Hej!
Hjælper en ven med lidt renovering i deres hus, og de vil meget gerne flytte en døråbning i kælderen en meter væk på samme væg. Se billede.
Den røde markering er, hvor døren sidder i dag, og den gule markering er, hvor de vil have døren.
Vi er dog lidt usikre på, om det kan lade sig gøre, med tanke på at denne væg ser ud til at være den gamle ydervæg i kælderen fra mange år tilbage (opbevaringsrum/værelse i kælder og 2 værelser på overetagen tilbygget omkring 70'erne).
Tanken er at lukke den gamle dør først, mure op med typisk letbeton eller leca blokke og derefter åbne en ny åbning, som er cirka 100-120 cm bred.
Hvad tror I, denne væg bør ikke være en bærende konstruktion, eller tænker vi forkert?
Hjælper en ven med lidt renovering i deres hus, og de vil meget gerne flytte en døråbning i kælderen en meter væk på samme væg. Se billede.
Den røde markering er, hvor døren sidder i dag, og den gule markering er, hvor de vil have døren.
Vi er dog lidt usikre på, om det kan lade sig gøre, med tanke på at denne væg ser ud til at være den gamle ydervæg i kælderen fra mange år tilbage (opbevaringsrum/værelse i kælder og 2 værelser på overetagen tilbygget omkring 70'erne).
Tanken er at lukke den gamle dør først, mure op med typisk letbeton eller leca blokke og derefter åbne en ny åbning, som er cirka 100-120 cm bred.
Hvad tror I, denne væg bør ikke være en bærende konstruktion, eller tænker vi forkert?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Njaa. Det ligger nok nær til at tænke sig, at bjælker i mellembjælkelaget går fra væggen til ydervæggen der i kælderen. Desuden har du vægge på etagen, som ser ud til at stå på denne kældervæg. Jeg ville nok antage, at du kan have bjælker, der ligger på væggen, hvor du har tænkt dig at lave hul.
Om det så skal forstærkes afhænger jo lidt af, hvordan det er konstrueret.
Om det så skal forstærkes afhænger jo lidt af, hvordan det er konstrueret.
Vi har dog ikke tænkt os at lave hul hele vejen op. Der vil nok være cirka 15-20 cm tilbage af væggen i øvre kant. Jeg tror dog ikke, denne væg er en bærende konstruktion. Bjælkerne går i "samme" retning som denne væg, så det kan være som du siger, at en bjælke måske ligger og hviler på netop den væg, men det burde dog ikke påvirke en ny åbning på cirka 100-120 cm, hvis vi lukker den gamle og forstærker den gamle åbning.H hempularen sagde:Njaaa. Det ligger nok tæt på at tænke sig, at bjælker i mellembjælkelaget går fra væggen til ydervæggen der i kælderen. Desuden har du vægge på etagen, som ser ud til at stå på denne kældervæg. Jeg ville nok antage, at du kan have bjælker som ligger på væggen, hvor du har tænkt dig at lave hul.
Om det så behøver forstærkes, beror jo lidt på, hvordan det er konstrueret.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 indlæg
Det afhænger vel af, hvad det er for materiale i væggen, og hvor i åbningen belastningen eventuelt kommer. De resterende 15 - 20 cm rækker måske akkurat til at klare egenvægten af det materiale.
Ser ud til at være hulsten. Den nuværende åbning ser ikke ud til at være forstærket med noget, det er blot et stort hul lige igennem væggen helt op til loftet. (Man kan se brædderne, der er fastsømt til bjælkelaget i den nuværende åbning, så det har nok været sådan i mindst 40 år.H hempularen sagde:
Klik her for at svare

