Hej.

Det bliver svært at beskrive dette godt uden billeder, men jeg prøver, så må vi se, om nogen forstår, eller om jeg må forsøge at tegne noget.

Vi bor i et 1½ plans teglhus fra 70'erne. Til dette har der oprindeligt været en enkelt carport, som stod nogle meter fra huset; den tidligere ejer har ændret dette til en dobbelt garage, som nu er sammenbygget med huset. Det betyder, at man lader taget på garagen hvile på husets "træ-ramme".

I entréen har vi en dør, hvor åbningen i væggen er totalt 1400mm bred, og hvor døren er 1000mm bred, og der er en sidepanel med matteret glas, som er 400mm bred. Altså er der en "støtte" (hvor de to karme mødes) i dette 1400mm hul. Dette hul har to af bjælkerne i etagedækket over sig, og det ser ud til, at den ekstra vægt fra garagetaget har gjort, at bjælken, der sidder der i dag (fra da huset blev bygget, inden garagetaget blev bygget), har sat sig og mere eller mindre hviler på dørrammen.

Vi overvejer nu at bytte døren ud og indsætte en 1400mm bred dør, der består af to sektioner, som kan åbnes og lukkes separat. Dette vil garanteret medføre en katastrofe, da vi fjerner den "støtte", der findes i hullet. Og sætningsskaden vil blive så stor, at vi til sidst ikke kan åbne eller lukke døren uden, at den rammer karmen.

Desværre kan vi ikke støtte noget op på indersiden, eftersom der går en trappe ved siden af døren, og jeg er ikke meget for at flytte den for at få plads til stolper til en ny bjælke på indersiden.

Så jeg har alternativet tilbage med at styrke op på ydersiden, dette er inde i skunkvæggen, og der bør være plads til at sætte en solid limtræsbjælke (altså udenpå den allerede eksisterende bjælke, der sidder over døren, ikke at bytte den ud). Jeg tænkte en 90x315mm bjælke, som med mere end garanti vil kunne bære vægten fra disse to bjælker i etagedækket og den ekstra vægt fra garagetaget (vi bor i det sydvestlige Skåne).

Problemet jeg har er, at der ikke er plads til at sætte stolper ned til jorden, eftersom teglvæggen går der, så det jeg må gøre er at skrue den i den eksisterende struktur i huset, dels over døren, men også på hver side af døren (for at få noget, der kan tage lasterne nedad). Så det eneste, der egentlig vil bære vægten (på den nye limtræsbjælke), er de skruer, jeg trækker gennem limtræsbjælken og ind i strukturen i huset.

Lyder det helt vanvittigt, eller er det muligt for at få en ny dør på plads, uden en karm midt i disse 1400 mm.

/Magnus

G Gladh sagde:
Hej.

Bliver svært at beskrive det her godt uden billeder, men jeg prøver, så må vi se om nogen forstår, eller om jeg skal forsøge at tegne noget.

Vi bor i et 1½ plans murstenshus fra 70'erne. Til dette har der fra starten været en enkelt carport, der stod nogle meter fra huset, tidligere ejer har lavet dette om til en dobbelt garage, som nu er fastgjort til huset. Det betyder, at taget på garagetaget hviler på husets "træ-ramme".

I entreen har vi en dør, hvor åbningen i væggen er totalt 1400mm bred, og der er en dør på 1000mm bred, og så er der et sidepanel med frostet glas, som er 400mm bred. Altså er der en "støtte" (hvor de 2 karme mødes) i dette 1400mm mellemrum. Dette hul har 2 af bjælkerne i bjælkelaget over sig, og det ser ud til, at den ekstra vægt fra garagetaget har gjort, at bjælken, som sidder der i dag (fra da huset blev bygget, før garagetaget blev bygget), har sat sig og mere eller mindre hviler på dørkarmen.

Vi overvejer nu at udskifte døren og montere en 1400mm bred dør, som består af 2 sektioner, der kan åbnes og lukkes separat. Dette vil garanteret medføre en katastrofe, da vi fjerner den "støtte", der er i mellemrummet. Og nedbøjningen vil blive så stor, at vi til sidst ikke kan lukke/åbne døren uden at den støder på karmen.

Desværre kan vi ikke understøtte noget på indersiden, da der går en trappe ved siden af døren, og jeg er ikke så interesseret i at flytte den for at få plads til stolper til en ny bjælke på indersiden.

