Miten on 50-luvun puolenvälin talo rakennettu? Kuvauksen mukaan runko ja välipohjat ovat puuta. Onko se siis "plankhus?"
 
1950-luvun puolivälin talot on lähes poikkeuksetta rakennettu runkorakenteella, ts. ei lankkurakenteella.
 
J justusandersson sanoi:
Taloja 50-luvun puolivälistä on melkein poikkeuksetta rakennettu rankarakenteella, eli ei lankkurakenteella.
Ok, kiitos vastauksesta. Onko mitään tapaa tarkistaa onko kyseessä ranka- vai lankkurakenne näytössä?
 
Taloni vuodelta 1953 on rakennettu puurunkoisena.
 
Silloin voi alkaa koputtaa seiniin. Mutta runkopuut/palkit ovat usein piilossa, joten joskus ei ole kovin helppoa tulkita koputusääntä. Jos talo on 11/2-kerroksinen ja noin 115 neliömetriä, voi olettaa, että siinä on puurunkoinen rakenne. Sillä se on nimittäin rakennettu valtion lainoilla, ja silloin oli pakko noudattaa Asuntohallituksen sääntöjä. Ruotsin valtio yritti nimittäin vähentää puun käyttöä kotimaisessa rakentamisessa, jotta sitä voitaisiin viedä enemmän vientiin.
 
Kun etsin taloa, pyysin kaiken kunnan rakennuslupa-arkistosta, mielestäni tämän pitäisi olla käytäntö kaikille asunnon ostajille. Silloin saa toivottavasti tietää rakenteet teknisen kuvauksen kautta jne.

Ota yhteyttä kuntaasi ja katso, ehditkö saada nämä ennen näyttöä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.