Jeg spekulerer på, om gavlspidsen på mit rækkehus kan være bærende, så der kræves anmeldelse, hvis jeg ønsker at indsætte et lille vindue (modulmål 6*6) i den. Byggetilladelse behøver jeg ikke, det er tjekket.
Disse tegninger er tilgængelige i byggesagsarkivet:
Øvrige oplysninger:
Husets to etager er bygget af 250 mm tykke ytongblokke.
Gavlspidsen er muret af tyndere blokke, muligvis 200 mm, men måske tyndere. Det kan ikke ses udefra, om der er forskel der på grund af nyere facade (mexitegl på huskrop + træ i gavlspids), uden på den oprindelige pudsede.
I trappen op til loftet, hvor gulvbjælkelaget hviler, ses det, at der mellem disse niveauer er en smallere/tyndere del ca. 20 cm høj, hvor blokkene er endnu tyndere, muligvis 150 mm, men måske tyndere.
Det sidste foto viser tommestokken op mod gavlspidsens væg, stående på "hammerbåndet," hvorpå gulvbjælkelaget ved trappen hviler. Her ses den tyndeste del af væggen samt forskellen mellem gavlspids og huskroppens tykkelse.
Den første spær sidder ca. 15 cm indenfor gavlspidsens inderside, totalt 6 stk. fordelt på husets bredde.
Kan man med hjælp af disse oplysninger afgøre, om det er en bærende væg, eller mangler der info, som gør, at der kræves et besøg af en konstruktør på stedet?
Yderligere oplysninger: To af fire gavle i rækkerne har allerede vinduer. Har set den ene byggetilladelsesansøgning (krævet -73), og den indeholder kun facade tegning, ingen byggetegninger. Bærende konstruktion nævnes slet ikke hverken i ansøgningen eller godkendelsen.
Gjaldt der andre regler i 1973, eller kan man tænke, at gavlspidsen ikke er anset som bærende konstruktion?
Er taget i niveau med facaden? i så fald kan taget klare en udhæng på 15 cm fra spærret. Men et problem er vel, om facaden kan bære sig selv over vinduet?
Er taget i niveau med facaden? I så fald kan taget klare et fremspring på 15 cm fra tagstolen. Men et problem er vel, om facaden kan holde sig selv over vinduet?
Ikke det bedste billede, men sammenlign med nedløbsrøret, så ser du, hvor meget taget stikker ud. Omkring 20 cm måske?
Facaden udenpå den murede væg er oprindeligt pudset, men har nu på gavltoppen sort træpanel af samme type, som du ser på forsiden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.