BirgitS
BirgitS: [citat] Har du målt på tegningen, hvor lang den stiplede væg i hjørnet er hhv. fra hjørnet og til den anden side af åbningen? De to mål viser jo, hvor stor del af strækningen der var tænkt at være hel væg fra begyndelsen. Så er det bare at måle strækningen i virkeligheden også.
9 svar · 2,0k læst
·
Aron Roger
Aron Roger: https://www.rockwool.com/se/downloads-tools/berakningsprogram/energiberakning/ https://www.isover.se/berakningsprogram/u-vardesberaknaren To gode gratis-alternativer ellers hvor man nemt kan beregne u-værdier for diverse byggedele (y)
16 svar · 13,2k læst
·
F
Fahlborg: Mange tak for de hurtige og gode svar! Det var præcis, som jeg håbede, det ville være
4 svar · 2,1k læst
·
H
huggan: Indersiden der tæller. Husk at vinduer og døre har andre u-værdier end øvrige vægge.
1 svar · 2,3k læst
Tjockberg
Tjockberg: [citat] Har kun revet op i badeværelset. Tror at udbygningerne er kun at de har rejst skråtagene og gjort standardhøjde i rummene. For de gamle gulvåse ligger hele vejen ud til ydervæg.
9 svar · 2,3k læst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nuproduktion har jo store krav både til isoleringsværdi og ventilation samt opvarmning, så der nærmer man sig jo grænserne mere. I et gammelt hus er det svært/dyrt at få til, da må man nok tage ned alle indervægge og tag og sætte ny dampspærre (samt tape osv) og så bygge et 45mm installationslag så man ikke punkterer den osv Jeg tror damphæmmer er en god kompromis i ældre
3 svar · 2,0k læst
Fotografen
Fotografen: Kan jo være sådant, som går mellem lejligheder, centralantenne eller telefon fx.
6 svar · 1,9k læst
·
A
AG A: Det er så stort og meget, så du behøver typ gipsbruk for at fylde det der. Desværre findes det ikke færdigblandet, mig veterligen.
5 svar · 1,4k læst
·
T
Tubie: Sagt och gjort. Og huset står stadig. :) Fantastisk skøn følelse at vide, at ungerne nu har hovedpuden mod en regelvæg og ikke længere blåbetong.
5 svar · 2,8k læst
·
J
jonaserik: Svajer den så er den bare en løs væg og måske en regel i loftet og på gulvet
6 svar · 2,2k læst
·
L
LukasK: Sidder i en kedelig situation, hvor jeg lige er blevet færdig med næsten al omlægning af ventilationen samt bygning af isoleret kasse for at kunne flytte det grimme og brummende FTX-aggregat fra køkkenet til loftet. Skulle nu tage fat i det sidste led, og da jeg åbnede op gulvet ser jeg, at den løsning, jeg stille og roligt regnede med ville fungere, måske ikke kommer til at gøre det.
0 svar · 2,2k læst
·
K
Karejdas: [citat] Vaskerummet?
20 svar · 11,2k læst
·
M
myrstack: I princippet så understøtter du den overliggende konstruktion for at forhindre præcis det, du er bekymret for, når du afmonterer. Så nedbøjningen af bjælken ikke betyder, at nedbøjningen bemærkes i den overliggende konstruktion. I nogle tilfælde kan du være nødt til at gætte, hvad du praktisk vil få for nedbøjning, så du skal bruge nogle mellemstykker i tilsvarende tykkelse.
4 svar · 3,8k læst
BirgitS
BirgitS: Normalt er vægge, der går omtrent under tagryggen, bærende.
1 svar · 2,0k læst
·
M
-MH-: Jeg skal sætte op et loft, spændvidden er 3220 mm (omtrent :p). Loftet skal holde 30 cm isolering ca. 10 kg/m2. Dertil kommer forskalling og gips på ca. 15 kg/m2. (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hallfasthet-innertak.433128/). 25 kg/m2 altså, plus bjælkers egenvægt. Der er en inspektionsluge ovenover isoleringen, som man kan kravle ind i, men ikke stort nok til at opbevare noget.
0 svar · 1,4k læst
I
Installation: [citat] Krydset i væggen på billede 2 føles lidt mystisk. Vridstivning?