Så har jeg alternativet tilbage at styrke op på ydersiden, dette er inde i taget, og der bør være plads til at sætte en solid limtræsbjælke (altså udenpå den allerede eksisterende bjælke, der sidder over døren, ikke erstatte den), jeg tænkte på en 90x315mm bjælke, som mere end garanteret vil bære vægten fra disse 2 bjælker i bjælkelaget og ekstravægten fra garagetaget (vi bor i det sydvestlige Skåne).

Problemet jeg har er, at der ikke er plads til at sætte stolper ned til jorden, da murstensvæggen går der, så det jeg må gøre, er at skrue den i det eksisterende regelværk i huset, dels over døren, men også på hver side af døren (for at få nogen, der kan tage belastningerne nedad). Så det eneste der egentligt vil bære vægten (på den nye limtræsbjælke) er de skruer, som jeg trækker igennem limtræsbjælken og ind i husets regelværk.

Lyder det helt vanvittigt eller er det muligt at få en ny dør, uden en karm midt i disse 1400 mm.

/Magnus
G Gladh sagde:
Hej.

Bliver svært at beskrive det her godt uden billeder, men jeg prøver, så må vi se om nogen forstår, eller om jeg skal forsøge at tegne noget.

Vi bor i et 1½ plans murstenshus fra 70'erne. Til dette har der fra starten været en enkelt carport, der stod nogle meter fra huset, tidligere ejer har lavet dette om til en dobbelt garage, som nu er fastgjort til huset. Det betyder, at taget på garagetaget hviler på husets "træ-ramme".

I entreen har vi en dør, hvor åbningen i væggen er totalt 1400mm bred, og der er en dør på 1000mm bred, og så er der et sidepanel med frostet glas, som er 400mm bred. Altså er der en "støtte" (hvor de 2 karme mødes) i dette 1400mm mellemrum. Dette hul har 2 af bjælkerne i bjælkelaget over sig, og det ser ud til, at den ekstra vægt fra garagetaget har gjort, at bjælken, som sidder der i dag (fra da huset blev bygget, før garagetaget blev bygget), har sat sig og mere eller mindre hviler på dørkarmen.

Vi overvejer nu at udskifte døren og montere en 1400mm bred dør, som består af 2 sektioner, der kan åbnes og lukkes separat. Dette vil garanteret medføre en katastrofe, da vi fjerner den "støtte", der er i mellemrummet. Og nedbøjningen vil blive så stor, at vi til sidst ikke kan lukke/åbne døren uden at den støder på karmen.

Desværre kan vi ikke understøtte noget på indersiden, da der går en trappe ved siden af døren, og jeg er ikke så interesseret i at flytte den for at få plads til stolper til en ny bjælke på indersiden.

Så har jeg alternativet tilbage at styrke op på ydersiden, dette er inde i taget, og der bør være plads til at sætte en solid limtræsbjælke (altså udenpå den allerede eksisterende bjælke, der sidder over døren, ikke erstatte den), jeg tænkte på en 90x315mm bjælke, som mere end garanteret vil bære vægten fra disse 2 bjælker i bjælkelaget og ekstravægten fra garagetaget (vi bor i det sydvestlige Skåne).

Problemet jeg har er, at der ikke er plads til at sætte stolper ned til jorden, da murstensvæggen går der, så det jeg må gøre, er at skrue den i det eksisterende regelværk i huset, dels over døren, men også på hver side af døren (for at få nogen, der kan tage belastningerne nedad). Så det eneste der egentligt vil bære vægten (på den nye limtræsbjælke) er de skruer, som jeg trækker igennem limtræsbjælken og ind i husets regelværk.

Lyder det helt vanvittigt eller er det muligt at få en ny dør, uden en karm midt i disse 1400 mm.

/Magnus
Billeder fra indersiden og ydersiden af den eksisterende dør og et billede af, hvor på væggen dobbeltgaragen er placeret i forbindelse til døren letter

Hej.

Mistænkte, at der behøvedes nogle billeder, men var nødt til at smutte, før jeg nåede at tage dem, her kommer 5 billeder.

I billedet fra loftsrummet.
-------------------------------------------------
Så tror jeg (har ikke gennemgået det hele endnu), at det regelsæt, der ligger der, er for at holde undertaget på udbygningen på plads, så jeg tænkte, at man kan pille den regel ned, der sidder fast i Asfaltsboarden, fjerne asfaltsboarden og så sætte limtræsbjælken op langs med der og så forbi spærrereglen, som man kan se går ned i 45 grader, og skrue den ind i reglen i huset og tilsvarende på den anden side, men der kan man nok udnytte reglen, der sidder ved døren ind til garagen, som "stolpe".

