3 375 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Kattopalkkien mitat
Istun ja pohdin, millaisia kattopalkkeja voisi käyttää tekemään katon kahden seinän päälle. Seinien väli on 5.80 m (eli juuri hammarbandeista kummallakin seinällä).
Nykyinen katto on vanha ja matalakattoinen (3-4 astetta). Haluaisin kaksinkertaistaa sen 8 asteen kaltevuuteen.
Olen lukenut tämän käsikirjan, josta löydän erilaisia mittoja, mutta siinä sanotaan, että suurin katon kaltevuus on 5 astetta:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf
Eikö kattoa voi rakentaa sillä tavalla 8 asteen kaltevuudella? Täytyykö minun siinä tapauksessa käyttää kattotuoleja sen sijaan?
Nykyinen katto on vanha ja matalakattoinen (3-4 astetta). Haluaisin kaksinkertaistaa sen 8 asteen kaltevuuteen.
Olen lukenut tämän käsikirjan, josta löydän erilaisia mittoja, mutta siinä sanotaan, että suurin katon kaltevuus on 5 astetta:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf
Eikö kattoa voi rakentaa sillä tavalla 8 asteen kaltevuudella? Täytyykö minun siinä tapauksessa käyttää kattotuoleja sen sijaan?
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 609 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 609 viestiä
5 tai 8 astetta ... ei pitäisi vaikuttaa suuresti. Mutta jos haluat olla varma, voit laittaa palkit tiheämmin (esim. CC60cm), taulukko linkissä on laskettu CC 120cm mukaan. (Lue taulukon alaviite)
Hieman kalliimpaa, mutta ei kalliimpaa kuin aloittaa tekemään kattokannattimia
Kiitos linkistä, en ollut nähnyt tätä pikaopasta aiemmin, MAHTAVAA
Hieman kalliimpaa, mutta ei kalliimpaa kuin aloittaa tekemään kattokannattimia
Kiitos linkistä, en ollut nähnyt tätä pikaopasta aiemmin, MAHTAVAA
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksinkertainen pulpettikatto voidaan rakentaa kattoparruilla, jotka asetetaan haluttuun kulmaan. Sopiva kulma riippuu eniten valitusta kattomateriaalista. Kun jänneväli on 5,8 metriä, tarvitaan liimapuuta tai vastaavaa, jos et halua rakentaa ristikkoa.
Luulen, että he kirjoittavat niin, jotta heidän ei tarvitse ottaa huomioon kaltevuutta taulukoissaan. Suuremmalla kaltevuudella palkki on hieman pidempi, joten jos olet lähellä rajaa, on turvallisuuden vuoksi yksinkertaisinta käyttää yhtä suurempaa dimensioita.S SnickareHobb sanoi:
Ok, näin se voi olla tietysti. Mielenkiintoista, että vanhat kattopalkit ovat noin 50x200 (höyläämätön). Se on kestänyt 50 vuotta. Taulukon mukaan vaaditaan vähintään 90x270. Mutta laskelmassa on tietysti jonkin verran marginaalia. 50x200:lla katto saattaa taipua hieman enemmän kuin suositellaan suuren lumikuorman aikana.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
50x200 on oikeastaan 2x8 tuumaa. Ero 45x195:een voi tuntua pieneltä, mutta ensimmäisellä on 20 % suurempi pinta-jäykkyysmomentti. Lisää tähän korkea puutavaran laatu, joka lähestyy liimapuun jäykkyysominaisuuksia. Mitä loivempi katto, sitä suurempi merkitys on taipumalla, joka voi aiheuttaa "kuoppia" pintaan. Suurempi kattokaltevuus on aina parempi myös rakenteellisesta näkökulmasta, sillä tällöin suurempi osa kattokuormista ilmenee normaalivoimina palkkien pituussuunnassa.
Klikkaa tästä vastataksesi
