Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Harree: [citat] Paljon kiitoksia, että käytit aikaa vastataksesi! En ole koskaan kokeillut metallikoolauksia aiemmin, mutta aion tarkistaa niitä. Spontaanisti tuntuu helpommalta puulla, mutta jos ei uskalla, ei opi myöskään :) Kuitenkin, kuten sanoit, on etuna että yläpuolella on tilaa, mikä luultavasti ilahduttaa sähköasentajaa enemmän kuin tarve katkaista koouksia jne. :)
Ewa Felle-Persson: [citat] Kiitos, kiitos!
Niklaspe: [citat] Kyllä, jopa 10500 ensimmäisenä vuonna maalämmöllä ja yhdellä lapsella🤣 Thermia Atlas 12kW! 150+40 on talo. Norrbotten. Kokeiltu -36 asteen ulkolämpötilaan saakka, jolloin pumppu antoi 11kW, joten hieman enemmänkin olisi vielä ollut saatavilla!!;)
cpalm: [citat] Kyllä, mutta näin puutavara käyttäytyy palossa. Tämä tekee siitä, että karkea puutavara lasketaan suhteellisen palonkestäväksi. Tietyt tukit ovat syvästi hiiltyneet, mutta osittain lähes vahingoittumattomia. Tämä ei ole mitään Shou Sugi Ban -prosessia, vaan siellä on täytynyt olla kunnon tulipalo.
Martin_355: Hei. Portaisiin on tullut hieman vaurioita ja halkeamia ja ajattelin korjata niitä. Olen lukenut netistä, että minun pitäisi poistaa irtonainen sora ja kivet vaurion kohdalta ja sitten sivellä primerilla. Kysymykseni on, mitä materiaalia minun tulisi käyttää, jotta ulkonäkö olisi mahdollisimman samanlainen kuin vanha betoni? Liitän kuvan portaista.
O: [citat] Mikään kysymys ei ole tyhmä. Yksinkertaisinta on kysyä kirvesmieheltä, miten hän on ajatellut. Yleisesti ottaen on yleensä huono idea mennä sotkemaan jotain, jonka ammattilainen on tekemässä. Ellei ole sovittu etukäteen mitä voi itse auttaa. Ja olet aivan oikeassa epäillessäsi, että voisi olla tyhmää leikata pois jotain, jonka kirvesmies on laittanut paikalleen. Eli fiksu
SusSten: [citat] Aion valita vaihtoehdon 1, se malli sopii minulle parhaiten. Kiitos neuvoista ja vinkeistä! :)
Anonymiserad 405730: Minimum 30mm suojakerros eli betonia raudoituksen ympärillä..
ArneTW: Useimmiten eläimet pidettiin rakennetun navetan osassa... eläimistä tuleva kosteus ja kulut voivat olla rankkoja puulle. Betonin osalta sen voi kai vain piikata pois. Koputa ensin kangilla/vasaralla/hakalla ennen kuin vuokraat/ostat/lainaat piikkauskoneen, joskus vanha vahvistamaton betoni on yllättävän helppo poistaa. /ATW
BirgitS: Sinun on varmaan tehtävä niin kuin olisi pitänyt tehdä ennen kantavan seinän purkamista, eli ottaa mukaan rakennesuunnittelija, joka voi laskea, miten se voidaan ratkaista seinän kantamien voimien perusteella.
Violina: Pitäisi kai siinä tapauksessa olla, jos ruuvialustaan ja ylimitoitetaan kaikki sekä periaatteessa on itsenäinen (jotta sen ei tarvitse seurata talon liikkeitä), mutta ei ole helppo tehtävä rakentaa..
Söderblad: Täydelliset perustelut kipsille, kiitos @Rejäl ja @Avemo!
