6 699 lukukertaa ·
11 vastausta
7k lukukertaa
11 vastausta
Valaa omia betoniputkia?
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Jos nyt sattuisi saamaan päähänsä valaa omia betoniputkia... miten se tehdään?
Mitä käytetään runkona, joka sitten voidaan poistaa ontelosta?
Tiedän, olemassa on valmiita betoniputkia jne jne, mutta olen silti utelias.
Mitä käytetään runkona, joka sitten voidaan poistaa ontelosta?
Tiedän, olemassa on valmiita betoniputkia jne jne, mutta olen silti utelias.
Mitkä ovat vaatimuksesi lopputulokselle ja mitä mittoja ajattelet? Helpoin tapa on tietenkin ottaa toinen putki valumuotiksi, muovi- tai pahviputki voisi olla kätevin? Muuten voi aina rakentaa muotin muottilaudoilla, jotka kiinnitetään pyöreään runkoon.
Mihin aiot käyttää niitä? Ja kyse on putkista, joita aiot tehdä, eikä betonirenkaita/kaivon renkaita? Betoniputkia tehtiin "pystyasennossa" mm. koneilla, joissa oli irrotettava metallinen pohja muottien pohjalla, jossa betonia värisytettiin niin kovasti, että ydin, joka öljyttiin ennen jokaista valua, voitiin poistaa heti värisyttämisen jälkeen. Ydin vedettiin suoraan alas koneen alapuolella olevaan tilaan. Yön yli kovettumisen jälkeen metallipohja irrotettiin. Betonirenkaat/kaivon renkaat tehtiin samalla tavalla. Mutta tämä oli kuvaus siitä, miten niitä massatuotettiin, varmasti oli olemassa enemmän manuaalista valmistusta ennen konetekniikkaa.
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Heitetään sisään ja jaetaan sitten rautatangolla/putkella samalla kun se pyörii.
Kuvailemani menetelmä oli käytössä 70-luvulla Ruotsissa, sitten betoniputket korvattiin erilaisilla "muovi"putkilla.
Kuvailemani menetelmä oli käytössä 70-luvulla Ruotsissa, sitten betoniputket korvattiin erilaisilla "muovi"putkilla.
Valmistetaan yhä valtavasti betoniputkia ja kaivoja, vaikka muovin markkinaosuus on nyt suurempi kuin 70-luvulla.A AndersS sanoi:
Itse asiassa luulin, että kaikki putket Ruotsissa oli korvattu "muovilla", en ole nähnyt mitään viimeisen 20 vuoden aikana, mutta ehkä niitä on suurimmissa mitoissa. Kerro lisää, kun tein kaivonpohjia ja kolmikammiokaivoja intin ja koulun jatkamisen välillä kerran.
Käytännössä kaikki rankkasade- ja viemärijohdot ovat betonia sekä niihin liittyvät kaivot. Se tulee halvemmaksi, kun voi jälleentäyttää millaisella maa-aineksella tahansa. Muovi vaatii hienompaa materiaalia ja on herkempi huonolle tiivistykselle alla.A AndersS sanoi:
Betonin kanssa tiedetään myös suunnilleen, kuinka pitkä käyttöikä sillä on suurissa verkoissa, muovi ei ole vielä yhtä koeteltu. Lisäksi betonilinjoja on helpompi korjata ilman erikoistyökaluja.
En oikein tiedä, olenko samaa mieltä siitä, mikä on yleisintä. Se vaihtelee suuresti omistajasta riippuen. Tiedän, että liikennevirasto asettaa useimmiten betonia, mutta työpaikallani (Karlskronan kunta) asennamme melkein yksinomaan muoviputkia.P Prodigys sanoi:Periaatteessa kaikki hulevesi- ja viemärijohtimet ovat betonia sekä siihen kuuluvat kaivot. Se on halvin vaihtoehto, koska voi täyttää takaisin millä tahansa jätteellä. Muovi vaatii hienompaa materiaalia ja on herkempi huonolle tiivistykselle.
Betonin kanssa tiedetään myös suunnilleen, kuinka pitkä käyttöikä sillä on suurissa verkostoissa, muovi ei ole vielä yhtä hyvin testattu. Lisäksi betonijohtoja on helpompi korjata ilman erityisiä välineitä.
Voin olla kanssasi samaa mieltä siitä, että betoni on parempi, kun putkiin kohdistuu suurempi kuormitus. Betonin suuri haitta on sen herkkyys rikkivedylle, joka muodostuu jätevesiverkostoissa.
Ehkä se pitää paikkansa, menin vain sen mukaan, mitä olen nähnyt. Niissä kunnissa, joissa olen ollut tekemisissä putkien ja kaivojen kanssa, kaikki kadulla, jotka ovat 400ø tai suurempia, ovat olleet betonia.N NoOne2k sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi