Olen ajatellut pystyttää kastanja-aidan, noin 1,6m korkean. Osa, jota pohdin, on 3m pitkä ja osittain melko tuulinen, voisi sanoa.

Kastanjepuinen aita L-muodossa ruohikkoisella pihalla, lähellä puista terassia. Taustalla vihreitä puita ja Ruotsin lippu talon seinällä.

Koko aita on kulmassa, eli L-muotoinen, mutta osa, joka on tuulinen, on kuten sanottu 3m pitkä.

Paikka on Öölannissa ja maa on aika hiekkainen.

Aidalla tulee ajan mittaan olemaan jonkin verran kasveja kiipeämässä, vaikka ne eivät peitä koko aitaa.

Riittäisikö valmiit pilarit täällä, joissa pohjana on maarätti ja sepeli? Kuinka suuria ja kuinka tiheästi sijoitettuja olisi sopivaa?

Farstatjej90
Jos aiot istuttaa kiipeileviä kasveja, sinun kannattaisi ehkä laittaa yksi tai useampi vaakasuuntainen lauta korkeammalle vakauden takaamiseksi, riippumatta siitä, miten kiinnität ne maahan? Kolme maahan asetettua tukipaalua kuulostaa kyllä riittävältä, mutta mietityttää hieman rakennelman kyky kestää tuulta (kasvien kanssa).......

Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Jos aiot käyttää kiipeilykasveja, sinun kannattaisi ehkä asettaa jokin vaakasuora lauta korkeammalle vakauden vuoksi, riippumatta siitä, kuinka hyvin kiinnität sen maahan? Kuulostaa siltä, että kolme anturaa maassa hoitavat työn, mutta olen hieman epävarma rakennelman kyvystä kestää tuulta (kasvien kanssa).......
Yläosaan vinosti asetettu vaakasuora lauta voisi olla hyvä idea. Olen utelias siitä, mikä tässä rakennelmassa saa sinut epäilemään sen kestävyyttä? Mikä sinun mielestäsi on se heikko kohta?

Nämä aidat ovat periaatteessa halkaistuja kastanjatankoja, jotka on sitten kierretty yhteen metallilangalla, toisin sanoen niissä on tietty "joustavuus". Onko tämä kenties eduksi, kun ajattelee sitä, miten usein täysin jäykät rakenteet suoriutuvat huonommin liikkeessä?

Farstatjej90
Ok, katselin tarkemmin, näyttää olevan ok. Mutta siitä tulee melko iso tuulipinta-ala, helppo aliarvioida kuinka hyvin ankkuroitu sen pitää olla maahan uskoakseni.

• Tykkään
Jokmok
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Ok, katsoin tarkemmin, näyttää siltä että se on ok. Mutta siitä tulee aika suuri tuulikuorma, helppo aliarvioida kuinka hyvin se täytyy ankkuroida maahan luulen.
Totta kai unohdin kirjoittaa että kuva on vain viitteeksi. Näyttääkseni minkälainen aita tarkoitan. Olen yrittänyt muokata viestiä mutta en voi nyt jälkikäteen.

Toisaalta aidasta tulee noin yhtä suuri kuin kuva näyttää, joten se on sopiva viite.

Kyllä juuri niin, ymmärränhän sen, haluan tietysti että ne kestävät, mutta vaikea tietää, milloin se on liioiteltua. Pitänee yksinkertaisesti kokeilla, jos se epäonnistuu, täytyy kai valaa luulen.

Muuten, onko suuria eroja tolppien koon suhteen, pohdin 70x70 koska ajattelen että 95x95 olisi vähän liian massiivinen suhteessa aitaan, että se näyttäisi oudolta mittojen kanssa.

Farstatjej90
Jokmok Jokmok sanoi:
Tietenkin unohdin mainita, että kuva on vain viitteellinen. Halusin näyttää, millaista aitaa tarkoitin. Olen yrittänyt muokata viestiä, mutta en pysty tekemään sitä jälkikäteen.

Toisaalta aita tulee olemaan suunnilleen yhtä suuri kuin kuvassa, joten se toimii hyvin viitteenä.