3 svar · 1,7k læst
·
pacman42
pacman42: [citat] Eller så køber man en trækfjeder som har lavere friktion og som betaler sig allerede ved første anvendelse i form af manglende eder. Støvsuger og tråd fungerer også ret godt, jeg har brugt det for at trække trækfjeder ind, hvor ikke engang den kommer igennem...
7 svar · 3,6k læst
·
M
-MH-: Jeg skal sætte loft under et ydertag, der er "selvbærende" på spær og ydervægge. Spændvidden er ca. 5,6 m. Cirka midt i kommer en indre væg, som jeg regner med skal bære loftet med isolering. Der skal være 20-30 cm løsuld på. Den indre væg bliver 45x95, men hvordan samler jeg bedst loftbjælkerne over denne? Jeg har tegnet tre alternativer ifølge billede. Overlapning bliver vel bedst
0 svar · 1,6k læst
·
K
Karl132: Hej, Jeg er i gang med en grund lige nu til en et-plansvilla med kælder. En del af dækpladen over kælderen vil bestå af en betondækplade, der er tænkt at skulle støbes med samvirkeplade 45/peva45/ Cofraplus. Tanken er, at betondækpladen skal være 150mm tyk, flerfaglig og armeret med 8150 net. Det bør klare mine spændvidder på 3m, 4.5m og 4m ifølge
0 svar · 2,0k læst
C
Carlf81: [citat] Redan gjort, uden succes. Fandtes kun planskitser osv., intet nyttigt for at se konstruktionen.
5 svar · 3,9k læst
·
Stefan N
Stefan N: Som sagt, billeder giver ingenting egentlig, men nu er du jo snart færdig med arbejdet og støv skal jo behandles selvom det ikke er asbest i det som sundhedsfarligt så det er bare begynde vådtørre.
4 svar · 2,8k læst
·
PeterFalun
PeterFalun: Tjek akustikpanel
1 svar · 2,1k læst
·
P
Per Eriksson6: Ja. Billeder kommer.
2 svar · 1,4k læst
frejoh86
frejoh86: Løfter tråden. Det nye tag er bygget nu her i løbet af sommeren. Afvekslingen mangler stadig. Jeg havde en person her via forummet, som skulle regne på afvekslingen. Men desværre har han ikke mulighed længere. Nogen der har tips til en konstruktør, som kan hjælpe mig? Jeg har opsummeret alle fakta, der er nødvendige for beregningen, så langt nåede vi. //Fredrik
1 svar · 2,3k læst
·
K
Krille404: https://images.app.goo.gl/eqeXghFXVBj1PrX6A Har bygget egne fagværkstagstoler ifølge link/billede. Åsene er i dimensionen 45x170, øvrigt 45x120. Hanebjælkerne er skarvet med sømplader på midten, spændvidden er 7 m. Nu er det sådan, at jeg har tænkt mig at sætte et loft i dette bestående af lågepanel 22x145. Vil tagstolene kunne holde til den ekstra vægt? Ville tro at loftet vejer
0 svar · 1,5k læst
Matti_75
Matti_75: Det er et hjemmebyggeri lagt op på en bjælke i nærheden af mønningen
1 svar · 1,8k læst
·
Rickard.
Rickard.: Der findes ret mange træbroer af forskellige slags med og uden limtræ, så at noget sker er ikke særlig overraskende, det styrter stål- og betonbroer en gang imellem. Man mener, det aldrig bør ske, men det gør det alligevel.
3 svar · 2,1k læst
Mieliez
Mieliez: Hej alle sammen. Bliver der et problem, hvis jeg fjerner jorden rundt om mine kældervægge?
0 svar · 1,5k læst
Bart
Bart: Tænk også på at få hver spær til at sidde så en regel tager op kraften præcis under. Eller så bruger du en indfældet bærende bjælke, så kan spær komme lidt hvor som helst.
6 svar · 3,1k læst
·
S
Solskensbonden: Hej, Har formået at få fat i flotte gamle mursten (ca. 100 år) som skal bruges til en mur til drivhus. De er relativt rene (bortset fra byggestøv) men har lidt gammelt mørtel tilbage her og der, ofte mest som en glat belægning på 2-4 millimeter. Hvor vigtigt er det at fjerne ALT, før vi murer? Havde det været store stykker mørtel, så forstår jeg absolut, at det ikke kan bygges med
0 svar · 1,8k læst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.