaa useimmiten betonia, mutta työpaikallani (Karlskronan kunta) asennamme melkein yksinomaan muoviputkia.

Voin olla kanssasi samaa mieltä siitä, että betoni on parempi, kun putkiin kohdistuu suurempi kuormitus. Betonin suuri haitta on sen herkkyys rikkivedylle, joka muodostuu jätevesiverkostoissa.
 
N NoOne2k sanoi:
En tiedä ihan varmasti, olenko samaa mieltä siitä, mikä on yleisintä. Se vaihtelee suuresti sen mukaan, kuka on johdon omistaja. Tiedän, että trafikverket käyttää usein betonia, mutta työpaikallani (Karlskronan kunta) käytämme melkein yksinomaan muoviputkia.
Ehkä se pitää paikkansa, menin vain sen mukaan, mitä olen nähnyt. Niissä kunnissa, joissa olen ollut tekemisissä putkien ja kaivojen kanssa, kaikki kadulla, jotka ovat 400ø tai suurempia, ovat olleet betonia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.