Kyllä, juuri niin, ymmärrän sen, haluan tietysti, että nämä pysyvät hyvässä kunnossa, mutta vaikea tietää, milloin mennään liiallisuuksiin. Täytyy vain kokeilla, jos menee pieleen, sitten varmaan valan ne.

By the way, onko patsaiden koolla suurempaa merkitystä, mietin kokoa 70x70, kun ajattelen, että 95x95 voisi olla hieman liian massiivinen suhteessa aitaan ja mitat näyttävät hassuilta.
Naapurit ovat rakentaneet jotain vastaavaa, tosin painekyllästetystä puusta, ja tuulen voima on todellakin suuri. Uskon, että suurin vaikutus on sillä, kuinka se on ankkuroitu. Jos upotat 70x70 pilarikenkään tai mikä se onkaan nimeltään, joka nousee hieman ylös, niin se on luultavasti ok.
Varsinkin jos rakennat sen L-muotoiseksi, saat lisätukea.

Tolpat 70x70 riittävät, minun on vaikea uskoa, että tolppa olisi tässä heikko lenkki.

Jos aita tulee tuulensuojaksi, perustuksen tulisi olla 700-900 kiinteillä raudoilla, ei tolppakenkä. Jos on mahdollista kaivaa niin syvälle, että 900:n perustus mahtuu, tekisin niin. Kun plankit valmistuivat taloissa, joissa asumme, syysmyrsky kaatoi ne kaikki ja ne vaihdettiin tukevampiin perustuksiin. Tuuli kohdistaa aitaan ja plankeihin erittäin suuria voimia ja Öölannissa voi olla todella tuulista.

• Tykkään
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji sanoi:
Pylväät 70x70 pitäisi riittää, vaikea uskoa, että pylväs olisi tässä se heikko lenkki.

Jos aita toimii tuulensuojana, tulisi käyttää 700-900 syvää perustusta kiinteillä rautatangoilla, ei pylväskenkää. Jos on mahdollista kaivaa niin syvälle, että 900 syvä perustus mahtuu, tekisin sen. Kun laudat oli rakennettu taloihin, joissa asumme, tuli syysmyrsky ja kaatoi kaikki, ja ne piti vaihtaa vahvempiin perustuksiin. Tuuli kohdistaa aitoihin ja lautoihin erittäin suuria voimia, ja Öölannissa voi olla todella tuulista.
Kyllä, olen suunnitellut 700 syviä perustuksia kiinteillä rautatangoilla, sain naapuriltani muutamia.

Millaista perustusta teillä oli laudoille, jotka kaatuivat, ja mihin vaihdoitte?

Jokmok Jokmok sanoi:
Joo, olen ajatellut 700 pilaria kiinteillä raudoilla, sain naapurilta täällä.

Mitä pilareita teillä oli aidassa joka kaatui ja mihin vaihdoitte?
se oli 700 ja nyt se on 900 :) Rakennusyritys vaihtoi kaikkien talojen aidat (se on alue, jossa kaikki talot rakennettiin samalla kertaa). Se on kuitenkin lauta-aita, joten se on tiheämpää kuin sinun kastanja-aitasi. Kasvien kanssa myös kastanja-aidasta tulee tiheä. Olemme itse rakentaneet aitauksia, jotka ovat vain verkkoa, ja nekin ovat suuria tuulitaskuja myrskyn aikaan.

Jos haluat käyttää 700-pilaria, jotka ymmärrän että saat naapurilta (tekijä, jota ei pidä vähätellä), täydentäisin vinoilla tuilla, joilla olisi oma pilari siinä osassa, merkitty punaisella hyvin kaaviomaisessa kuvassani, joka ei saa tukea aita-kulmasta. (Vastapaino tuulen suunnan suhteen.)

Aita ylhäältä nähtynä.

Staket piirustus lintuperspektiivistä, kulmassa oleva punainen ympyrä korostaa paikkaa, jossa ylimääräinen tukipilari tulisi sijoittaa.

