Asun 70-luvun talossa (älvsbyhus) ja suunnittelen paneelinvaihtoa. Seinä on rakennettu kuvan mukaan. Näyttää olevan jonkinlainen naularima, mutta luulen, että se on upotettu pystypalkkeihin (spantret).

Voisiko poistaa ulkopaneelin listat ja säilyttää pohjalaudat uutena naularimana? Sitten laittaa vaakapaneeli sen päälle?

Pohjalaudan takana olevan huokoisen puukuitulevyn tuulensuojapaperi näyttää olevan kunnossa. Pitäisikö vain yrittää teipata reiät tai täydentää uudella tuulensuojakankaalla siellä, missä on suurempia vaurioita? Tuntuu turhalta laittaa uusi tuulensuojapaperi pohjalautojen päälle, koska niiden väliin jää ilmarako.
Kiitollinen vastauksista.

• Rakenteen tekninen kuvaus ulkoseinälle, sisältäen eri kerrokset kuten lukituspaneelit, höyrynsulun ja eristyksen, sekä niiden paksuudet ja materiaalit.
Olin poistanut vanhan paneelin kokonaan ja lisäeristänyt julkisivun 95 mm mineraalivillalla ennen kuin asensin uuden ulkopaneelin.

F fribygg sanoi:
Olisin poistanut vanhan paneelin kokonaan ja lisäeristänyt julkisivun 95 mm mineraalivillalla ennen kuin asentaisin uuden ulkopaneelin.
Samaan aikaan kulutan noin 11 000 kWh yhteensä mukaan lukien sähkönkulutus, ja riski kasvaa saada ongelmia, joita minulla ei ole tällä hetkellä. 120 seinissä juuri nyt yhteensä 🤣

N Niklaspe sanoi:
Samaan aikaan kulutan noin 11 000kwh yhteensä, mukaan lukien sähkön kulutus, ja riski kasvaa, että saan ongelmia, joita minulla ei tällä hetkellä ole.
120 seinissä tällä hetkellä yhteensä 🤣
11000kWh vuodessa lämmitykseen, mukaan lukien kotitaloussähkö 70-luvun taloon?

F fribygg sanoi:
11000kWh vuodessa lämmitykseen, mukaan lukien taloussähkö, 70-luvun talossa?
Kyllä, jopa 10500 ensimmäisenä vuonna maalämmöllä ja yhdellä lapsella🤣 Thermia Atlas 12kW!
150+40 on talo.
Norrbotten.

Kokeiltu -36 asteen ulkolämpötilaan saakka, jolloin pumppu antoi 11kW, joten hieman enemmänkin olisi vielä ollut saatavilla!!;)

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.