1 648 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Terassilauta siirtolapuutarhapalstalla
Hei kaikki tietävät! Haluan rakentaa 2x3m terassin palstalle. Ei saa lisätä soraa tai hiekkaa ja pilarit tulisi välttää. Mietin "kelluvaa" terassia, joka olisi mahdollisimman matala, en halua "valmiita puuritilöitä". Vinkkejä mitoitukseen ja hyviä neuvoja betonilaattojen päälle asetettavista kannattajista. Ymmärtääkseni ei ole sopivaa kaivaa alas 2 kantavaa palkkia 45x145 NTR A, pitääkö paikkansa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole koskaan aiemmin rakentanut terassia näillä edellytyksillä.
Remontoija
· Uppsala
· 2 169 viestiä
En ollut kaivanut alas palkkeja, mutta jos sinulla on betonilaattoja, voit asettaa ne maahan ja käyttää terassijalkoja nostamaan palkkeja hieman ja saada ne suoraan.
Esimerkki: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-m-35-65-cm-2000036566
Esimerkki: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-m-35-65-cm-2000036566
Remontoija
· Uppsala
· 2 169 viestiä
Ajattelen siis, että ei käytetä erillisiä kantavia palkkeja palkkien alla, vaan laitetaan 6 kpl 45x145 terassijalkojen päälle ja asennetaan terassilaudat suoraan niiden päälle. Silloin terassi ei ole niin korkea. Mahdollisesti saatat tarvita tukipuita palkkien väliin, mutta jos vaatimuksena on, että terassin tulee olla mahdollisimman matala, uskon, että tämä on paras vaihtoehto.
Olen nähnyt muiden rakentavan terassia makuullaan oleville säännöille, jotta päästään mahdollisimman alas, tiiviisti asetettuna ja levyjen päällä. Syynä on, että siirtolapuutarhoilla on melko paljon pieneläimiä kuten hiiriä ja rottia. Onko vaihtoehto asettaa terassilauta makuullaan oleville säännöille?Henningelvis sanoi:
Ajattelen siis, että erillisiä kantopalkkeja ei ole sääntöjen alla, vaan asetetaan 6 kappaletta 45x145 terassijaloille ja laitetaan terassilauta suoraan niiden päälle. Silloin terassi ei tule niin korkeaksi. Mahdollisesti sinun täytyy asentaa tukirakenteita sääntöjen välille, mutta jos vaatimuksena on, että terassi on mahdollisimman matala, uskon että tämä on paras vaihtoehto.
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 2 305 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 2 305 viestiä
Mitä tulee olemaan siellä, missä haluat terassin? Kuinka tasainen se on tänään?SusSten sanoi:
Hei kaikki asiantuntijat! Haluan rakentaa 2x3m terassin viljelypalstalle. Ei saa tuoda soraa tai hiekkaa ja täytyy välttää pilareita. Ajattelen "kelluvaa" terassia, joka on mahdollisimman matala, en halua "valmiita tralliruutuja". Vinkkejä mitoitukseen ja hyviä neuvoja siitä, miten laittaa palkit betonilaattojen päälle. Ymmärrykseni mukaan ei ole suositeltavaa kaivaa alas 2 kpl kantavia palkkeja 45x145 NTR A, pitääkö paikkansa? Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole koskaan aiemmin rakentanut terassia näillä edellytyksillä.
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 2 305 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 2 305 viestiä
Okei!SusSten sanoi:
Niissä olosuhteissa olisin käyttänyt 45x70 runkopuut ja 120x28 terassilankkua. Ruuvannut kaiken yhteen ja laittanut suoraan maahan. Mahdollisesti kiinnittänyt tervapaperia rungon alle vähentämään voimakasta imua maasta.
Koska se on painekyllästetty, se kestää vähintään 10 vuotta maassa ilman suojaa, ja koska se on kelluva rakenne, voit nostaa sen ylös talvella ja pestä alta, jos tarvitsee.
Ei mikään täydellinen ratkaisu, mutta materiaalit maksavat sinulle 1300 kr, joten sinulla on "varaa" rakentaa uusi, kun vanhasta tulee liian ruma.
Muokkaus: materiaalit
https://www.bauhaus.se/trall-vida-28x120x3000mm-tryckimpregnerad
https://www.bauhaus.se/regel-vida-4...15779&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m
Plus valinnaiset terassiruuvit
Viimeksi muokattu:
Tuolla tavalla ajattelen myös. Tuntuu hieman ylimitoitetulta rakentaa 45x145 koolauksilla, kun kyseessä on pieni terassi viljelypalstalla, ja 10 vuoden ajalle 1300 kr on kohtuullinen kustannus. Mietitkö, että 45x70 NTR AB -koolaukset kestäisivät niin kauan?Ossian K Olsson sanoi:
Okei!
Niillä edellytyksillä olisin tehnyt niin, että olisin käyttänyt 45x70 koolauksia ja 120x28 terassilautoja. Ruuvannut kaiken yhteen ja laittanut ne suoraan maahan. Mahdollisesti naulannut huopaa koolausten alle vähentääkseni maasta tulevaa kosteusimua.
Koska se on painekyllästetty, se kestää kuitenkin vähintään 10 vuotta makuulla suoraan maassa, ja koska se on kelluva voit myös nostaa sen ylös talvella ja pestä sen alapuolelta tarvittaessa.
Ei mikään optimaalinen ratkaisu, mutta materiaalit maksavat sinulle 1300 kr, joten voi "olla varaa" rakentaa uusi, kun vanha muuttuu liian rumaksi.
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
· Limhamn
· 2 305 viestiä
Ossian K Olsson
Harrastajasähköasentaja
- Limhamn
- 2 305 viestiä
Pieni kokemukseni perusteella uskon, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Yksi on se, minkä kuvasin yllä, rakentaa jotain erillistä. Vaihtoehto kaksi on tehdä se kunnolla maaruuvilla tai betonijalustoilla ja kunnollisilla parruilla.SusSten sanoi:
Kaikki siltä väliltä tulee sekä painumaan että heilumaan, miten vain teetkin. Siksi uskon, että vaihtoehto 1 on täysin hyvä!
Aion valita vaihtoehdon 1, se malli sopii minulle parhaiten. Kiitos neuvoista ja vinkeistä!Ossian K Olsson sanoi:
Pienellä kokemuksellani uskon, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Yksi on se, mitä kuvasin yllä, rakentaa jotakin erillistä. Toinen vaihtoehto on tehdä se kunnolla oikeasti maaperäruuveilla tai betoniperustuksella ja oikeilla palkeilla.
Kaikki siltä väliltä sekä asettuu että heiluu, teitpä mitä tahansa. Siksi uskon, että vaihtoehto 1 on täysin okei hyvä!
Klikkaa tästä vastataksesi