• Tykkään
Jokmok
  • Laddar…
Jiji Jiji sanoi:
se oli 700 ja nyt se on 900 :) Rakennusyritys vaihtoi kaikki talot (se on alue, jossa kaikki talot rakennettiin samanaikaisesti). Se on kuitenkin lankkua, joten se on tiheämpi kuin sinun kastanjaita aita. Kasvien kanssa myös kastanjaita aita tulee kuitenkin tiheäksi.
Olemme itse rakentaneet aitauksen, joka on vain verkkoa ja nekin muuttuvat suuriksi tuulivangeiksi myrskyssä.

Jos haluat käyttää 700-perustoja, joita mielestäni saat naapurilta (tekijä, jota ei pidä aliarvioida), olisin täydentänyt vinotukevilla/tukilla, jolla olisi oma perusta osassa, merkitty punaisella erittäin kaavamaisessa kuvassani, jolla ei ole tukea aidan kulmasta. (Tuulensuunnan vastakkaisena.)

Aita ylhäältä katsottuna.

[kuva]
Hm, niin olen pohtinut sitä. Otan luonnoksesi ja piirrän olosuhteet.

Piirros parkkipaikan aidasta, punainen ympyrä vasemmalla, nuolia oikeassa alakulmassa. Kuvan yläosa korostettu harmaalla.

Aita on ajateltu pikku näkösuojaksi parkkipaikan ympärille (harmaalla merkitty). Näkyvyys tieltä parkkipaikalle ja tontille, joka sitten jatkuu aidan takana, on vähän liikaa nykyään.

Jos asettaisin tuen kyseiseen osaan, se olisi vähän kömpelöä, koska tuki tulee parkkipaikalle. Tuen tulisi olla tuulen vastakkaisella puolella (punaiset nuolet). Siellä on lisäksi sorastettua ja en ole varma pystynkö kaivamaan sen läpi.

Punaisen ympyrän vieressä ajatellaan olevan kulkuväylä, joka jatkuu kauemmas vasemmalle siis. Sen jälkeen on julkisivu autotalliin (varastoon). Aion piirtää enemmän yksityiskohtaisen luonnoksen kokonaisuudesta. Mahdollisesti aidan voi tukea jonkin verran julkisivun kautta, vaikka kulkuväylän on oltava olemassa.

Luonnos tavaroista.

- Yläosassa oleva musta alue edustaa rakennuskatua.
- Keltainen alue on vanha tiiliverhoiltu autotalli.
- Harmaa alue on pääasiassa sorapintainen pysäköintialue, mutta myös sorakäytävä kulkee autotallin vieressä.
- Mustat viivat edustavat suunniteltua aitaa.
- Vihreä alue on tontin osia

Luonnos tontista: musta alue ylhäällä katu, keltainen autotalli, harmaa pysäköintialue, mustat viivat aita, vihreä tontti.

Jiji Jiji sanoi:
se oli 700 ja nyt se on 900 :) Rakennusyritys vaihtoi kaikissa taloissa (se on alue, jossa kaikki talot rakennettiin samaan aikaan). Se on kuitenkin lauta-aita, joten se on tiheämpi kuin sinun kastanja-aita. Kasveilla kastanja-aidankin saa tiheäksi.
Olemme itse rakentaneet aitoja, jotka ovat vain verkkoa ja myös niistä tulee suuria tuuleniemiä myrskyssä.

Jos haluat käyttää 700-perustuksia, jotka ymmärrän, että saat naapuriltasi (tekijä, jota ei pidä unohtaa), olisin täydentänyt sitä vinotuella/tuella, jolla olisi oma perustuksensa osassa, merkitty punaisella minun hyvin kaavionomaisessa kuvassa, jolla ei ole tukea aidan kulmasta. (Tasapainottamassa tuulen suuntaa vastaan.)

Aita ylhäältä katsottuna.

[kuva]
Ehkä yritän saada muutaman 900 perustuksen alas (miten se sitten meneekään).

Muuten, miksi ei ole valmiita perustuksia jalalla. Eikö se olisi huomattavasti vakaampi? Siis ylösalaisin käännetty T. Silloin tulisi hyvä paine myös perustukseen alaspäin ja riski, että se kaatuu, vähenisi.

• Tykkään
Jiji
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.