tergo: [citat] betonikatto ei rapattu niitä ruiskumaalattiin tasoitteella jos se on rapattu katto, se voi olla raudoitettu katto, mikä on yleistä vanhemmissa asunnoissa
RalleB: Käytä tangit-liimaa, se on erityinen liima pvc/abs:lle, joka yhdistää osat kylmähitsauksella. https://www.pooldelar.nu/products/tangit-pvc-lim-125-gr
matknu: Hei. Loma!!! Haluan valaa pesualtaan btg:stä (tyyppi kulho, joka asetetaan penkille) ja peittää sisäpuolen lasimosaiikilla. Olen googlettanut, mutta en löydä ohjetta, joten kokeilen täällä, jos jollakulla on vinkkejä. -sementin laatu (lisäys hienosementtiin tai kuitupinnoitettuun tasoitteeseen?) - liimataanko vai käytetäänkö kiinnityslaastia lasimosaiikille? - mikä liima
RoAd: [citat] Kiitos, tajusin sen parin päivän jälkeen, yritin poistaa sotkua, läikytin lakkaa koko projektin päälle, heitin kaiken roskiin, ja olen nyt päättänyt tehdä toisen ratkaisun :)
JF.: [citat] On varasto, joten on vain kaksi ikkunaa, yksi päädyssä ja yksi toisella pitkällä sivulla. Valitettavasti heillä ei ollut päätypontattua, kysyin siitä, koska se vähentäisi hukkaa 🙂
stockholmsamatören: Leivinpaperi so välipaperi bregottpaketin puutteessa toimii ja ei tartu liimaan. Voi olla järkevää nyt kun bregott melkein maksaa enemmän kuin häränfilee…
Spraggabenz: Nostan tämän ketjun. Olen ajatellut kunnostaa ohuita halkeamia kellarini sisällä betonitiileistä, näyttää täsmälleen kuvissa yllä olevilta. Onko hyvä idea sahata ja kaivaa auki halkeamat, laittaa sisään jotakin harjaterästä, ja sitten täyttää ja tasoittaa vähän betonimassalla? Onko joku kokeillut?
z_bumbi: Keitetty pellavaöljy. Öljy joka toinen/joka kolmas päivä noin kahden viikon ajan. Käytä ohuita kerroksia ja pyyhi ylimääräinen pois ennen kuin se ehtii muuttua tahmeaksi. Sitten pitäisi riittää yksi uusi kerros vuodessa. Mutta sinulla on suuri vaakasuora pinta, joten siihen tulee jäämään seisovaa vettä, mutta tarkoitus näyttää olevan, että se näyttää kuluneelta.
drerkle: [citat] Pystyin korjaamaan sen, se oli erittäin vanha vahinko, jonka olivat aiheuttaneet tuholaishyönteiset, jotka tarvitsevat kosteutta. Nyt se on ollut kuiva jo yli 30 vuotta. Joten menetin vain noin viikon.
Kalle Olsson2: [citat] Siinä on joku folio. Vähän sellaista, jota laitetaan auton ikkunoihin, jotta ne eivät jäätyisi. Suunnilleen sen paksuinen ja hopeinen. Olettaisin, että se on kosteussulku?
Sunnie: Mahtavia vinkkejä @Mikael_L & @krukan Tein kuten molemmat sanoitte, hioin ja pohjustin liimalla ja se näyttää pysyvän :) Olisi ollut ikävää alkaa vaihtaa levyä, kun koko huoneen lattia on jostain syystä 2m² OSB
Dowser4711: [citat] Tuohan näyttää erinomaiselta. Sitten kiinnität kunnolla koolauksiin ja levyyn.
Albans doktor: [citat] On olemassa erilaisia tasoitemassoja, jotka kovettuvat muutamassa päivässä. Käytetäänkö itsetasoittuvaa vai käsitasoitetta, riippuu vähän siitä, kuinka suuri alue tarvitsee tasoitusta ja kuinka paksua kerrosta tarvitaan. Käsitasoite käy ohuempiin kerroksiin, mutta itsetasoittuva masa tarvitsee muutaman millimetrin paksuutta. Tarkista rakentamismyymälästäsi, mitä he
anders07: [citat] Kiitos! Heillä oli hieno harmaa, mutta valitettavasti ei beigeä... Ilmeisesti malli/suoritus "Bejmat" perustuu perinteiseen marokkolaiseen savitiileen/kaakeliin, joten olen löytänyt muutamia lupaavia vaihtoehtoja, mutta valitettavasti ei mitään Ruotsissa...
fribygg: Tervetuloa foorumiin! Se on mahdollista, mutta sitä ei suositella. Jos sinulla on huono träfasad, ehdotan, että poistat paneelin, asennat poikittaisrimoja, eristät mineraalivillalla, asennat Örnpapp tai Windy, ja kiinnität uuden julkisivun.
oliven1: [citat] ei voi ripustaa paljon painavampia asioita kuin tavallisessa kipsissä. ei ehdottomasti korvaa osb tai plyfa. se kestää hyvin kuormaa yhteen suuntaan, mutta ei lainkaan momenttia. joten kuvan tai vastaavan kiinnittäminen ei ole ongelma, mutta täysin unohda sellaiset, joissa on momenttia, kuten käsijohteet, keittiö, hattuhylly, koukut jne.
Jokmok: [citat] Ehkä yritän saada muutaman 900 perustuksen alas (miten se sitten meneekään). Muuten, miksi ei ole valmiita perustuksia jalalla. Eikö se olisi huomattavasti vakaampi? Siis ylösalaisin käännetty T. Silloin tulisi hyvä paine myös perustukseen alaspäin ja riski, että se kaatuu, vähenisi.