Billederne af døren.
----------------------------------
Et billede viser mellemrummet mellem døren og karmen, præcis hvor "stolpen" sidder, og det andet billede viser det ikke-eksisterende mellemrum, der er mellem døren og karmen midt på døren, så jeg mistænker, at hvis man fjerner "stolpen", der skabes af dørkarmen og sidepanelets karm, ville gøre, at døren ville blive umulig at åbne/lukke, fordi reglen, der sidder der nu, ville synke endnu mere.

• Glippe mellem dør og karm med isolering synlig, tæt på en stolpe.
  • Et nærbillede af en hvid dørkarm med synlig isolering og glippe mellem døren og karmen.
  • Dør og trappeopgang i hvidt interiør, viser afstanden mellem dør og karm; overfladen har en gennemskinnelig glasrude ved siden af døren.
  • Billede af et loftsrum med træbjælker, asfaltplade og rør. Isolering og stof ses mellem bjælkerne langs den skrå tagvæg.
  • Gul murstensvæg med to hvide døre, glaspanel og sort nedløbsrør ved overdækket indgangsparti. Kamera monteret i loftet.
Er kattvinden på tilbygningen? Eller er det tagudhænget, man ser indersiden af? Ser insektnet bl.a.
Kan du ikke bare åbne op på indersiden over døren og forstærke op kun der med en bjælke?

T Tompafix sagde:
Er kattvinden på udbygningen? Eller er det tagudhænget man ser indersiden af? Ser insektnet bl.a.
Kan du ikke bare åbne op på indersiden over døren og forstærke op bare der med en bjælke?
T Tompafix sagde:
Er kattvinden på udbygningen? Eller er det tagudhænget man ser indersiden af? Ser insektnet bl.a.
Kan du ikke bare åbne op på indersiden over døren og forstærke op bare der med en bjælke?
Det er tagudhænget man ser indersiden af.

Oven dør er der allerede en bjælke, hvis jeg har forstået det rigtigt, så tilfældet er det nødvendigt at sætte den nye bjælke på "udsiden" af denne bjælke og det bliver nok ikke kønt.

G Gladh sagde:
Det er tagudhænget man ser indersiden af.

Over dør findes der allerede en bjælke hvis jeg har forstået det korrekt, så i så fald må jeg sætte den nye bjælke på "ydersiden" af denne bjælke, og det bliver nok ikke pænt.
Okay. Men du kunne udskifte den eksisterende bjælke mod en grovere, eller fordoble den eksisterende.
De var ikke særlig dygtige til at sætte bjælker over døre i 70'erne 😀

T Tompafix sagde:
Okej. Men du kunne bytte den eksisterende bjælke med en grovere, eller fordoble den eksisterende.
De var ikke super dygtige til at sætte bjælker over døre i 70'erne 😀
Har åbnet op i tagudhænget og kan nu se, at der sidder en bjælke over døren, som er 70x220, men det er en almindelig træregel, ikke en limtræsbjælke. Det bliver svært at bytte den uden at rive det halve hus ned ;) så min første tanke med at sætte en limtræsbjælke udenfor og derefter bolt den sammen med den gamle regel bliver nok det nemmeste, så vægten fra de 2 bjælkelags reglerne får mere overflade at fordele sin last på.

Så må jeg håbe, at der ikke sætter sig en masse, når jeg fjerner den ekstra "støtte," der er mellem døren og side-panelet.

G Gladh sagde:
Har åbnet op i tagskægget og kan nu se, at der sidder en bjælke over døren, som er 70x220, men det er en almindelig træregel, ingen limtræ bjælke. Det bliver svært at udskifte den uden at rive halvdelen af huset ned ;) så min første tanke med at sætte en limtræ bjælke udenfor og derefter bolte limtræbjælken sammen med den gamle regel bliver nok det nemmeste, så får vægten fra de 2 bjælkelags regeler mere overflade til at fordele sin last på.

Så må jeg håbe, at det ikke sætter sig en masse, når jeg har fjernet den ekstra "støtte", der findes mellem dør og sidepanel.
Okok. Du kan jo prøve at trykke reglen lidt tilbage, før du skruer limtræet fast.

T Tompafix sagde:
Okok. Du kan jo forsøge at trykke reglen lidt tilbage, inden du skruer limtræet fast
Sidder der en ekstra bræt under reglen, som jeg fjerner og sætter en tyndere, så bliver der mere plads mellem karm og regler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.