Ola78
pbengtsson sanoi:
Kyllä vain, oikein asennettuna se on hyvä materiaali, OSB+kipsi ei ole täysin halpaa.
Mitä tarkoitat oikein asennetulla? Ne, joiden kanssa olen puhunut ja jotka ovat asuneet talossa lastulevyn kanssa, eivät ole lainkaan pitäneet siitä. Jos se nyt on niin hyvä, miksi eivät useimmat talonvalmistajat käytä sitä, kun kerran kirjoitat, että osb/lastulevy+kipsi ei ole täysin halpaa.

Mikael_L
Voinko tarttua aiheeseen liitännäisellä kysymyksellä?

Minulla on OSB-levyjä, jotka tuntuvat omituisen liukkailta pinnaltaan. En tiedä, onko niitä käsitelty jollain, vai johtuuko se vain erittäin hyvästä puristuksesta valmistuksen yhteydessä.

Nyt mietin, täytyykö minun tehdä jotain erityistä, kun aion liimata OSB:t puutolppiin kiinni?

Mikael, valitse kallis liima, polyuretaani tarttuu useimpiin materiaaleihin.

Protte

Mikael_L
Ouchh, ei mieluiten.

Mutta voin vain yrittää liimata testipalan yhteen ja katsoa.
Teen sen ja palaan asiaan.

K krukan sanoi:
Olen tapetoinut keittiön putkien ympärille rakennetun OSB-levyn, mutta laitoin ensin easy coverin saadakseni sileän alustan enkä tapetoinut suoraan OSB:hen. Toimi erinomaisesti, paitsi että tasoitin easy coverin kyynärvarsilla ja käsillä sen sijaan, että olisin käyttänyt autotallissa ollutta kaavinta ja minulla oli kutinaa viikon ajan sen jälkeen...
Hei Krukan, keskustelu on kyllä hieman vanhempaa, mutta katson, jos luet tämän. Olen suunnitellut remonttitapettia huoneeseen, mutta purkamisen aikana tuli vastaan OSB-levy. Suurin osa huoneesta on lastulevyä ja siellä on helppo tasoittaa, aiempi tapetti on hyvin kiinni. OSB-levyn päällä kaikki haluaa pudota alas... Joten pelkään, että remonttitapetti tekee saman. Ajattelin siis kysyä, maalasitko ensin pohjamaalilla vai laitoitko liiman suoraan?

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Ouchh, ei mieluiten.
Mutta onhan se vain niin, että kokeilen liimata yhteen testipalan ja katson.
Teen sen ja palaan asiaan.
Oi, täällä oli ketjun nosto deluxe, ja huomaan, etten ollenkaan palannut asiaan.

Tänään en edes tiedä, miksi esitin kysymyksen, enkä myöskään tiedä, teinkö mitään liimaustestiä.

Mutta tiedän toki laittaneeni OSB:tä ja sitten kipsiä ainakin yhdelle seinälle, jossa liimasin OSB:n runkorakenteisiin, se oli siellä missä portaat piti kirjoittaa myöhemmin, mahdollisesti tein myös saman parille kantavalle väliseinän pätkälle.

Muistan myös, että ajoin hiomakoneella hieman OSB:tä poistaakseni hieman vahakerrosta ja sitten liimasin tavallisella valkoliimalla (tavallinen puuliima).

• Tykkään
Sunnie
  • Laddar…
S Sunnie sanoi:
Hei Krukan, ketju on tosin hieman vanhempi, mutta katson, luetko tämän.
Olen suunnitellut remonttitapettia yhteen huoneeseen, mutta purkaessa törmäsin OSB-levyyn. Suuret osat huoneesta ovat lastulevyä, siinä voi hienosti tasoittaa ja aiempi tapetti pysyy hyvin. OSB-levyn päällä haluaa kaikki pudota alas... Joten pelkään, että remonttitapetti tekee myös niin. ajattelin kysyä, pohjamaalasitko ensin vai suoraan liimalla?
Hmm, siitä on jo aikaa, muistan että "pohjustin" hieman laimennetulla liimalla, joka kuivui ennen remonttitapetin kiinnittämistä. Ei pohjamaalausta. Mutta on pysynyt hyvin, maalasimme tapetin pari vuotta sitten, eikä siinä ollut ongelmia.

• Tykkään
Sunnie
  • Laddar…
Mahtavia vinkkejä @Mikael_L & @krukan
Tein kuten molemmat sanoitte, hioin ja pohjustin liimalla ja se näyttää pysyvän :) Olisi ollut ikävää alkaa vaihtaa levyä, kun koko huoneen lattia on jostain syystä 2m² OSB

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.