Har dårlig forstand på holdfasthedsberegninger og vil gerne have hjælp med et projekt, jeg planlægger. Skal bygge en bro med 7-8 meters spænd. Tanken er at bygge 2 bærere af trykimprægneret træ 45 x 195 Klasse C24.
Vedhæftet er en skitse, som jeg har tænkt. Tanken er at bolte 3 stk 4800 mm bjælker sammen med M10 bolt, som jeg sætter med cc 400. Kravet er at kunne belaste med ca. 1 ton. Vil dette fungere?
Jeg er virkelig ingen konstruktør, men jeg får det til, at en enkelt 45x195 regel af C24-kvalitet, og som er 8 meter lang, bøjer sig 34 cm ved en punktlast på midten med 1 ton (frit opstillet).
Træghedsmomentet skalerer lineært med bredden på bjælken, så en tilsvarende bjælke som er 3x45 mm bred bøjer sig en tredjedel så meget, dvs. godt 11 cm.
Med en sådan tripelbred (3*45)x195 på hver side af broen burde nedbøjningen blive halvt så stor, hvis lasten er symmetrisk fordelt, dvs. cirka 5.5 cm.
Føles vel ikke helt stiv. Hvad der sker, når du fremstiller en (3*45)x195 ved at bolte flere 45x195 sammen, som du har tegnet, har jeg ingen anelse om. Rimeligvis burde vel styrken blive dårligere sammenlignet med en enkelt solid regel?
Regnet med en 8 meter lang 45x220 i stedet, så bliver nedbøjningen kun knap 2.4 cm i stedet for 34 cm, dvs. kun knap 4 mm med to bjælker à (3*45)x220. Bjælkens højde er din ven, ikke bredden! Nedbøjningen skalerer med (1/bjælkebredde) men (1/bjælkehøjde^3)!
Hej
Gør ikke sådan, du bygger et hængsel i princippet.
Limträbalk, er det en mulighed?
Jernbjælke? Min bro hjemme er nok 8 meter, den har jernbjælke og er stabil at gå på.
Fortæl mere om, hvordan du tænker, hvad du vil opnå, og hvad det må koste?