Jos etsii, löytää eniten tietoa kyllästetyn terassin tai vastaavan suojaamisesta. Aloitamme itse piirustuksesta:

Renderöity rakennekuva ulkobaarista, jossa on L-muotoinen puinen työtaso ja valkoiseksi maalatut hyllyt osittain avoinna alla.

Itse pöytälevyn aion rakentaa liimapuupalkista, jota olen käyttänyt ulkopöydän rakentamiseen aikaisemmin ja se on toiminut hyvin. Tämä baaritaso on kuitenkin hieman alttiimpi sääolosuhteille, joten ajatukseni on hioa/harjata se, sitten petsata ja harjata uudelleen, jotta se näyttää hieman "kuluneelta", ja lopuksi lisätä suojakerros. Jos öljyän sen, minun on todennäköisesti jatkettava sen öljyämistä yhä uudelleen, ehkä useita kertoja kaudessa. Mitä lakkausvaihtoehtoja on olemassa? Paras vaihtoehto olisi jokin kovaöljyvaha, joka luo erittäin kestävän suojan, mutta on myös tärkeää, että se on joustava eikä halkea, kun/jos puu liikkuu.

Toinen asiaan liittyvä kysymys on hyllyjen levymateriaali baarin alla. Siinä käytän OSB-levyjä ja maalaan ne sitten valkoiseksi, mutta onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon? Millainen maali suojaisi niitä parhaiten?

SandmanNet SandmanNet sanoi:
Jos etsii, löytää enimmäkseen tietoa siitä, miten suojata kyllästettyä terassilautaa tai vastaavaa. Aloitetaan itse piirustuksesta:

[kuva]

Tulen rakentamaan itse pöytälevyn liimapuupalkeista, joita olen käyttänyt ulkopöydän rakentamiseen aiemmin ja se on toiminut hyvin. Kuitenkin tämä baaritiskin levy on hieman enemmän sään armoilla, joten ajatukseni on hioa/harjata se ja sitten petsata se ja sitten harjata se uudelleen niin, että se näyttää hieman "kuluneelta", sitten laittaa suojakerros päälle. Jos öljyän sen, minun täytynee jatkaa öljyämistä uudelleen ja uudelleen, luultavasti useita kertoja kauden aikana. Mitä lakkavaihtoehtoja on? Paras olisi jonkinlainen kovavahaöljy, joka luo erittäin kestävän suojan, mutta on myös tärkeää, että se on joustava eikä halkea, kun/jos puu liikkuu.

Toinen tärkeä kysymys on levymateriaali hyllyille baarin alla. Siellä aion käyttää OSB-levyjä ja maalata ne sitten valkoisiksi, mutta onko jotain erityistä, jota minun pitäisi ottaa huomioon siellä? Maalityyppi, joka suojaa niitä parhaiten?
Kokemukseni OSB:stä ulkona on - väärä materiaali väärässä paikassa.
Vaikka ne maalattaisiin, mikä on kokemukseni mukaan vaikeaa saada hyväksi, ne imevät kosteutta ja muuttuvat huonoiksi ja vääntyileviksi nopeasti. Ne eivät myöskään kestä merkittävää kuormitusta, erityisesti ajan myötä, ja erityisesti jos kosteutta tulee (esim. ilman kautta tai pannun/astian pohjalta jne) - joten ne muuttuvat todennäköisesti "U-muotoisiksi" melko nopeasti.

OSB on tarkoitettu asennettavaksi halpana levymateriaalina sisäseiniin, käyttäisin muuta materiaalia, mieluiten kiinteää puuta eikä osb/sahanpurulevyä.

Pöytälevylle mahdollisesti kovavaha voisi toimia, en ole kokeillut sitä ulkona, mutta puulattiassa se toimii erinomaisesti: Ja ne kuluvat/likastuvat, pestään jne. ja liikkuvat.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
ecb182
  • Laddar…
Tyylikäs piirustus, ajattelen itse asiassa rakentaa jotain vastaavaa ja olen pohtinut paljon itse työtasoja.
Aluksi ajattelin rakentaa rakenteen painekyllästetystä puusta ja sitten valaa työtason, mutta nyt olen kallistunut käyttämään luonnollista puuta, joka käsitellään sen sijaan.

Seuraan tätä ketjua mielenkiinnolla.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Oma kokemukseni OSB:stä ulkona on - väärä materiaali väärässä paikassa.
Vaikka maalaisi ne, mikä on kokemukseni mukaan vaikea tehdä hyvin, ne imevät kosteutta ja muuttuvat nopeasti likaisiksi ja heikoiksi. Ne eivät kestä merkittävää rasitusta, varsinkaan ajan myötä, ja erityisesti jos kosteutta pääsee mukaan (esim. ilmasta tai astian/padan pohjasta jne.) - joten ne muuttuvat "U-muotoisiksi" melko nopeasti, uskoisin

OSB on suunniteltu edulliseksi levymateriaaliksi sisäseiniin, käyttäisin muuta materiaalia, mieluiten massiivipuuta enkä osb/sahanpurulevyä.

Ehkä kovavaha sopii työtasolle, en ole kokeillut sitä ulkona, mutta puulattioilla se toimii erinomaisesti: Ne kuluvat/likaantuvat, pestään jne., ja liikkuvat
OSB ei ehkä ole ihanteellinen, mutta ajattelin aloittaa sillä, ehkä myöhemmin joudun vaihtamaan sen. Ajattelin, että OSB on muotostabiilimpaa kuin puukuitulevy ja ehkä jopa vaneri. Joten yritän enimmäkseen sulkea sen niin hyvin kuin mahdollista.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Ehkäpä kovavaha sopii penkkitasolle, en ole kokeillut sitä ulkona, mutta puulattialla se toimii erinomaisesti: Ja ne kuluvat/likastuvat, kuurataan jne., ja liikkuvat
Kysymys on, onko olemassa UV-kestävää kovavahaöljyä ulkokäyttöön.

SandmanNet SandmanNet sanoi:
Kysymys on, onko olemassa UV-kestävää kovavahaöljyä ulkokäyttöön
Hyvä kysymys, en tiedä. Yleisesti ottaen UV-valo kuluttaa ulkopintoja kovasti, joten kysymys kuuluu, pääsetkö irti pintakäsittelystä säännöllisesti?

Ehkä, jos hyväksyt harmaantumisen ja vain hiot, jos se muuttuu liian piikikkääksi?

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä siihen, millä suojaan pöytäpinnan?

Keitetty pellavaöljy. Öljy joka toinen/joka kolmas päivä noin kahden viikon ajan. Käytä ohuita kerroksia ja pyyhi ylimääräinen pois ennen kuin se ehtii muuttua tahmeaksi. Sitten pitäisi riittää yksi uusi kerros vuodessa. Mutta sinulla on suuri vaakasuora pinta, joten siihen tulee jäämään seisovaa vettä, mutta tarkoitus näyttää olevan, että se näyttää kuluneelta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.